Verhuizen

Verhuist u naar of binnen de gemeente Amersfoort? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dat kan vanaf maximaal 28 dagen voor uw verhuizing tot uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing. Verhuist u van Amersfoort naar een andere gemeente? Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente.

Verhuizen

DIRECT DOORGEVEN

Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.

U kunt uw verhuizing naar Amersfoort in de meeste gevallen direct online doorgeven. U heeft hier uw DigiD voor nodig. U ontvangt vervolgens een bevestiging per e-mail. Uw verhuizing wordt zo snel mogelijk verwerkt na de officiële verhuisdatum die u opgeeft op het verhuisformulier. U ontvangt daarna een bevestiging van uw verhuizing.

Wilt u weten wanneer u uw verhuizing op een andere manier moet doorgeven?
Kijk dan bij In deze gevallen geeft u uw verhuizing op een andere manier door.

Wie kan de verhuizing doorgeven?

Iedereen van 16 jaar of ouder kan de verhuizing voor zichzelf doorgeven. U kunt ook voor iemand anders de verhuizing doorgeven:

  • gehuwden of partners met een geregistreerd partnerschap: voor elkaar
    (bent u partners zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap dan geeft u ieder apart de verhuizing door)
  • ouder, voogd of verzorger: voor hun kinderen jonger dan 16 jaar
  • ouders en hun meerderjarige kind(eren): voor elkaar, als deze personen meeverhuizen
  • curator: voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • hoofd van een zorginstelling: voor iemand die in een zorginstelling gaat wonen

Aanvullende documenten

In sommige gevallen vragen wij u aanvullende documenten in te leveren bij het doorgeven van een verhuizing:

Als er al andere bewoners op het nieuwe adres wonen ( u gaat bij iemand inwonen) of als u een kamer bij iemand gaat huren dan heeft u voor het doorgeven van uw verhuizing nodig:

  • Uw geldige legitimatiebewijs
  • Een kopie van uw huurcontract
  • Of als er geen huurcontract is: een ondertekende Toestemmingsverklaring adreswijziging van de hoofdbewoner of eigenaar + een kopie van zijn of haar geldige legitimatiebewijs.

Ook deze verhuizing kunt u direct online doorgeven. De bovengenoemde documenten kunt u dan uploaden. Zorg ervoor dat u een bestand, scan of goed leesbare foto van deze documenten heeft.

U heeft dan een verklaring van de (zorg)instelling nodig of een kopie van de zorg- of huurovereenkomst bij die (zorg)instelling.

Ook deze verhuizing kunt u direct online doorgeven. De bovengenoemde documenten kunt u dan uploaden. Zorg ervoor dat u een bestand, scan of goed leesbare foto van deze documenten heeft.

De gemeente informeert instanties over uw verhuizing:

Als u verhuist, informeert de gemeente automatisch de volgende instanties:

  • Belastingdienst
  • Centraal Administratiekantoor (CAK)
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (was IB-groep)
  • Pensioenfondsen
  • Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Zorgverzekeraars

Wilt u weten welke organisaties uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen voor het uitvoeren van een publieke of maatschappelijke taak? Doe dan de scan op www.wiekrijgtmijngegevens.nl.

In deze gevallen geeft u uw verhuizing op een andere manier door:

Verhuist u naar een andere gemeente? Zodra u zich daar inschrijft, wordt u automatisch uitgeschreven uit Amersfoort. U geeft uw verhuizing dus alleen door aan uw nieuwe gemeente.

Als u vanuit het buitenland verhuist, gelden andere regels. Lees er meer over bij Vanuit het buitenland naar Amersfoort verhuizen.

Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland binnen 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. Let op: wanneer u eerder dan 5 dagen voor vertrek aangifte doet kan deze niet in behandeling worden genomen. Lees er meer over bij Naar het buitenland verhuizen.

Hoe werkt DigiD?

Voor het online regelen heeft u DigiD nodig. DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.

U heeft nog geen DigiD account?

Als u nog geen DigiD heeft kunt u deze aanvragen op de website van DigiD: www.digid.nl.

Digid

Klopt uw adres?

Het is belangrijk dat u met het juiste woonadres geregistreerd staat. Klopt uw adres?

Hond?

Heeft u een hond? Meld dit bij de gemeente. U moet dan namelijk hondenbelasting betalen.