direct naar inhoud van 3.5 Geluid
Plan: Corderius College
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00054-0201

3.5 Geluid

3.5.1 Wet geluidhinder

De basis voor de ruimtelijke afweging van geluid is de Wet geluidhinder. Bij vaststelling van een bestemmingsplan moet worden beoordeeld of wordt voldaan aan de Wet geluidhinder. Dit is onder andere het geval als sprake is van een uitbreiding van een schoolgebouw of een wijziging in de wegenloop. Andere aspecten waarop de Wet geluidhinder betrekking heeft (railverkeerslawaai en industrielawaai) zijn hier niet van toepassing.

De Wet geluidhinder gaat uit van zones langs wegen. Het gebied binnen deze zone geldt als akoestisch aandachtsgebied waar, voor bouwplannen en bestemmingsplannen, een akoestische toetsing uitgevoerd dient te worden. De breedte van de geluidszones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van een weg en geldt niet voor 30 km/uur wegen. Alleen de Gasthuislaan beschikt over een geluidszone met een breedte weerszijden van de weg van 200 meter.

Naast toetsing aan de Wet geluidhinder, is ook het gemeentelijk beleid met betrekking tot het opstellen van hogere grenswaarden (geluidsnota gemeente Amersfoort) van belang. In deze nota zijn onder andere criteria opgenomen waaraan moet worden voldaan als een ontheffing volgens de Wet geluidhinder nodig is.

In geval van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen binnen zones langs wegen is akoestisch onderzoek vereist. Op basis van de uitkomsten kunnen zo nodig maatregelen worden overwogen. De voorkeursgrenswaarde voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen bedraagt in de meeste gevallen 48 dB (Lden). De uiterste grenswaarde bedraagt binnen de bebouwde kom 63 dB (Lden). Ten aanzien van de wijziging van wegen, geldt de algemene regel dat als de geluidsbelasting hoger is dan 48 dB, er geen merkbare toename van de geluidsbelasting mag zijn. Concreet houdt dit in dat boven een geluidsbelasting van 48 dB een toename tot ten hoogste 2 dB is toegestaan.

3.5.2 Geluid in relatie tot het plangebied

Ontwikkelingen die van belang zijn voor de toetsing aan de Wet geluidhinder zijn de uitbreiding van het Corderius College en het afsluiten van de Lambert Heijnricsstraat. Deze wijziging heeft gevolgen voor het verkeer op De Oudenhage, Den Wijnbergh, De Ganskuijl, de Gasthuislaan, de J. v. Bilerstraat, de L. Heijnricsstraat, de Ringweg Dorrestein en Snoeckgensheuvel.


Door adviesbureau Alcedo is een akoestisch onderzoek (Bijlage 2) uitgevoerd naar de gevolgen van de ontwikkelingen. Daarbij zijn ook de 30 km/uur wegen betrokken in het kader van een goede ruimtelijke ordening. Op grond van de Wet geluidhinder is dit niet nodig.

Alcedo heeft de geluidsbelastingen voorafgaand aan de ontwikkelingen (2010) en de toekomstige geluidsbelastingen met de ontwikkelingen (2022) bepaald. De geluidsbelastingen zijn bepaald ter plaatse van woningen waar een verandering in de geluidssituatie kan optreden. Ook zijn de geluidsbelastingen bepaald ter plaatse van het bestaande en het toekomstige schoolgebouw.

Voor de volledigheid is ook het eerdere akoestisch onderzoek (bijlage 1) bijgevoegd. In het definitieve onderzoeksrapport wordt hier namelijk een aantal maal naar verwezen.

Er is een aantal varianten om het overige verkeer op te vangen:

  • 1. Geen fysieke wijzigingen aan de omliggende wegen, het verkeer zal door de omliggende wegen opgevangen worden (situatie 3);
  • 2. het doodlopende weggedeelte van de Ganskuijl zal doorgetrokken worden naar de Ringweg Dorresteijn en opengesteld worden in 2 richtingen (situatie 4);
  • 3. het doodlopende weggedeelte van de Ganskuijl zal doorgetrokken worden naar de Ringweg Dorresteijn en opengesteld worden in 1 richting (situatie 5);
  • 4. Den Wijnbergh wordt aansloten op de Ringweg Dorrestein vanaf de J. v. Bilerstraat (situatie 6).

Bij de berekeningen is uitgegaan van situatie 3. De overige situaties zijn kwalitatief beschouwd.

Uit het onderzoek blijkt dat ter plaatse van het nieuwe schoolgebouw de voorkeursgrenswaarde 48 dB volgens de Wet geluidhinder niet wordt overschreden. Er is dus geen ontheffing volgens de Wet geluidhinder nodig.
Waar sprake is van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB, neemt deze na de verkeersverandering af of minder toe dan 2 dB.


Geconcludeerd wordt dat het plan geheel voldoet aan de voorwaarden volgens de Wet geluidhinder en dat geen ontheffingen nodig zijn voor de verschillende situaties. De eventuele toename langs de 30 km/uur wegen is gelet op de hoogte van de uiteindelijke geluidbelasting voor de bestaande woningen acceptabel in het kader van een goede ruimtelijke ordening.