Uittreksel persoonsgegevens (BRP)

Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een verklaring van de gemeente dat u in Amersfoort woont. Op het uittreksel staan uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum.

Uittreksel persoonsgegevens (BRP)

    U kunt een uittreksel online aanvragen (binnen vijf werkdagen met de post in huis) of in het stadhuis kopen.

    Als u het uittreksel nodig heeft in het buitenland, kunt u een internationaal model aanvragen. Dit is opgesteld in de talen: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Italiaans, Turks en Spaans.

    Online aanvragen

    Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.


    Kopen in het Stadhuis

    Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.

    Voor wie

    U kunt een uittreksel persoonsgegevens aanvragen voor:

    • uzelf
    • uw kind dat bij u woont, jonger dan achttien jaar
    • iemand die u gemachtigd heeft

    Meenemen bij aanvraag
    • Een geldig legitimatiebewijs
    Kosten

    Het uittreksel kost € 13,40. U kunt in het stadhuis alleen pinnen. Is dat voor u niet mogelijk, bel dan 14033. Dan zoeken we samen met u naar een passende betaalwijze.

    Iemand machtigen

    Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders machtigen met een machtiging. De gemachtigde neemt mee naar het stadhuis:

    • een door u opgemaakte en ondertekende machtiging (brief met naam, adres, reden voor de aanvraag, handtekening)
    • een kopie van uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)
    • zijn eigen geldige legitimatiebewijs

    Schriftelijk of per e-mail aanvragen

    U kunt het uittreksel ook schriftelijk of per e-mail aanvragen. U krijgt dan eerst een verzoek tot betaling. Stuur uw naam, adres, reden voor de aanvraag samen met een kopie van uw legitimatiebewijs naar:

    Gemeente Amersfoort
    t.a.v. Afdeling Burgerzaken
    Postbus 4000
    3800 EA Amersfoort

    Of per mail naar burgerzaken@amersfoort.nl.

    Bent u notaris of advocaat en heeft u een uittreksel nodig, dan kunt u een aanvraag op origineel briefpapier van uw kantoor per post of per mail sturen naar bovengenoemde adressen. In de brief moet u de gerechtelijke procedure omschrijven waarvoor de gegevens nodig zijn. Ook eventuele toevoegingen moet u meesturen.

    Het uittreksel kost € 14,20 (inclusief verzendkosten).

    Bewijs van uitschrijven in Nederland

    U kunt een bewijs dat u uitgeschreven bent naar het buitenland aanvragen bij de loketten van het Register Niet Ingezetenen (RNI). Er zijn 19 RNI-gemeenten: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Goes, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland, Zwolle. Informeer bij een van deze gemeenten hoe u een bewijs van uitschrijving kunt aanvragen.

    Kijk voor meer informatie over het RNI op de website van de Rijksoverheid.

    Openingstijden Burgerzaken

    Op afspraak
    maandag t/m vrijdag: 13.00 - 16.30 uur
    donderdag: 17.00 - 20.00 uur

    Zonder afspraak
    maandag t/m vrijdag: 9.00 - 12.00 uur

    Voor het ophalen van een reisdocument of rijbewijs is geen afspraak nodig. U kunt terecht op maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur en donderdagavond van 16.00 – 20.00 uur, behalve wanneer Burgerzaken gesloten is.

      Bezoekadres

      Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort