Onderzoek naar nieuwe doorfietsroute richting Utrecht Science Park

Amersfoort groeit. Er komen meer inwoners en woningen bij. Dat is goed nieuws, maar zorgt ook voor drukte op de wegen. Om de stad bereikbaar en leefbaar te houden, zet de gemeente in op actieve vormen van mobiliteit. Fietsen speelt daarin een belangrijke rol. Gisteravond ondertekenden wethouder Mobiliteit Tyas Bijlholt en andere gemeenten en betrokken partijen bij Provincie Utrecht een intentieovereenkomst voor vier nieuwe doorfietsroutes in de provincie Utrecht. Waaronder een nieuwe route van Amersfoort naar het Utrecht Science Park.

Fietsen is dé manier om Amersfoort bereikbaar en leefbaar te houden. Met deze extra doorfietsroute maken we het voor inwoners en forenzen nog aantrekkelijker om de fiets te pakken: snel, comfortabel en veilig. Zo verbinden we Amersfoort met belangrijke plekken zoals het Utrecht Science Park én dragen we bij aan een gezonde, duurzame toekomst.

Tyas Bijlholt
Wethouder Mobiliteit

Alternatief voor auto

Gemeente Amersfoort werkt al enkele jaren samen met provincie Utrecht en omliggende gemeenten aan een netwerk van regionale doorfietsroutes: brede, veilige en snelle fietspaden tussen steden en dorpen. Deze routes bieden mensen een alternatief voor de auto en maken het makkelijker om ook langere afstanden te fietsen, bijvoorbeeld naar werk, school of een station. 

Fietsnetwerk

Er komen nu 4 nieuwe routes bij in de regio. Hiermee bouwen we verder aan een sneller, samenhangend en toekomstbestendig fietsnetwerk in de provincie.

Na routes richting Utrecht, Nijkerk, Bunschoten en Hilversum, wil de gemeente Amersfoort nu ook een doorfietsroute naar Zeist en het Utrecht Science Park aanleggen. Uit onderzoek van de provincie blijkt dat deze route één van de meest kansrijke routes is. Het verbindt nieuwe woongebieden, belangrijke werkplekken en OV-knooppunten. Bovendien biedt het een veilig alternatief voor de huidige route langs het Monnikenboschpad, dat niet verlicht is. 

Onderzoek

We bekijken drie mogelijke routes vanaf de Stichtse Rotonde. Twee gaan over de berg, via de Utrechtseweg of de Daam Fockemalaan. De derde gaat om de berg heen, via de Barchman Wuytierslaan. We onderzoeken ook hoe we de route comfortabel kunnen maken: met bredere fietspaden, nieuw asfalt en vaker groen licht bij verkeerslichten. Zo kunnen fietsers straks ook op die route vlot, comfortabel en veilig doortrappen

De gemeente werkt samen met partners en de Fietsersbond aan een voorlopig ontwerp en kostenraming. Met als doel: een route waar iedereen straks vlot, veilig en met plezier kan door fietsen. Naar verwachting neemt het college in de eerste helft van 2027 een besluit over de uitvoering.