Herinrichting Hooglanderveen

Algemeen

In de wegen van Hooglanderveen zitten veel kuilen. Hierdoor blijft regenwater vaak staan. Daarom vernieuwen we het riool in 17 straten. Dit is ook een kans om de openbare ruimte opnieuw in te richten. We leggen nieuwe straten, voetpaden en parkeerplekken aan. Ook komt er meer groen in Hooglanderveen.

Vernieuwen riool

De gemeente vernieuwt het riool in Hooglanderveen. Naast de buis voor het afvalwater komt er een nieuwe buis voor regenwater. Zo kan regenwater apart worden opgevangen en afgevoerd naar open water. Dit zorgt ervoor dat het niet naar de rioolwaterzuivering hoeft.

De volgende straten doen mee aan het project:

  • Van Beeklaan
  • Brenninkmeijerlaan
  • Andries van Altenalaan
  • Wouter van Dijklaan
  • Bart Flospad
  • Van Zuilenlaan
  • Gerard Schimmellaan
  • Brink
  • Alphons Mulderlaan
  • Cornelis Sminklaan
  • Postloperlaan
  • Johannes van Rossumlaan
  • Daan Brouwerlaan
  • Hendrik Boersenlaan
  • Dirk van Weelaan
  • Holleweg
  • Van Tuyllstraat 51-69
Geografische kaart herinrichting Hooglanderveen

Nieuwe inrichting openbare ruimte

We willen dat de buitenruimte in Hooglanderveen klaar is voor de toekomst. Dit betekent dat het gebied beter moet kunnen omgaan met hitte en wateroverlast. We voegen meer groen toe, met aandacht voor planten en dieren. Zo wordt het gebied niet alleen mooier, maar ook natuurlijker. Het nieuwe ontwerp past bij het karakter van de buurt en de wensen van de bewoners. We kiezen ook voor duurzame materialen die we vaker kunnen gebruiken.

Ontwerpproces

Maandag 9 september 2024 kwamen ongeveer 50 inwoners samen tijdens de eerste informatiebijeenkomst in Dorpshuis De Dissel om te horen over de herinrichtingsplannen. Voorafgaand aan de bijeenkomst vroegen we de inwoners om een vragenlijst in te vullen. Alle reacties van de bewoners staan in een ‘visie voor de buurt’. Dit was het startpunt voor het ontwerp. 

Een groep bewoners helpt met het nieuwe ontwerp. We noemen dit de klankbordgroep. Elke deelnemer van deze klankbordgroep is verantwoordelijk voor 1 of meer straten in het projectgebied en houdt hierbij rekening met wat goed is voor het dorp. De belangrijkste taken van de werkgroep zijn advies geven, kennis delen en meedenken over de beste oplossingen.

In het 2e kwartaal van 2025 presenteren we het ontwerp nogmaals aan de bewoners en passen het daarna aan. Vervolgens leggen we het aangepaste ontwerp voor aan de wethouder en het college. Na het uitvoeren van onderzoeken, het verkrijgen van de omgevingsvergunning en het nemen van besluiten, starten we de aanbesteding. De gemeente kiest daarna de bedrijven die de opdracht mogen uitvoeren. Na de uitwerking tot een uitvoeringsontwerp starten we in 2026 met de uitvoering van de ontwerpplannen. 

Planning

Planning

Voltooid

9 september 2024

Voltooid
Informatiebijeenkomst

Wil je de kansenkaart van alle reacties en de presentatie van die avond ontvangen? Stuur je verzoek dan naar: projecthlv@amersfoort.nl.

Voltooid

30 september 2024

Voltooid

1e bijeenkomst klankbordgroep. 

Voltooid

4 november 2024

Voltooid

2e bijeenkomst klankbordgroep.

Voltooid

10 februari 2025

Voltooid

3e bijeenkomst klankbordgroep.

Todo

2e kwartaal 2025

Todo

Presenteren van het ontwerp aan de bewoners en eventuele aanpassing. 

Todo

2e kwartaal 2026

Todo

Uitwerken tot het uitvoeringsontwerp.

Todo

3e kwartaal 2026

Todo

Starten met het uitvoeren van de ontwerpplannen.

Contact

Vragen? Neem contact op met projectmanager aan Anneke van de Wolfshaar via projecthlv@amersfoort.nl of bel 14 033.