Mobiliteit
Algemeen
Om Amersfoort ook in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden is het nodig dat we anders met mobiliteit omgaan. Hoe dat er uit ziet, staat in het Omgevingsprogramma Mobiliteit. Onderdeel van dit plan is het nieuwe parkeerbeleid van Amersfoort.
Omgevingsprogramma
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 13 mei 2025 het Omgevingsprogramma Mobiliteit vastgesteld.
Voorafgaand aan de vaststelling hebben bewoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties meegedacht. Hoe ze dat hebben gedaan, staat op de webpagina Praten over parkeren van MetAmersfoort.
Anders omgaan met parkeren
In een groot deel van de stad gaan we anders om met parkeren. Deze nieuwe regels gaan gelden bij zowel nieuwbouw als in bestaande buurten en wijken.
Op de pagina over parkeerbeleid lees je een verdere uitwerking van het nieuwe beleid:
Regels en beleidsregels
Op 13 mei 2025 heeft het college van Burgemeester en Wethouders het Omgevingsplan Mobiliteit vastgesteld, waaronder ook het parkeerbeleid. Onderdeel van het nieuwe parkeerbeleid zijn de volgende documenten:
2 zienswijzennota's
Van 20 december 2024 tot en met 16 februari konden inwoners op het Omgevingsprogramma Mobiliteit en het nieuwe parkeerbeleid reageren. Alle reacties (zienswijzen) staan in de zienswijzennota. Er zijn 2 zienswijzennota’s. Eén met de reacties en beantwoording op het Omgevingsprogramma Mobiliteit en parkeren en één nota over de parkeernormen en de Amersfoortse bouwbrief.
In de beide zienswijzennota’s staan zowel alle binnengekomen reacties als de beantwoording daarvan. Ook staat erin of een reactie zorgt voor aanpassing van het Omgevingsprogramma Mobiliteit of het nieuwe parkeerbeleid of voor de parkeernormen of de bouwbrief.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 18 maart 2025 de zienswijzennota’s vastgesteld.
Het beleid
Het beleid over mobiliteit gaat uit van 3 principes:
- STOMP
Dit is de afkorting voor Stappen (lopen), Trappen (fietsen), OV (Openbaar Vervoer), MaaS (deelvervoer) en Privéauto. - Levensaders
Dit zijn doorgaande routes die ruimte bieden voor ontmoeten en waar voetgangers en fietsers voorop staan. - Bereikbare stad voor iedereen
Beperkingen in lichamelijke, psychische, financiële zin of welke zin dan ook, moeten daarin zo min mogelijk een rol spelen.
Bijeenkomsten
In januari 2025 waren er 4 inloopbijeenkomsten over het Omgevingsprogramma Mobiliteit en het parkeerbeleid. Deze bijeenkomsten waren verspreid over de stad en er stonden panelen met informatie (pdf).
Vervolgstappen
Vervolgstappen
Bespreking in commissie Omgeving
Behandeling in de gemeenteraad
Vaststelling Omgevingsprogramma Mobiliteit en parkeren
Door het college van burgemeester en wethouders
Start uitvoering van de projecten
Waaronder de invoering van vergunningparkeren fase 1
Wensen en bedenkingen gemeenteraad
Op 22 april 2024 heeft de raad wensen en bedenkingen gegeven op het ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025-2035. De aangenomen wensen en bedenkingen zijn: