Informatie voor gecontracteerde aanbieders

Algemeen

Op deze pagina vind je informatie over de inkoop zorg en ondersteuning van de regio Amersfoort.

Productcodes gecontracteerde aanbieders

Calamiteitenprotocol

Calamiteiten

WMO- en jeugdhulpaanbieders zijn wettelijk verplicht om calamiteiten en geweldsincidenten te melden bij de toezichthouder.

Wat is een calamiteit?

Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt heeft geleid. Maar ook onverwachte of onvoorziene gebeurtenissen waarvan je verwacht dat deze kunnen leiden tot maatschappelijke onrust, de verstoring van de openbare orde en/of veiligheidsrisico’s.

Het melden heeft als doel te leren van de gebeurtenis en passende maatregelen te nemen, zodat de kans op herhaling wordt verkleind en de ondersteuning wordt verbeterd. De toezichthouder doet onderzoek. In het onderzoek gaat het om vermijdbaarheid en niet om verwijtbaarheid.

Calamiteit melden?

Dat moet binnen drie werkdagen bij de toezichthouder. Voor de Wmo-aanbieders is de GGDrU toezichthouder. Meer informatie en het calamiteitenprotocol vind je op de website van de GGDrU. Voor de jeugdhulpaanbieders is de Inspectie Gezondheid en Jeugd (IGJ) toezichthouder. Meer informatie vind je op de website van de IGJ.