Akte geboorte, huwelijk, overlijden

Algemeen

Een akte is een bewijs van een belangrijke, officiële gebeurtenis in je leven. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Je kunt een afschrift (kopie van de akte) bestellen.

Soorten aktes

De gemeente maakt een akte voor de volgende gebeurtenissen:

  • geboorte
  • huwelijk
  • geregistreerd partnerschap
  • overlijden
  • echtscheiding
  • beëindiging geregistreerd partnerschap

Op internet vind je verschillende aanbieders om online je akte van geboorte aan te vragen. Wij adviseren je hier geen gebruik van te maken. De kosten blijken vaak veel hoger te zijn en de aanvraag wordt niet altijd juist afgehandeld.

 

Online aanvragen

Als je de aanvraag online doet, wordt het uittreksel binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Voor de online aanvraag heb je DigiD nodig.

Akte aanvragen via DigiD

Voor wie

Je kunt een afschrift van de akte aanvragen voor:

  • jezelf
  • je kind
  • iemand die jou gemachtigd heeft met het formulier Machtiging Burgerzaken. Dat formulier download je hieronder.

Formulier machtiging Burgerzaken

Kosten

  • Het afschrift online aanvragen kost € 16,60
  • Het afschrift schriftelijk of per e-mail aanvragen kost € 17,60 (inclusief verzendkosten)

    Als achteraf blijkt dat je het uittreksel niet nodig hebt of dat je het verkeerde document hebt aangevraagd, dan kunnen wij de kosten helaas niet terugbetalen. Er zijn dan kosten gemaakt om je gegevens op te zoeken.

Schriftelijk of per e-mail aanvragen

Heb je geen DigiD of kun je niet betalen met iDEAL? Dan kun je het afschrift ook schriftelijk of per e-mail aanvragen. Je krijgt dan eerst een verzoek om de akte te betalen. Stuur je naam, adres, de reden voor de aanvraag samen met een kopie van je legitimatiebewijs naar:

Gemeente Amersfoort
t.a.v. Afdeling Burgerzaken
Postbus 4000
3800 EA Amersfoort

Of per e-mail naar burgerzaken@amersfoort.nl.

Het afschrift kost € 16,70 bij verzending binnen Nederland (inclusief verzendkosten).

Notaris, advocaat of andere bevoegde instantie

Je kunt hier een afschrift burgerlijke stand aanvragen als je deze nodig hebt voor je werkzaamheden. Wij kunnen je aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis in Amersfoort heeft plaatsgevonden. 

Aanvraag digitaal met eHerkenning

Een advocaat of notaris kan met eHerkenning via onze website een aanvraag doen, deze afhandeling gaat sneller. Het uploaden van uw ondertekende aanvraag op briefpapier is verplicht.

Aanvraag per e-mail

Je kunt een scan van je ondertekende aanvraag op briefpapier per e-mail sturen naar burgerzaken@amersfoort.nl. Omschrijf in de brief de gerechtelijke procedure waarvoor de gegevens nodig zijn. Stuur ook eventuele toevoegingen mee.

Je ontvangt eerst een nota met betalingskenmerk (per mail) ter betaling van de verschuldigde leges. Zodra de betaling bij ons binnen is, sturen wij je de gevraagde gegevens per post toe.

Internationaal afschrift

Je kunt het afschrift burgerlijke stand laten afdrukken op een formulier dat in meerdere talen is opgesteld. Dit is een internationaal afschrift. Het internationale afschrift burgerlijke stand is opgesteld in de talen Nederlands, Frans, Duits, Engels, Grieks, Italiaans, Turks, Spaans, Portugees en Servisch.

Let op: je kunt niet van alle aktes een internationaal afschrift opvragen. Van een akte geregistreerd partnerschap of beëindiging geregistreerd partnerschap kan alleen een Nederlandstalig afschrift gemaakt worden. Als je een van deze aktes voor het buitenland nodig hebt, moet je die zelf laten vertalen.

Oude aktes

Oude aktes vind je bij Archief Eemland. Kijk voor meer informatie op de website van Archief Eemland.