Waardering dienstverlening bijstandsuitkering

Gemeente Amersfoort vraagt Amersfoorters met een bijstandsuitkering elke 5 jaar hoe tevreden zij zijn met de dienstverlening. In 2022 gaven zij de dienstverlening het rapportcijfer 7,5.

Vragenlijst

Zij gaven hun mening via een vragenlijst. Ook mensen die inmiddels geen uitkering meer krijgen ontvingen deze. De vragen waren ongeveer hetzelfde als die van 5 jaar geleden. Vooraf is de inhoud met de CliĆ«ntenraad SZ afgestemd.  

De vragenlijst ging over de volgende onderwerpen:

  • Waardering voor de algemene dienstverlening
  • Intakegesprek en eerste betaling
  • Waardering van het re-integratietraject en de begeleiding daarbij
  • Ervaring van afstand tot de arbeidsmarkt
  • Waardering klantmanager Inkomen en trajectbegeleider Werk
  • Eerstelijnsdienstverlening en informatievoorziening
  • Ondersteuning
  • Zoeken naar informatie
  • Succes- en verbeterpunten
  • Effect corona op dienstverlening

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat de behulpzaamheid van medewerkers wordt gewaardeerd. Andere positieve punten zijn het maatwerkvangnet en dat de uitkering steeds op tijd wordt uitbetaald. 

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. De gemeente pakt deze verder op. Zo is de ontvangstruimte van Stadhuisplein 3 verbouwd om inwoners zich meer welkom te laten voelen. Ook vergroten we de bekendheid van onze regelingen. Bijvoorbeeld door de wijken in te gaan met de campagne Amersfoort Dichtbij en door de website Geldcheck033 onder de aandacht te brengen.

Betrouwbaar onderzoek

Het onderzoek heeft een betrouwbaarheidsniveau van 97,8%. Dat betekent dat het een goed beeld geeft van de ervaring van alle Amersfoorters die een bijstandsuitkering krijgen. Op 8 juni 2023 zijn de resultaten gedeeld tijdens een vergadering van de Cliƫntenraad SZ. De gemeente is blij met de resultaten gezien de onrustige tijden op het gebied van bestaanszekerheid. Denk aan de coronacrisis, energiecrisis, de hoge inflatie en de daling van de koopkracht.

Over het onderzoek

Dit onderzoek is onderdeel van het Klantbelevingsonderzoek Participatiewet. Het gaat over de beleving van klanten van de Participatiewet. BMC heeft het onderzoek uitgevoerd. Wil je het hele onderzoeksrapport lezen? Stuur dan een e-mail naar ondersteuning-sl@amersfoort.nl.