Trouwen en geregistreerd partnerschap

Jij en je partner willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Dit regel je bij de gemeente waar je wilt trouwen of het geregistreerd partnerschap wilt aangaan. Je kunt tot uiterlijk 2 weken vóór de plechtigheid online je afspraak plannen of eventueel een afspraak maken aan de balie.

Trouwen en geregistreerd partnerschap
      Heb je vragen? Neem contact op via burgerzaken@amersfoort.nl.

      Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn voor de wet gelijk. Belangrijk verschil: geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend. De procedure, de kosten en de faciliteiten van de gemeente zijn hetzelfde als bij een huwelijk. Je doorloopt dezelfde stappen:

          Stap 1: voorbereiding

          Wanneer je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meld je je plannen bij de gemeente waar de ceremonie plaatsvindt. Bij de gemeente Amersfoort kun je de melding online met DigiD doorgeven (zie Stap 2: kenbaar maken “Hoe werkt het?”). Je kunt dan ook een trouwdatum zoeken en je vindt een overzicht van trouwambtenaren. De melding kun je vanaf een jaar voor de huwelijks- of partnerschapsdatum doen. Heb je geen DigiD of lukt het je niet via de website? Maak dan een afspraak om de melding bij ons aan de balie te regelen.

          1. Gratis ceremonie (maximaal 10 minuten)

          • Mogelijk op maandag om 16.00 of 16.15 uur
          • Alleen mogelijk als 1 van jullie of jullie beiden in de gemeente Amersfoort wonen
          • In de trouwkamer in het stadhuis
          • Plaats voor het bruidspaar plus de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4 getuigen voor jullie samen)
          • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar
          • Geen mogelijkheid voor toespraken
          • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
          • Annuleren doe je schriftelijk. Onderteken de annulering samen en verzend die per e-mail naar burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van je annuleringsverzoek ontvang je van ons een bevestiging.

          2. Eenvoudige ceremonie (ongeveer 15 minuten)

          • Mogelijk op dinsdag en donderdag
          • In de trouwkamer in het stadhuis
          • Plaats voor het bruidspaar plus maximaal 6 personen, waaronder de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4 getuigen voor jullie samen)
          • Geen voorgesprek met de trouwambtenaar. De trouwambtenaar houdt wel een korte toespraak
          • Geen mogelijkheid voor toespraken van andere aanwezigen
          • Kosten: € 150,-
          • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
          • Annuleren doe je schriftelijk. Onderteken de annulering samen en verzend die per e-mail naar burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van je annuleringsverzoek ontvang je van ons een bevestiging.

          3. Uitgebreide ceremonie, afgestemd op jouw wensen

          De uitgebreide ceremonie kan plaatsvinden in het Oude Stadhuis of op een locatie die je zelf kiest.

          In het Oude Stadhuis kun je kiezen voor:

          • de kleine trouwzaal (ruimte voor 35 gasten)
          • de grote trouwzaal (ruimte voor 55 gasten)

          Zie ook: Trouwlocaties

          Als je zelf de locatie kiest, vul je de instemmingverklaring in samen met de beheerder/eigenaar van de locatie. Deze verklaring kun je volledig ingevuld en ondertekend uploaden bij de online melding.

          Bij de uitgebreide ceremonie kun je je voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar.

          Kosten uitgebreide ceremonie:

          In het oude stadhuis:

          • maandag tot en met vrijdag: € 410,-
          • zaterdag: € 512,50


          Op een zelfgekozen buitenlocatie *:

          • maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 18.00 uur: € 410,-
          • maandag tot en met vrijdag van 18.00 tot 7.00 uur: € 512,50
          • zaterdag, zondag en feestdag: € 512,50


          Annuleren *:

          • Bij annulering binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie zijn de annuleringskosten € 150,-.
          • Annuleren doe je schriftelijk. Onderteken de annulering samen en verzend die per e-mail naar burgerzaken@amersfoort.nl. Na ontvangst van je annuleringsverzoek ontvang je van ons een bevestiging.

          * Naast deze kosten zal de beheerder van de locatie die je hebt gekozen waarschijnlijk ook kosten in rekening brengen.

          Trouwen op dagen dat het gemeentehuis gesloten is

          Op dagen dat het gemeentehuis gesloten is (bijvoorbeeld op feestdagen en voor de gemeente verplichte vrije dagen), is het niet mogelijk om bij het Oude Stadhuis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

          Je kunt op zo'n dag wel op een buitenlocatie trouwen. Vul dan in overleg met de beheerder van de locatie onderstaande Instemmingsverklaring in. Dit formulier kun je bij de online melding uploaden.

          Je hebt getuigen nodig bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dat is verplicht. Minimaal 2 en maximaal 4 getuigen in totaal. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Je geeft de gegevens van je getuigen door als je je huwelijk of geregistreerd partnerschap kenbaar maakt (zie het kopje 'Kenbaar maken').

          Je trouwt of gaat een geregistreerd partnerschap automatisch aan in beperkte gemeenschap van goederen. Als je dit anders wilt regelen, moet je dit vóór de datum van je huwelijk/geregistreerd partnerschap met de notaris bespreken. Meer hierover lees je op de website van Rijksoverheid.


          Ben je in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heb je in het buitenland gewoond? Misschien zijn er documenten uit het buitenland nodig voordat je kunt trouwen. Het kost soms veel tijd om de juiste documenten naar Nederland te krijgen. Wij kunnen je informeren welke documenten je nodig hebt en aan welke voorwaarden die moeten voldoen.

