Projectmanager openbare ruimte (32 – 36 uur)

Over de vacature

Sluitingsdatum
9 mei 2024

Amersfoort groeit, naar verwachting tot 180.000 inwoners in 2040. We hebben stevige duurzame, inclusieve en sociale ambities, en staan voor grote opgaven - zoals de bouw van 1.000 nieuwe woningen per jaar. In de rol van projectmanager lever jij een belangrijke bijdrage aan die groei, én aan de leefbaarheid en mobiliteit in onze stad. Van de aanleg van nieuwe infrastructuur tot onderhoudsprojecten in de bestaande openbare ruimte: jij brengt ambities en wensen bij elkaar en leidt projecten in goede banen.

Jouw rol

Om te zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, te werken en te leven, moeten we goed omgaan met de ruimte die er is. We hebben stevige ambities, een belangrijke regionale positie en we staan voor grote opgaven op het gebied van woningbouw, mobiliteit en duurzaamheid.

Als projectmanager stuur jij projecten en programma's aan die betrekking hebben op de openbare ruimte en infrastructuur van de stad. Het kan gaan om de aanleg van nieuwe infrastructuur, zoals op locatie Bovenduist, waar we 300 verplaatsbare woningen bouwen. Maar ook om onderhoudsprojecten in de openbare ruimte, of om herinrichting van bestaande gebieden. Zoals in de wijk Liendert, waar we herontwikkelen en circulair bouwen, met oog voor duurzaamheid, groen, ontmoeten en een prettig leefklimaat. Uiteenlopende projecten dus, met als gemene deler dat er vaak veel verschillende partijen betrokken zijn.

Jij stelt projectplannen op, organiseert het werk, en stuurt op resultaat. Dat doe je niet alleen: je werkt vanuit een multidisciplinair team samen met collega's en partners aan een opgave, en voor de meer complexe of omvangrijke projecten werk je samen met een senior projectmanager. Je bent aanspreekpunt binnen én buiten de organisatie voor jouw projecten, en je onderhoudt een netwerk met de verschillende betrokken partijen.

Jouw belangrijkste werkzaamheden en verantwoordelijkheden op een rij:

  • Je stuurt een project of een portfolio van enkele projecten aan. Bij complexere vraagstukken ondersteun je een senior projectmanager, en ben jij verantwoordelijk voor deelprojecten.
  • •e werkt onze ambities uit tot concrete plannen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, vergroenen, klimaatadaptatie, spelen en bewegen en veiligheid.
  • Je stelt projectplannen op en bewaakt de uitvoering ervan. Je rapporteert de belangrijkste stakeholders periodiek over de voortgang van jouw projecten of programma.
  • Je zorgt voor afstemming met en draagvlak onder alle betrokken partijen: van de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever tot inwoners en partners in de stad. Je stemt de werkzaamheden af, toetst het ontwerp, begeleidt het besluitvormingsproces en zoekt naar mogelijkheden om binnen de kaders en uitgangspunten het gezamenlijke doel te bereiken.
  • Je brengt de juiste mensen bij elkaar en gaat in gesprek, bijvoorbeeld tijdens werkgroepen of (participatie)bijeenkomsten. Daarbij weet je de wensen en behoeften van partners op te halen en naar een ontwerp te vertalen.
  • Je beoordeelt en onderhandelt over kostenramingen, aanbiedingen en meer- en minderwerk opgaven.
  • Je draagt inhoudelijk bij aan de beleidsontwikkeling binnen het werkveld van de afdeling en je adviseert over de inhoud van een project/programma.

Jouw collega's aan het woord

"Hoe kan je de openbare ruimte zo goed mogelijk benutten? Met die bril kijk ik naar mijn omgeving. Erg leuk is dat ik bij Gemeente Amersfoort veel direct contact heb met inwoners. De buurt denkt echt mee, en ik zie de mensen voor wie ik het doe. Bovendien voelt Amersfoort aan als een compacte organisatie, terwijl de projecten groot en interessant zijn."

- Laura, projectmanager

"De combinatie van projecten is interessant. Voor de realisatie van een fietstunnel in Vathorst maakten schoolkinderen uit de buurt de tegeltjes. De tunnel wordt daarmee echt iets van inwoners, het heeft een grotere betekenis dan alleen de verbinding van A naar B. Een leuk, persoonlijk traject. De ontwikkeling van het stationsplein, met een grote fietsenkelder, is complexer en vraagt om een lange adem. Maar hoe mooi is het als we het woon-werkverkeer met de fiets en trein zo optimaal mogelijk kunnen maken voor de stad. Het is werk met impact."

- Harry, senior projectmanager

Hier ga je aan de slag

Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2023 leverde dat ons zelfs de internationale titel European City of the Year op. Zo'n 1.500 collega's zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners. Collega's waarderen de positieve, resultaatgerichte en collegiale werksfeer: we doen het samen. Daarbij krijg je alle ruimte om jouw functie en ontwikkeling zelf vorm te geven.

Met wie werk je samen

Je thuisbasis is de afdeling Programma's en Projecten. Dit is de gemeentebrede afdeling voor proces-, programma- en projectmanagement. De afdeling bestaat uit zo'n 145 mensen, vast en ingehuurd. We zijn aanpakkers, gericht op resultaat en op samenwerken. Jij werkt binnen team Projectrealisatie Openbare Ruimte, waar zo'n 20 collega's leiding geven aan projectorganisaties of opgaveteams.

We werken multidisciplinair samen in opgavegerichte teams, en voor de complexere opgaven in gemeentebrede programma's. Dat betekent dat je samenwerkt met andere (senior) projectmanagers, maar ook met bijvoorbeeld wijkmanagers, verkeerskundigen, beleidsadviseurs en communicatieadviseurs – en natuurlijk met betrokkenen in de stad. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het eindresultaat. Dat betekent samenwerken, ervaringen delen en gebruik maken van elkaars talenten en kwaliteiten.

Dit bieden we jou

Werk dat er echt toe doet: hier kun je verschil maken voor de stad. Bij Gemeente Amersfoort werk je in een compacte organisatie aan grote opgaven. We bieden alle ruimte om je talenten verder te ontwikkelen en investeren in je groei. Je krijgt vertrouwen en verantwoordelijkheid, in een organisatie die veel van je vraagt maar ook veel mogelijk maakt. Je kunt rekenen op:

  • Een salaris van maximaal € 5.997,- bruto per maand (schaal 11 van de cao Gemeenten) op basis van een 36-urige werkweek.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% als aanvulling op je salaris. Hiermee kies je zelf voor extra geld, meer verlofuren, fiscaal voordeel op een deel van de kosten voor je sportschool of andere voordelen.
  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar, met zicht op een vast contract.
  • Flexibele werktijden met uitstekende thuiswerkmogelijkheden en -middelen, voor een goede balans tussen werk en privé.
  • Een mobiele telefoon, laptop en databundel.
  • Een volledige ov-reiskostenvergoeding voor je woon-werkverkeer (2e klas) of een fietsregeling.
  • Alle ruimte voor jouw ontwikkeling: we werken vanuit talent met jouw persoonlijke talentprofiel (CliftonStrengths) en je kunt rekenen op een uitgebreid opleidingsaanbod, een coachpool, een inwerkbuddy en goede doorgroeimogelijkheden.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder 194,4 verlofuren (op basis van een 36-urige werkweek), een thuiswerk- en internetvergoeding, een goede pensioenregeling en 50% betaald ouderschaps- en zorgverlof.

Dit breng je mee

Voor deze rol zoeken we een collega die initiatief neemt, goed kan organiseren en samen met anderen voor resultaat gaat. Jij werkt graag op het snijvlak van ruimtelijke, technische en maatschappelijke vraagstukken en bent gedreven de stad elke dag een stukje beter te maken voor iedereen. Daarbij begrijp je hoe belangrijk het is om mensen mee te nemen en draagvlak voor je projecten te creëren: we doen het samen met de stad. Je bent sterk in het onderhouden van relaties en je werkt graag samen. Met jouw ervaring met het aansturen van projecten overzie je het geheel en weet je expertise van binnen en buiten de organisatie goed samen te brengen. Bovendien heb je een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en schakel je gemakkelijk in een steeds veranderende en complexe omgeving.

Verder breng je mee:

  • Een afgeronde relevante hbo- of wo-opleiding. Bijvoorbeeld in de richting van civiele techniek, cultuurtechniek, land- en watermanagement of vergelijkbaar.
  • Tenminste enkele jaren werkervaring als projectleider of projectmanager. Als je ervaring hebt in de richting van civiele techniek of infrastructuur is dat een pré.
  • Werkervaring in het fysiek-/ruimtelijk domein. Als je al ervaring hebt binnen een overheid of gemeente is dat een pré, maar geen vereiste.

Voldoe je niet 100% aan dit profiel maar denk je wel dat jij de juiste kandidaat bent voor deze rol? Ook dan nodigen we je uit om te reageren. Laat ons weten waarom je enthousiast bent en overtuig ons van jouw meerwaarde.

Als je meer wilt weten

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Bel met Ludwig Temme, Teammanager Programma's en Projecten via telefoonnummer 06 52 51 30 05.
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je bellen of een WhatsApp sturen naar Cathy Cats, Recruitmentmedewerker, telefoonnummer 06 41 17 42 02.

Zo kun je reageren

We horen graag van je! Door op 'Solliciteren' te klikken, kun je ons je contactgegevens, motivatiebrief en curriculum vitae doorgeven.

Je kunt op de vacature reageren tot en met donderdag 9 mei 2024. 

Voel je thuis in Amersfoort, je bent welkom zoals je bent. We willen een werkomgeving bieden waar je het beste uit jezelf kunt halen en waar ruimte is voor verschillen. Want juist diversiteit brengt ons bij betere oplossingen voor de opgaven waar we voor staan. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent, ongeacht waar je bent geboren, van wie je houdt of waar je in gelooft. En als je een (arbeids)beperking hebt, dan­­­­ kijken we samen wat er mogelijk is en wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.