Trouwen en geregistreerd partnerschap

U en uw partner willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Dit regelt u bij de gemeente waar u wilt trouwen of het geregistreerd partnerschap wilt aangaan. U kunt tot uiterlijk twee weken vóór de plechtigheid online uw afspraak plannen of eventueel een afspraak maken aan de balie.

Trouwen en geregistreerd partnerschap

Aanpassingen in verband met corona:

Het kabinet heeft aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus. Dit heeft ook gevolgen voor de dienstverlening rondom huwelijken en partnerschapsregistraties. Onderstaande maatregelen gelden vanaf 19 november 2020:

  • Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap dienen het bruidspaar en de gasten een mondkapje te dragen totdat men plaatsneemt op de stoel in de zaal.
  • Eenvoudige en gratis huwelijken of partnerschapsregistraties worden verplaatst naar de kleine zaal van het Oude Stadhuis. U kunt zich melden bij Stadhuisplein 5 en een bode zal u naar de kleine zaal begeleiden.

  • Alle andere geplande huwelijken of partnerschapsregistraties in het Oude Stadhuis kunnen doorgaan in een aangepaste vorm:

  1. In de kleine trouwzaal mogen maximaal 12 personen inclusief kinderen, exclusief het bruidspaar of degenen die het partnerschap aangaan, de trouwambtenaar en de bode.

  2. In de grote trouwzaal mogen maximaal 20 personen inclusief kinderen, exclusief het bruidspaar of degenen die het partnerschap aangaan, de trouwambtenaar en de bode.
  • Bij huwelijken of partnerschapsregistraties op een buitenlocatie geldt dat men hier de regels van het RIVM moet aanhouden en deze ook kan naleven. We begrijpen dat dit voor veel stellen ingrijpende gevolgen heeft. Voor alle huwelijken en partnerschappen geldt dat wij soepel omgaan met het verzetten naar een latere datum of annulering daarvan.
    Indien u vragen heeft, neemt u contact op via: burgerzaken@amersfoort.nl.

    Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn voor de wet gelijk. Belangrijk verschil: geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend. De procedure, de kosten en de faciliteiten van de gemeente zijn hetzelfde als bij een huwelijk. U doorloopt dezelfde stappen:

    Stap 1: voorbereiding

    Datum, ceremonie, locatie en kosten

    Wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar de ceremonie plaatsvindt. Bij de gemeente Amersfoort kunt u de melding online met DigiD doorgeven. U regelt dit bij: Stap 2: kenbaar maken “Hoe werkt het?”. Hier kunt u ook een trouwdatum zoeken en vindt u een overzicht van trouwambtenaren. Deze melding kunt u vanaf een jaar voor de huwelijks- of partnerschapsdatum doen. Als u geen DigiD heeft of het lukt u niet via de website, kunt u een afspraak maken om de melding bij ons aan de balie te regelen.

    1. Gratis ceremonie (maximaal 10 minuten)

    • Mogelijk op maandag om 16.00 of 16.15 uur
    • Alleen mogelijk als minimaal één van u in de gemeente Amersfoort woont
    • In de trouwkamer in het stadhuis
    • Plaats voor het bruidspaar plus de getuigen (minimaal twee en maximaal vier getuigen voor jullie samen)
    • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar
    • Geen mogelijkheid voor toespraken
    • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
    • Annuleren doet u schriftelijk. De annulering ondertekent u beiden en verzendt u per email naar: burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van uw annuleringsverzoek ontvangt u van ons een bevestiging.

    2. Eenvoudige ceremonie (ongeveer 15 minuten)

    • Mogelijk op dinsdag en donderdag
    • In de trouwkamer in het stadhuis
    • Plaats voor het bruidspaar plus maximaal zes personen, waaronder de getuigen (minimaal twee en maximaal vier getuigen voor jullie samen)
    • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar. De trouwambtenaar houdt wel een korte toespraak
    • Geen mogelijkheid voor toespraken van andere aanwezigen
    • Kosten: € 150,-
    • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
    • Annuleren doet u schriftelijk. De annulering ondertekent u beiden en verzendt u per email naar: burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van uw annuleringsverzoek ontvangt u van ons een bevestiging

    3. Uitgebreide ceremonie, afgestemd op uw wensen

    De uitgebreide ceremonie kan plaatsvinden in het Oude Stadhuis of op een zelf gekozen locatie. Als u zelf de locatie kiest, vult u de “instemmingverklaring” in samen met de beheerder/eigenaar van de locatie. Deze verklaring kunt u volledig ingevuld en ondertekend uploaden bij de online melding.

    Bij de uitgebreide ceremonie kunt u uw voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar..

    Kosten uitgebreide ceremonie:

    In het oude stadhuis:

    • maandag tot en met vrijdag: € 410,-
    • zaterdag: € 512,50


    Op een zelfgekozen buitenlocatie *:

    • maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 18.00 uur: € 410,-
    • maandag tot en met vrijdag van 18.00 tot 7.00 uur: € 512,50
    • zaterdag, zondag en feestdag: € 512,50


    Op een zelf gekozen locatie *:

    • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
    • Annuleren doet u schriftelijk. De annulering ondertekent u beiden en verzendt u per email naar: burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van uw annuleringsverzoek ontvangt u van ons een bevestiging

    * Naast deze kosten zal de beheerder van de door u gekozen locatie waarschijnlijk ook kosten in rekening brengen.

    Trouwen op dagen dat het gemeentehuis gesloten is

    Op dagen dat het gemeentehuis gesloten is (bijvoorbeeld op feestdagen en voor de gemeente verplichte vrije dagen), is het niet mogelijk om bij het Oude Stadhuis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.
    U kunt op zo'n dag wel op een buitenlocatie trouwen. Vul dan in overleg met de beheerder van de locatie onderstaande “instemmingsverklaring” in. Dit formulier kunt u bij de online melding uploaden.

    Getuigen kiezen

    U heeft getuigen nodig bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dat is verplicht. Minimaal twee en maximaal vier getuigen in totaal. Iedereen boven de achttien jaar mag getuige zijn. U geeft de gegevens van uw getuigen door als u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kenbaar maakt (zie het kopje 'Kenbaar maken').

    Heeft u geen getuigen? De gemeente kan ook voor getuigen zorgen. Neem hiervoor contact op met de afdeling burgerlijke stand. De kosten zijn € 26,- per getuige. Op donderdagavond kan dit niet.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    U trouwt of gaat een geregistreerd partnerschap automatisch aan in beperkte gemeenschap van goederen. Als u dit anders wilt regelen, moet u dit vóór de datum van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap met de notaris bespreken. Meer hierover leest u op de website van Rijksoverheid.


    Op tijd de juiste documenten aanvragen

    Bent u in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heeft u in het buitenland gewoond? Misschien zijn er documenten uit het buitenland nodig voordat u kunt trouwen. Het kost soms veel tijd om de juiste documenten naar Nederland te krijgen. Wij kunnen u informeren welke documenten u nodig heeft en aan welke voorwaarden die moeten voldoen.

    Huisregels oude stadhuis en Stadhuisplein

    Wij proberen alle wensen van een (bruids)paar te realiseren. Het verzoek kunnen jullie met de trouwambtenaar bespreken. Er zijn echter een paar verzoeken die wij helaas niet kunnen toestaan. De volgende activiteiten zijn in ieder geval niet toegestaan in en rondom het oude stadhuis (Westsingel 43) en Stadhuisplein:

    • strooien van rijst, confetti en dergelijke, dus ook niet buiten
    • (huis) dieren in het stadhuis
    • het oplaten van wensballonnen of kaarszakken
    • het loslaten van duiven


    Een goed alternatief is bellen blazen. Wilt u deze huisregels ook aan uw gasten laten weten.

    Gedragsregels

    Een huwelijks- of partnerschapsvoltrekking is een officieel moment. Het is belangrijk dat beide partners in staat zijn hun wil te bepalen en de betekenis van hun verklaring te begrijpen. Dit betekent ook dat zij niet zodanig onder invloed zijn van bijvoorbeeld alcohol of drugs dat zij dit niet meer kunnen.

    Aanwezigen die de voltrekking verstoren of overlast veroorzaken vanwege alcohol- of drugsgebruik, kunnen door de ambtenaar van de burgerlijke stand worden weggestuurd.

    Alle officiële regels rondom het huwelijk en geregistreerd partnerschap die gelden in de gemeente Amersfoort vindt u terug in het reglement van de Burgerlijke Stand:

    Stap 2: kenbaar maken

    Trouwt u of gaat u een partnerschap aan in Amersfoort in het stadhuis, dan kunt u de melding online doen. Vindt de ceremonie plaats op een andere locatie in Amersfoort, dan legt u eerst de locatie vast door middel van het formulier “instemmingsverklaring” voordat u dit meldt de melding indient bij de gemeente. Kijk voor meer informatie hierover en het formulier onder
    Stap 1 (Voorbereiding).

    Hoe werkt het?

    Wat heeft u nodig bij de melding?

    • De DigiD inloggegevens van u en uw partner.
    • Uw keuze voor de dag, het tijdstip en de locatie van uw plechtigheid.
    • Uw voorkeur voor een trouwambtenaar als u deze heeft.
    • De kopieën van de identiteitsbewijzen van uw getuigen.
    • iDeal betaalgegevens.


    Regel de kenbaarmaking zo snel mogelijk (graag uiterlijk vier weken van tevoren). Zo kunnen wij uw gegevens op tijd verwerken. Bij de melding betaalt u direct de kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

    Online kenbaar maken

    Online kenbaar maken

    Persoonlijk kenbaar maken

    Maak een afspraak via

    14 033

    Meenemen:

    • Een geldig legitimatiebewijs van u en uw partner.
    • Een kopie van het legitimatiebewijs van uw getuigen (dat zijn er minimaal twee, maximaal vier voor jullie samen).

    Alleen u en uw partner zijn aanwezig bij deze afspraak.

    Keuze trouwambtenaar

    Kiest u voor een uitgebreide ceremonie? Dan kunt u bij het kenbaar maken van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap uw voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. U maakt vooraf nader kennis en bespreekt uw wensen met hem/haar.

    Wilt u de plechtigheid door een andere trouwambtenaar laten voltrekken? Bel met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken.

    Trouwboekje of partnerschapsboekje

    U kunt ervoor kiezen om na de plechtigheid een trouwboekje of partnerschapsboekje te ontvangen.

    Kosten trouwboekje of partnerschapsboekje:

    • Standaard boekje: € 18-
    • Luxe boekje (leer): € 28,-
    • Meerkosten kalligraferen: € 12,-

    U betaalt de kosten na het kenbaar maken van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.

    Het standaard trouwboekje

    Het luxe trouwboekje

    Naamgebruik veranderen

    Wilt u de naam van uw partner gaan gebruiken en woont u in Amersfoort? Kijk bij naamgebruik veranderen hoe u dit kunt regelen. Dit kan geregistreerd worden vanaf het moment dat u bent getrouwd of een partnerschap bent aangegaan. Als u niet in Amersfoort woont, kunt u uw naamgebruik doorgeven in de gemeente waar u bent ingeschreven.

    Buitenland

    Woont u in het buitenland, dan is het helaas niet mogelijk om hier uw naam te registreren.

    Vragen of wijzigingen?

    Heeft u nog vragen? Bel ons op telefoonnummer 14 033. Ook als er iets verandert, horen we dat graag zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld als de locatie of tijd wijzigt of als een getuige toch niet aanwezig kan zijn.

    Overige informatie

    Naamgebruik alsnog veranderen

    Ook na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap is het nog mogelijk de naam van uw partner te gaan gebruiken. Kijk bij naamgebruik veranderen hoe u dit kunt regelen.

    Omzetten geregistreerd partnerschap naar huwelijk

    Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn voor de wet gelijk. Belangrijk verschil: geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend. U kunt uw geregistreerd partnerschap laten omzetten naar een huwelijk. Dat kan in elke gemeente, dus niet alleen in de gemeente waar u woont.

    In de gemeente Amersfoort kunt u uw geregistreerd partnerschap omzetten aan de balie bij de Burgerlijke Stand. U betaalt daarvoor € 50,-. Omzetten kan ook door te kiezen voor een ceremonie. Zie het kopje 'Datum, ceremonie en locatie kiezen en doorgeven' voor de mogelijkheden en de kosten.

    Openingstijden Burgerzaken

    De afdeling Burgerzaken werkt alleen op afspraak.
    Ook afhalen van paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan alleen nog op afspraak.

    Belangrijk! Wij houden ons aan de regels van het RIVM. Als u verkoudheidsklachten met koorts heeft en/of benauwdheid, moet iedereen in het huishouden thuisblijven. Maak dan een nieuwe afspraak. In het Stadhuis dient u een mondkapje te dragen.

    Naar aanleiding van coronamaatregelen komt de donderdagavond openstelling voorlopig te vervallen.

    Bekijk de overige sluitingsdata.

    Bezoekadres

    Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort