Gratis reizen

Algemeen

Aanvragen om 1 jaar gratis te reizen is niet meer mogelijk. Mensen met een laag inkomen, die ouder zijn dan 18 jaar en in de gemeente Amersfoort wonen, konden zich aanmelden voor een OV-abonnement om een jaar lang gratis te reizen in de daluren met bus en tram in de hele provincie Utrecht.

Gratis OV 2025 en vervolg in 2026

Je kunt geen aanvraag meer doen voor de actie Gratis OV 2025 voor huishoudens met een laag inkomen. De actieperiode is vanaf 1 oktober 2025 afgelopen. 

Mensen die al een gratis OV-abonnement hebben, kunnen maximaal 1 jaar gratis gebruik maken van de bus of tram in de provincie Utrecht (tijdens de daluren). Dit geldt vanaf het moment dat het abonnement op de kaart is gezet.

Gemeente Amersfoort start samen met de Provincie Utrecht in de loop van 2026 weer een nieuwe OV-actie. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de digitale nieuwsbrief Amersfoort Dichtbij, via Nieuwsbrieven Gemeente Amersfoort of houd deze website in de gaten. 

OV-ambassadeurs

Heb je tijdens de actieperiode een gratis abonnement ontvangen en vragen over hoe je gebruik kunt maken van het openbaar vervoer met het gratis OV-abonnement? Of heb je hulp nodig bij het aanvragen van een OV-chipkaart? De OV-ambassadeurs nemen rustig de tijd om je vragen te beantwoorden en de hulp is gratis! 

Wil je telefonisch advies? Dat kan! Je kunt dagelijks bellen met één van de OV-ambassadeurs tijdens het telefonisch spreekuur. Zij zitten voor je klaar om je telefonisch te helpen met jouw vraagstuk. Zij zijn bereikbaar op: 033 208 23 80.

Kijk ook voor meer informatie op Doemeemethetov.nl.

Pas kwijt of gestolen?

Laat dan je kaart zo snel mogelijk blokkeren om te voorkomen dat anderen er mee reizen. Je kunt dit zelf via internet doen op Ov-chipkaart.nl als je een 'Mijn OV-chipkaart'-account hebt. Je kunt ook de Klantenservice OV-chipkaart bellen via telefoonnummer 09 00 09 80 (gebruikelijke belkosten), bereikbaar van: 

  • Maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 21.30 uur
  • Op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur. 

Je hoort dan direct hoe je een vervangende kaart kunt aanvragen. Ook helpen zij je verder met eventuele abonnementen en resterend saldo. Dit kan op de vervangende kaart worden gezet voordat deze wordt opgestuurd. 

Je kunt na ontvangst van deze vervangende kaart weer zorgeloos verder reizen. Voor de vervangende kaart en de service voor het overzetten van alle abonnementen en saldo’s op de nieuwe kaart betaal je € 11.