Klacht indienen

Algemeen

Als je niet tevreden bent over het handelen van de gemeente of het Wijkteam, kun je een klacht indienen.

Wanneer een klacht indienen

Je kunt een klacht indienen over:

  • een late of langzame afhandeling van brieven of vragen
  • de persoonlijke behandeling door ambtenaren of bestuurders
  • de persoonlijke behandeling door medewerkers van het Wijkteam

Als je in de stad of buurt iets ziet dat kapot is, vuil is, niet werkt of overlast geeft, kun je daarvan een Melding doen.

Eerst in gesprek

Als je een klacht hebt over de gemeente of het Wijkteam, vragen we je om dat eerst met ons te bespreken. Vaak lost een gesprek de onvrede op. Als dat niet zo is, kun je een klacht indienen. Dat kan online of per post.

Online klacht indienen

Dien je klacht online in.

Klacht indienen

Per post

Je kunt je klacht ook per brief sturen. Zet in je brief:

  • je naam, adres, telefoonnummer en bij voorkeur je e-mailadres
  • de datum
  • waar de klacht over gaat
  • je handtekening

Stuur je brief naar:

Gemeente Amersfoort 
Postbus 4000 
3800 EA Amersfoort

Behandeling van je klacht

Je krijgt binnen 14 dagen een reactie. Wij bespreken de klacht met je en bedenken eventueel samen een oplossing. Je krijgt bericht over hoe, wat en wanneer wij beslissen.

Ondersteuning bij je klacht

Je hoeft lastige gesprekken niet alleen te voeren. Soms kan het prettig zijn als iemand met je meegaat. Je kunt hiervoor een familielid, vriend of buur vragen. Weet je zelf niemand uit je omgeving die met je mee kan naar een gesprek? Dan kan een maatschappelijk dienstverlener van Indebuurt033 met je mee. Dit heet cliëntondersteuning en is gratis. Neem contact op met Indebuurt033 via info@indebuurt033.nl, via 033 204 8677 of loop binnen bij de informatiewinkel in jouw buurt. De adressen vind je op de website van Indebuurt033.

Heb je een klacht over jeugdhulp? Dan kun je hulp krijgen van een vertrouwenspersoon van de stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Deze hulp is gratis en onafhankelijk. Kijk op Jeugdstem of bel 088 555 1000.

Nationale ombudsman

Ben je niet tevreden met de beslissing van de gemeente of de Regionale klachtencommissie Jeugd Eemland? Dan kun je terecht bij de Nationale ombudsman. Kijk voor meer informatie op de website van de Nationale ombudsman.