Verhuizen

Verhuist u naar of binnen de gemeente Amersfoort? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dat kan vanaf maximaal 30 dagen voor uw verhuizing tot uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing. Verhuist u van Amersfoort naar een andere gemeente? Dan meldt u de verhuizing bij uw nieuwe gemeente.

Verhuizen

Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.

U kunt uw verhuizing naar Amersfoort direct online doorgeven (behalve als u vanuit het buitenland naar Amersfoort verhuist). U heeft hier uw DigiD voor nodig. U ontvangt vervolgens een bevestiging per e-mail. Uw verhuizing wordt zo snel mogelijk verwerkt na de officiële verhuisdatum die u opgeeft op het verhuisformulier. U ontvangt daarna een bevestiging van uw verhuizing.

Wie kan de verhuizing doorgeven?

Iedereen van 16 jaar of ouder kan de verhuizing voor zichzelf doorgeven. U kunt ook voor iemand anders de verhuizing doorgeven:

  • gehuwden of partners met een geregistreerd partnerschap: voor elkaar
    (bent u partners zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap dan geeft u ieder apart de verhuizing door)
  • ouder, voogd of verzorger: voor hun kinderen jonger dan 16 jaar
  • ouders en hun meerderjarige kind(eren): voor elkaar, als deze personen meeverhuizen
  • curator: voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • hoofd van een zorginstelling: voor iemand die in een zorginstelling gaat wonen

Aanvullende documenten

In sommige gevallen vragen wij u aanvullende documenten in te leveren bij het doorgeven van een verhuizing:

Bij iemand inwonen of kamer huren

Als er al andere bewoners op het nieuwe adres wonen ( u gaat bij iemand inwonen) of als u een kamer bij iemand gaat huren dan heeft u voor het doorgeven van uw verhuizing nodig:

  • Uw geldige legitimatiebewijs
  • Een kopie van uw huurcontract
  • Of als er geen huurcontract is: een ondertekende Toestemmingsverklaring adreswijziging van de hoofdbewoner of eigenaar + een kopie van zijn of haar geldige legitimatiebewijs.

Ook deze verhuizing kunt u direct online doorgeven. De bovengenoemde documenten kunt u dan uploaden. Zorg ervoor dat u een bestand, scan of goed leesbare foto van deze documenten heeft.

Verhuizen naar een (zorg)instelling

U heeft dan een verklaring van de (zorg)instelling nodig of een kopie van de zorg- of huurovereenkomst bij die (zorg)instelling.

Ook deze verhuizing kunt u direct online doorgeven. De bovengenoemde documenten kunt u dan uploaden. Zorg ervoor dat u een bestand, scan of goed leesbare foto van deze documenten heeft.

De gemeente informeert instanties over uw verhuizing:

Aan wie geeft de gemeente uw verhuizing door

Als u verhuist, informeert de gemeente automatisch de volgende instanties:

  • Belastingdienst
  • Centraal Administratiekantoor (CAK)
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (was IB-groep)
  • Pensioenfondsen
  • Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW)
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • Zorgverzekeraars

Wilt u weten welke organisaties uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen voor het uitvoeren van een publieke of maatschappelijke taak? Doe dan de scan op www.wiekrijgtmijngegevens.nl.

U kunt uw verhuizing ook schriftelijk of op het stadhuis doorgeven:

Uw verhuizing doorgeven op het stadhuis

AFSPRAAK MAKEN

Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.

U kunt uw verhuizing online doorgeven, maar ook aan de balie op het stadhuis. Bijvoorbeeld als u documenten moet inleveren omdat u bij iemand gaat inwonen of een kamer gaat huren of als u verhuist naar een (zorg)instelling. U neemt ook altijd uw geldige legitimatiebewijs mee als u de verhuizing gaat doorgeven.

Uw verhuizing schriftelijk doorgeven

U kunt uw verhuizing ook schriftelijk doorgeven. U stuurt dan in ieder geval:

  • een kopie van uw legitimatiebewijs
  • het ingevulde formulier Adreswijziging:

Aanvullende documenten

Als u bij iemand gaat inwonen, als u een kamer bij iemand gaat huren of als u in een (zorg)instelling gaat wonen, moet u aanvullende documenten meesturen. U leest hierboven welke documenten dit zijn. Stuur alle documenten, inclusief het kopie van uw legitimatiebewijs naar:

Gemeente Amersfoort
t.a.v. Afdeling Burgerzaken
Antwoordnummer 3
3800 VB Amersfoort

In deze gevallen geeft u uw verhuizing op een andere manier door:

Verhuizen naar een andere gemeente

Verhuist u naar een andere gemeente? Zodra u zich daar inschrijft, wordt u automatisch uitgeschreven uit Amersfoort. U geeft uw verhuizing dus alleen door aan uw nieuwe gemeente.

Verhuizen vanuit het buitenland naar Amersfoort

Als u vanuit het buitenland verhuist, gelden andere regels. Lees er meer over bij Vanuit het buitenland naar Amersfoort verhuizen.

Verhuizen naar het buitenland

Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. Lees er meer over bij Naar het buitenland verhuizen.

Hoe werkt DigiD:

DigiD

Voor het online regelen heeft u DigiD nodig. DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.

U heeft nog geen DigiD account?

Als u nog geen DigiD heeft kunt u deze aanvragen op de website van DigiD: www.digid.nl.

Digid

Klopt uw adres?

Het is belangrijk dat u met het juiste woonadres geregistreerd staat. Klopt uw adres?

Hond?

Heeft u een hond? Meld dit bij de gemeente. U moet dan namelijk hondenbelasting betalen.