          Wij proberen alle wensen van een (bruids)paar te realiseren. Het verzoek kunnen jullie met de trouwambtenaar bespreken. Sommige verzoeken kunnen wij helaas niet toestaan. De volgende activiteiten zijn in ieder geval niet toegestaan in en rondom het oude stadhuis (Westsingel 43) en Stadhuisplein:

          • strooien van bijvoorbeeld rijst of confetti, ook niet buiten
          • (huis) dieren in het stadhuis
          • het oplaten van wensballonnen of kaarszakken
          • het loslaten van duiven


          Een goed alternatief is bellen blazen. Laat deze huisregels ook aan je gasten weten.

          Een huwelijks- of partnerschapsvoltrekking is een officieel moment. Het is belangrijk dat beide partners in staat zijn hun wil te bepalen en de betekenis van hun verklaring te begrijpen. Dit betekent ook dat zij niet zo onder invloed zijn van bijvoorbeeld alcohol of drugs dat zij dit niet meer kunnen.

          Aanwezigen die de voltrekking verstoren of overlast veroorzaken vanwege alcohol- of drugsgebruik, kunnen door de ambtenaar van de burgerlijke stand worden weggestuurd.

          Alle officiële regels rondom het huwelijk en geregistreerd partnerschap die gelden in de gemeente Amersfoort staan in het reglement van de Burgerlijke Stand:

          Stap 2: kenbaar maken

          Trouw je of ga je een partnerschap aan in Amersfoort in het stadhuis, dan kun je de melding online doen. Is de ceremonie op een andere locatie in Amersfoort, dan leg je eerst de locatie vast met de instemmingsverklaring voordat je de melding indient bij de gemeente:

          Nodig bij je melding

          • De DigiD inloggegevens van jou en je partner.
          • De keuze voor de dag, het tijdstip en de locatie van de plechtigheid.
          • Je voorkeur voor een trouwambtenaar als je die hebt.
          • De kopieën van de identiteitsbewijzen van je getuigen.
          • iDEAL-betaalgegevens.


          Regel de kenbaarmaking zo snel mogelijk (graag uiterlijk 4 weken van tevoren). Zo kunnen wij je gegevens op tijd verwerken. Bij de melding betaal je direct de kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

          Online kenbaar maken

          Online kenbaar maken

          Persoonlijk kenbaar maken

          Maak een afspraak via

          14 033

          Meenemen:

          • Een geldig legitimatiebewijs van jou en je partner.
          • Een kopie van het legitimatiebewijs van je getuigen (dat zijn er minimaal 2, maximaal 4 voor jullie samen).

          Alleen jij en je partner zijn aanwezig bij deze afspraak.

          Kies je voor een uitgebreide ceremonie? Dan kun je bij het kenbaar maken van je huwelijk of geregistreerd partnerschap je voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Je maakt vooraf nader kennis en bespreekt je wensen met hem of haar.

          Wil je de plechtigheid door een andere trouwambtenaar laten voltrekken? Bel met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken.

          Het bruidspaar en de getuigen moeten zich kunnen legitimeren bij de trouwambtenaar. Dit is in principe verplicht. Legitimeren kan tijdens het voorgesprek. Als er geen voorgesprek is, dan kan dit voordat de ceremonie start.

          Je kunt ervoor kiezen om na de plechtigheid een trouwboekje of partnerschapsboekje te ontvangen.

          Kosten trouwboekje of partnerschapsboekje:

          • Standaard boekje: € 18-
          • Luxe boekje (leer): € 28,-
          • Meerkosten kalligraferen: € 12,-

          Je betaalt de kosten na het kenbaar maken van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.

          Het standaard trouwboekje

          Het luxe trouwboekje

          Wil je de naam van je partner gaan gebruiken en woon je in Amersfoort? Kijk bij naamgebruik veranderen hoe je dit kunt regelen. Dit kan geregistreerd worden vanaf het moment dat je bent getrouwd of een partnerschap bent aangegaan.

          Als je niet in Amersfoort woont, kun je je naamgebruik doorgeven in de gemeente waar je bent ingeschreven.

          Woon je in het buitenland, dan is het helaas niet mogelijk om hier je naam te registreren.

          Vragen of wijzigingen?

          Heb je nog vragen? Stuur een e-mail naar burgerzaken@amersfoort.nl of bel ons op telefoonnummer 14 033. Ook als er iets verandert, horen we dat graag zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld als de locatie of tijd wijzigt of als een getuige toch niet aanwezig kan zijn.

          Overige informatie

          Ook na het huwelijk of geregistreerd partnerschap is het nog mogelijk de naam van je partner te gaan gebruiken. Kijk bij naamgebruik veranderen hoe je dit kunt regelen.

          Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn voor de wet gelijk. Belangrijk verschil: geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend. Je kunt je geregistreerd partnerschap laten omzetten naar een huwelijk. Dat kan in elke gemeente, dus niet alleen in de gemeente waar je woont.

          In de gemeente Amersfoort kunt je je geregistreerd partnerschap omzetten aan de balie bij de Burgerlijke Stand. Je betaalt daarvoor € 50,-. Omzetten kan ook door te kiezen voor een ceremonie. Zie het kopje 'Datum, ceremonie en locatie kiezen en doorgeven' voor de mogelijkheden en de kosten.

          Openingstijden Burgerzaken

          De afdeling Burgerzaken werkt alleen op afspraak.
          Ook afhalen van paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan alleen nog op afspraak.

          Let op! Maak voor het juiste product of de juiste dienst een afspraak.

          Voor algemene vragen; info@amersfoort.nl

          Bekijk de sluitingsdata.

          Bezoekadres

          Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort

            Zie ook:

            Trouwlocaties