Coördinatieregeling vaststelling van het bestemmingsplan ‘Utrechtseweg 2-4’ en verlenen van de omgevingsvergunning ‘Utrechtseweg 2-4’

Status: Vastgesteld

Burgmeester en wethouders van Amersfoort maken bekend dat, overeenkomstig artikel 3.32 van de Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht de volgende besluiten voor iedereen ter inzage liggen:
• Het door de gemeenteraad op 27 februari 2024 vastgestelde bestemmingsplan ‘Utrechtseweg 2-4’ (planidentificatie: NL.IMRO.0307.BP00210-0301);
• De door het college van burgemeester en wethouders verleende omgevingsvergunning van 11 maart 2024 voor het bouwen van een appartementencomplex met 100 wooneenheden, commerciële functies in de plint en een parkeergarage op de Utrechtseweg 2-4.
Voor dit initiatief heeft de gemeenteraad op 31 mei 2022 besloten tot het toepassen van de coördinatieregeling (artikel 3.30 Wro).

Inhoud van het plan

Op het perceel Utrechtseweg 2-4 wordt een appartementencomplex met 100 wooneenheden en commerciële ruimtes in de plint beoogd. Het gebouw aan de Utrechtseweg 2-4 heeft twee zijden aan de openbare ruimte: één aan de Stadsring en één aan de Utrechtseweg. De hoofdentrees voor de woningen komen aan de zijde van de Utrechtseweg. Het plan bevat ook een parkeergarage. De parkeergarage voor 48 auto's ligt aan de achterzijde van het gebouw. De onderste laag ligt 1,5 m verdiept en wordt ontsloten vanaf de Stadsring. Het dak van het parkeerdek wordt voorzien van zonnepanelen om bij te dragen aan het energieneutraal maken van het gebouw. Het appartementencomplex zal bestaan uit 16 bovengrondse bouwlagen. De maximale bouwhoogte van het voorgenomen complex bedraagt circa 50 meter. Parkeren ten behoeve van de woningen en de commerciële functies zal op eigen terrein plaatsvinden. 

Procedure

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Utrechtseweg 2-4’ heeft, samen met de omgevingsvergunning, ter inzage gelegen van 31 augustus t/m 11 oktober 2023. Er zijn 20 zienswijzen ingediend. De reactie van de gemeente is terug te lezen in de zienswijzennota. De zienswijzennota is toegevoegd aan de bijlage van het bestemmingsplan. Op 27 februari 2024 heeft de gemeenteraad van Amersfoort besloten om het bestemmingsplan ‘Utrechtseweg 2-4’ vast te stellen. Na het vaststellen van het bestemmingsplan verleend het college de vergunning. Hiermee is de ontwerpfase van de omgevingsvergunning en het bestemmingsplan afgerond.   

Van donderdag 14 maart 2024 tot en met woensdag 24 april 2024 ligt het vastgestelde bestemmingsplan ‘Utrechtseweg 2-4’ en de verleende omgevingsvergunning met de daarbij horende stukken ter inzage in de publiekshal van het stadhuis, Stadhuisplein 1. Het vastgestelde bestemmingsplan en de omgevingsvergunning kunnen ook worden geraadpleegd via de landelijke voorziening Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl) en op de website www.Amersfoortinbeeld.nl (planidentificatie bestemmingsplan: NL.IMRO.0307.BP00210-0301).

Beroep

Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning ‘Utrechtseweg  2-4’ zijn gecoördineerd vastgesteld. Op grond van de artikelen 3.30 Wro en 8.3 Wro worden de verschillende besluiten voor beroep als één besluit aangemerkt. Gedurende een periode van zes weken (van 14 maart 2024 t/m 24 april 24) ligt het bestemmingsplan en omgevingsvergunning Utrechtseweg 2-4 ter inzage. Beroep kan schriftelijk worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Deze mogelijkheid staat open voor belanghebbenden. Geen belanghebbenden kunnen alleen beroep indienen wanneer zij ook een zienswijze hebben ingediend. 

De Crisis en Herstelwet is van toepassing op een eventuele beroepsprocedure van deze gecoördineerde procedure. Dit betekent dat het recht om in beroep te gaan tegen de genoemde besluiten op een aantal punten wordt ingeperkt (hoofdstuk 1, afdeling 2 van de Chw). Zo is het indienen van een pro forma beroep niet meer mogelijk. Dit betekent dat als er beroep wordt ingesteld een versnelde procedure van toepassing is. De beroepsgronden kunnen achteraf ook niet meer worden aangevuld.

Voor de behandeling van een beroepschrift moet griffierecht betaald worden. Ga voor meer informatie over het instellen van beroep en het griffierecht naar www.raadvanstate.nl of bel 070 426 44 26. De besluiten treden in werking na afloop van de beroepstermijn. Een beroep schorst de werking van een besluit niet. Daarvoor moet een afzonderlijk verzoek om voorlopige voorziening worden gericht aan de Voorzitter van de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, op bovenstaand adres.