Uittreksel persoonsgegevens (BRP)

Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een verklaring van de gemeente dat u in Amersfoort woont. Op het uittreksel staan uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum.

Uittreksel persoonsgegevens (BRP)

    U kunt een uittreksel online aanvragen (binnen vijf werkdagen met de post in huis) of in het stadhuis kopen.

    Als u het uittreksel nodig heeft in het buitenland, kunt u een internationaal model aanvragen. Dit is opgesteld in de talen: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Italiaans, Turks en Spaans.

    Online aanvragen

    Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.


    Kopen in het Stadhuis

    Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.

    Voor wie

    U kunt een uittreksel persoonsgegevens aanvragen voor:

    • uzelf
    • uw kind dat bij u woont, jonger dan achttien jaar
    • iemand die u gemachtigd heeft

    Meenemen bij aanvraag
    • Een geldig legitimatiebewijs
    Kosten

    Het uittreksel kost € 13,40. U kunt in het stadhuis alleen pinnen. Is dat voor u niet mogelijk, bel dan 14033. Dan zoeken we samen met u naar een passende betaalwijze.

    Iemand machtigen

    Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders machtigen met een machtiging. De gemachtigde neemt mee naar het stadhuis:

    • een door u opgemaakte en ondertekende machtiging (brief met naam, adres, reden voor de aanvraag, handtekening)
    • een kopie van uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)
    • zijn eigen geldige legitimatiebewijs

    Schriftelijk of per e-mail aanvragen

    U kunt het uittreksel ook schriftelijk of per e-mail aanvragen. U krijgt dan eerst een verzoek tot betaling. Stuur uw naam, adres, reden voor de aanvraag samen met een kopie van uw legitimatiebewijs naar:

    Gemeente Amersfoort
    t.a.v. Afdeling Burgerzaken
    Postbus 4000
    3800 EA Amersfoort

    Of per mail naar burgerzaken@amersfoort.nl.

    Bent u notaris of advocaat en heeft u een uittreksel nodig, dan kunt u een aanvraag op origineel briefpapier van uw kantoor per post of per mail sturen naar bovengenoemde adressen. In de brief moet u de gerechtelijke procedure omschrijven waarvoor de gegevens nodig zijn. Ook eventuele toevoegingen moet u meesturen.

    Het uittreksel kost € 14,20 (inclusief verzendkosten).

    Bewijs van uitschrijven in Nederland

    U kunt een bewijs dat u uitgeschreven bent naar het buitenland aanvragen bij de loketten van het Register Niet Ingezetenen (RNI). Er zijn 19 RNI-gemeenten: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Goes, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland, Zwolle. Informeer bij een van deze gemeenten hoe u een bewijs van uitschrijving kunt aanvragen.

    Kijk voor meer informatie over het RNI op de website van de Rijksoverheid.

    Openingstijden Burgerzaken

    Op afspraak
    Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur
    en donderdag van 09.00 tot 20.00 uur

    Zonder afspraak
    Op werkdagen tussen 09:00 en 12:00 uur kunt u voor bepaalde producten/diensten zonder afspraak bij ons terecht.
    Een reisdocument of rijbewijs afhalen kan altijd zonder afspraak op werkdagen tot 16.00 uur en op donderdag tot 20.00 uur.

    In alle andere gevallen geldt dat u alleen op afspraak terecht kunt.

    Burgerzaken is gesloten op:

    Dinsdag 24 december vanaf 16.00 uur
    Woensdag 25 december
    Donderdag 26 december
    Vrijdag 27 december
    Dinsdag 31 december vanaf 16.00 uur
    Woensdag 1 januari
    Donderdag 2 januari vanaf 16.00 uur

    Bekijk de overige sluitingsdata.

    Bezoekadres

    Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort