Maatschappelijke Opvang regio Amersfoort

Algemeen

De gemeente moet zorgen voor voldoende opvangplekken en begeleiding voor dak- en thuisloze mensen in de regio Amersfoort. Dat noemen we Maatschappelijke Opvang en dat valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Amersfoort heeft, samen met de regiogemeenten, deze opvang en begeleiding via een inkoopopdracht ingekocht. Dat bepaalde welke zorgaanbieder de opvang gaat uitvoeren en op welke locatie de nieuwe opvang komt.

Het gaat daarbij om dagopvang, dus een plek waar mensen overdag kunnen inlopen met een 24-uurs opvang voor maximaal 29 eenpersoonskamers. Ook komt er een extra locatie voor nachtopvang op meerpersoonskamers. Deze locatie is ook beschikbaar in de winterperiode (Smallepad blijft hiervoor beschikbaar). En er komt ook begeleiding van dak- en thuisloze mensen.

Update 18 juli 2025

  • Omwonenden en organisaties uit de buurt kunnen zich aanmelden voor een voorbereidend gesprek en een besluitvormingsbijeenkomst op 13 september. Meer informatie hierover is te lezen op Samenbesluiten.nl.
  • Een samenvatting van wat er tijdens de bijeenkomsten op 23 en 26 juni is besproken en kun je lezen in het verslag: 

Samenvatting verslag omwonendenbijeenkomsten 23 & 26 juli 2025

Het doel en waarom

  1. Vooraf stelde de gemeente zorgvuldig de voorwaarden vast waar het gebouw, de opvang, de inloop en de begeleiding voor doorstoom naar een passende woon- of andere opvangplek aan moesten voldoen. Die staan in de aanbestedingsleidraad die van tevoren openbaar is gemaakt.
  2. Eén van die voorwaarden was bijvoorbeeld dat de zorgaanbieder duidelijk moest maken hoe zij een goede buur gaat zijn met zorg voor het woongenot van omwonenden. Bijvoorbeeld bij het voorkomen en tegengaan van eventuele overlast in de buurt door hun gasten of door de aanwezigheid van hun opvang met inloop.
  3. 3 zorgaanbieders dienden een voorstel in. Deze voorstellen zijn niet openbaar.
  4. Een commissie van de gemeente beoordeelde de 3 voorstellen op basis van de voorwaarden. Daarbij liet de commissie zich adviseren door een onafhankelijk cliëntenpanel (landelijke adviesraad van cliënten van zorgaanbieders).
  5. Zorgaanbieder de Tussenvoorziening met het gebouw aan de Bergstraat 17 kwam er als beste uit.
  6. De andere zorgaanbieders konden daarna nog 2 weken eventuele bezwaren indienen. Dat is niet gebeurd. Daarmee is de Tussenvoorziening definitief de zorgaanbieder die minimaal de komende 10 jaar de opvang voor de regio Amersfoort gaat organiseren, onder andere in het gebouw aan de Bergstraat 17.
  7. Pas na de uitkomst van de aanbesteding en nadat alles gecontroleerd was, mocht de gemeente de informatie van de definitieve zorgaanbieder delen met de buurt, gemeenteraad, regio en partners. Dat is direct gedaan.

Bezwaar

Uit een voorlopige toetsing blijkt een opvang met inloop voor dak- en thuisloze mensen op Bergstraat 17 binnen het omgevingsplan te vallen. Dat betekent dat de gemeente het omgevingsplan niet hoeft te wijzigen en dat daar ook geen bezwaarprocedure voor is.

Om het gebouw aan de Bergstraat 17 geschikt te maken, heeft de Tussenvoorziening een voorlopig ontwerp laten maken door een architect. Pas na gesprekken en een gezamenlijke bijeenkomst in september met buurtbewoners en direct betrokkenen, komt er een definitief ontwerp.

Voor de verbouwing is een omgevingsvergunning nodig. Die vraagt de Tussenvoorziening aan als het ontwerp definitief is. Wanneer de gemeente de vergunning verleent, is het mogelijk om een bezwaar in te dienen tegen de verbouwing (niet tegen de bestemming). Meer over vergunningen en bezwaar daarop is te lezen op de pagina Een vergunning aangevraagd, en nu?

Voor wie de opvang is

De opvang aan de Bergstraat 17 wordt voor dak- en thuisloze mensen. Iemand die dakloos is, heeft geen vaste woon- of verblijfplaats en ook geen adres om te wonen of te logeren. Dit zijn mensen die dak- of thuisloos zijn geraakt door bijvoorbeeld scheiding, ontslag, conflicten thuis, schulden, huisuitzetting, remigratie naar Nederland of partnergeweld. De opvang is bedoeld voor volwassenen. Alcohol- of drugsgebruik is niet toegestaan. De gasten werken vanaf dag 1 aan een plan voor herstel met als doel om binnen 3 maanden uit te stromen naar een woonplek.

Daarnaast is de inloop toegankelijk voor iedere volwassene die dat wil tussen 9:00 tot 17:00 uur. Ook hier is alcohol-of drugsgebruik niet toegestaan. Na een gesprek kan de inloopbegeleider doorverwijzen. Dat kan zijn naar een kamer op de Bergstraat zelf om te werken aan herstel en uitstroom. Of naar een andere plek die meer geschikt is. Zo nodig is begeleiding daarnaartoe ook mogelijk.

Andere opvangplekken

De opvang aan het Smallepad blijft open voor 10 personen en in de winterperiode voor 20 personen voor:

  • nachtopvang op meerpersoonskamers als er op de Bergstraat geen ruimte meer is
  • winteropvang van november tot en met maart
  • personen die tijdelijk in Amersfoort verblijven en uiteindelijk teruggaan naar de gemeente van herkomst.

Daarnaast zijn er op andere plekken in de stad locaties voor de opvang van jongeren, gezinnen en slachtoffers van partnergeweld. Maar bijvoorbeeld ook opvangplekken voor mensen met een verslaving en psychiatrische problematiek. De Tussenvoorziening werkt daar nauw mee samen.

De Tussenvoorziening

Stichting de Tussenvoorziening komt in actie voor mensen die het in hun eentje niet redden. Doordat ze geen dak boven hun hoofd hebben en een steuntje in de rug nodig hebben. De stichting heeft ruim 30 jaar ervaring in de opvang van dak- en thuisloze mensen in de regio Utrecht en omstreken. Op Wie zijn wij zijn lees je meer over deze zorgaanbieder.

Participatie: samen met de buurt

Het zijn van een goede buur is voor de Tussenvoorziening heel belangrijk. Een nieuwe opvanglocatie heeft invloed op de buurt. Daarom willen gemeente Amersfoort en De Tussenvoorziening er samen met bewoners en organisaties uit de buurt voor zorgen dat de opvang met inloop aan de Bergstraat 17 goed in de wijk past. Zodat omwonenden én gasten van de opvang zich prettig en veilig kunnen blijven wonen en/of werken in deze buurt. 

Direct na de verificatie van de inschrijving is de gemeente overgegaan tot het informeren van de buurt en is een start gemaakt met het participatieproces met de buurt. 

Omwonenden en organisaties uit de buurt zijn geïnformeerd met een brief en een eerste bijeenkomst. Daar kregen zij uitleg over de keuze voor de zorgaanbieder, de locatie en over het vervolgtraject. Intussen ontvingen zij ook een uitnodiging om zich aan te melden voor dit vervolgtraject.

Vervolg

Op zaterdag 13 september is er een besluitvormingsdag voor iedereen die betrokken is in de buurt. Op deze dag worden er door alle aanwezigen afspraken gemaakt over hoe buurtbewoners, organisaties uit de buurt en gasten van de opvang prettig kunnen samenleven en samenwerken aan en rond de Bergstraat 17. Het wordt niet alleen meedenken, maar ook samen besluiten. De gemeente en de Tussenvoorziening zijn hierbij vooraf kaderstellend en achteraf toetsend. 

Naast het maken van afspraken die bijdragen aan de centrale vraag, kunnen betrokkenen ook adviezen geven over het voorlopig ontwerp voor de verbouwing van het gebouw.

Voor de bijeenkomst heeft iedereen een voorbereidend gesprek. Dit vindt plaats in de maanden juli, augustus of september. Dit kan in de ochtend, middag of avond, bij iemand thuis, online of via een groepssessie. 

Tijdens het voorbereidende gesprek wordt gevraagd met wie de procesbegeleider nog meer in gesprek zou moeten gaan. Zo worden meer mensen bereikt, dan alleen via een brief. 

Er wordt ook gevraagd wat iemand nodig heeft om tijdens de besluitvormingsdag goede besluiten te kunnen nemen en doordat iedereen een voorbereidend gesprek heeft, doen alle aanwezigen op deze gelijkwaardige basis mee. 

De locatiekeuze zelf is onderdeel van de aanbesteding. Dat de opvanglocatie aan de Bergstraat 17 komt staat vast. 

Meer informatie is te lezen op Samenbesluiten.nl, een website van de onafhankelijke procesbegeleiders van Datishelder. Zij begeleiden dit traject in opdracht van de gemeente en de Tussenvoorziening.

Helpen

Wil je als vrijwilliger meehelpen in de opvang aan de Bergstraat 17 of activiteiten aanbieden of meedenken over wat de buurt en de opvang voor elkaar kunnen betekenen? Geef je op voor het vervolgtraject via Samenbesluiten.nl

Liever rechtstreeks met manager Opvang Rina Broekman sparren? Dat kan via 06 28 35 77 23 of opvangamersfoort@tussenvoorziening.nl. Of loop tegen de tijd dat de opvang opent in 2026, gewoon even binnen voor een kop koffie.

Planning

Voorbereidende gesprekken

Juli, augustus en begin september

Besluitvormingsbijeenkomst

13 september 2025

Hele dag, locatie is nog onbekend en volgt hier spoedig.

Aanvraag vergunning en aansluitend de verbouwing

Oktober 2025 tot en met april 2026

Het is mogelijk om een bezwaar in te dienen tegen de verbouwing (niet tegen de bestemming).

Inrichting gebouw

Mei en juni 2026

Verwachte opening in juli 2026.

Meer informatie

Als er nieuws is over de opvang aan de Bergstraat 17, komt dit op deze webpagina. Vragen aan de gemeente kun je stellen via telefoonnummer 14 033 of 033 469 5111 of een e-mail sturen naar ba@amersfoort.nl.

Vragen aan de Tussenvoorziening kun je stellen aan Rina Broekman via telefoonnummer 06 28 35 77 23 of via een e-mail aan opvangamersfoort@tussenvoorziening.nl.