Nieuw parkeerbeleid

Algemeen

Amersfoort is nu een fijne stad om te wonen en te verblijven en we willen dat dat in de toekomst ook zo blijft. Daarom willen we onze stad leefbaarder maken en voorbereiden op het veranderende klimaat door groenere straten, verkeersveiligheid, meer plek om te spelen, minder geluidshinder, gezondere lucht en meer groen. Tegelijkertijd zien we dat onze stad groeit: er zijn meer huizen, scholen, winkels en culturele of sportvoorzieningen nodig. Die bouwen we zoveel mogelijk binnen de grenzen van de bestaande stad, zodat het buitengebied groen kan blijven.

We moeten slim omgaan met de ruimte die we hebben. Daarom willen we lopen, fietsen, deelvervoer en openbaar vervoer voorrang geven, zodat we in de toekomst ons autogebruik kunnen verminderen. Hierbij houden we rekening met bepaalde groepen mensen, organisaties en bedrijven die goed vervoer nodig hebben. Hiervoor is nieuw parkeerbeleid noodzakelijk.

Besluit Parkeerbeleid

Tijdens raadsvergadering op 19 december 2023 stemde een meerderheid van de raad in met Deel 1 van het Deelomgevingsprogramma Parkeren. Inclusief de moties en de amendementen over het aanpassen van de aanpak. Een opname van de raadsvergadering en de Deelomgevingsprogramma Parkeren Deel 1 en de bijbehorende documenten vind je op de website met bestuurlijke stukken

Overzicht planning

Overzicht planning

Uitwerking van het parkeerbeleid zoals de fasering, tarieven en de locaties van wijkhubs met bewoners, bedrijven en voorzieningen

2024

Besluit over Deelomgevingsprogramma parkeren Deel 2

1e kwartaal 2025

Omvormen huidige vergunning-gebieden naar betaald parkeren

2e kwartaal 2025

Eerste uitbreiding betaald parkeren

3e kwartaal 2025

Uitgangspunten nieuw parkeerbeleid

Het nieuwe parkeerbeleid bestaat uit 4 belangrijke punten. Hierin staan de afspraken over parkeren beschreven. We houden rekening met groepen mensen, organisaties en bedrijven die een auto nodig hebben. Via de link kan je het Deelomgevingsplan Parkeren Deel 1 lezen. Hierin staan de uitgangspunten verder uitgewerkt.

1. Uitbreiden betaald parkeren

We gaan in stappen betaald parkeren invoeren in Amersfoort. Vathorst, Kattenbroek, Hoogland en Hooglanderveen en Nieuwland staan pas na 2035 op de planning. We bepalen hiervoor logische gebieden in afstemming met bewoners. De eerste vergunning is goedkoper (€ 30,- prijspeil 2024) dan de tweede en volgende vergunningen. Dit moedigt iedereen aan om bewuster om te gaan met autogebruik en zorgt ervoor dat bestaande parkeerruimte beter wordt benut. Wel zijn we ons ervan bewust dat sommige bewoners afhankelijk zijn van de auto. Daarom zal het bezit van een eerste auto altijd mogelijk en betaalbaar blijven. Bewoners kunnen een digitale bezoekersregeling aanvragen. Hiermee betaalt hun bezoek een lager parkeertarief. Bewoners die mantelzorg ontvangen kunnen voor hun mantelzorger een vergunning aanvragen. 

2. Parkeren in wijk- of stadsrandhubs

We willen goede alternatieven bieden voor rijden met de eigen auto en voor parkeren aan zowel bewoners als bezoekers. Hiervoor maken we parkeerhubs aan de rand van de stad of wijk met goede ov-verbindingen, deelmobiliteit en voet- en fietspaden.

3. Beperken uitgifte vergunningen

Als we goede voetpaden, fietspaden, openbaar vervoer, deelmobiliteit en hubs gerealiseerd hebben, dan geven we nog maar 1 parkeervergunning per adres uit. Er is dan dus nog maar ruimte voor 1 auto in de directe omgeving van de woning. Er zijn dan namelijk goede alternatieven beschikbaar voor verplaatsingen met de eigen auto. De ruimte die hierdoor vrijkomt, kunnen we dan gebruiken om te vergroenen, fiets- en voetpaden of fietsparkeerplaatsen aan te leggen of er speel- en ontmoetingsplaatsen van te maken. Een eventuele tweede en volgende auto kan op afstand in een hub geparkeerd worden. 

4. Lage parkeernorm bij nieuwbouw

Er komt een lage parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten in de buurt van het openbaar vervoer. Ontwikkelaars zijn verplicht om bij nieuwbouw deelmobiliteit aan te bieden aan hun bewoners. We gaan ervan uit dat hierdoor het autobezit zal verminderen.

In gesprek met de stad

We zijn bezig met een plan hoe we in alle wijken samen met inwoners, organisaties en bedrijven verder invulling geven aan de uitgangspunten van het nieuwe parkeerbeleid. We gaan hiervoor gesprekken organiseren om in samenspraak met de stad te komen tot gemeente brede oplossingen, maatregelen en spelregels. Met deze inbreng stellen we concept Deelomgevingsprogramma Parkeren Deel 2 op. Onderdeel van dit gesprek is ook dat we ideeën ophalen op welke manier we de ruimte op straat die op termijn vrijkomt, kunnen invullen. Bijvoorbeeld door meer groen. 

Contact

Heb je vragen of wil je informatie? Stuur dan een e-mail naar parkeerbeleid@amersfoort.nl.