direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en vervoer
Plan: Bedrijventerreinen e.o. en snelwegen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00070-0303

4.2 Verkeer en vervoer

4.2.1 algemeen

In deze paragraaf wordt een beschrijving gegeven van de verkeers- en vervoersaspecten van de bedrijventerreinen. Eerst wordt een aantal algemene aspecten en programma's beschreven die voor alle bedrijventerreinen of meerdere gelden, daarna per terrein een specifieke beschrijving van de bestaande situatie, en welke ontwikkelingen zich voordoen op het gebied van verkeer en vervoer.


Programma VERDER

In de regionale samenwerking VERDER is een samenhangend pakket van verkeer- en vervoermaatregelen vastgesteld. Samenhangend in de zin van gebiedsgericht en een zo optimaal mogelijke combinatie van openbaar vervoer, fiets, auto en mobiliteitsmanagement. Doel van het pakket maatregelen is om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren en om een zo effectief en efficiënt mogelijk verkeer- en vervoersnetwerk te realiseren.
Op 22 september 2009 heeft de raad van Amersfoort ingestemd met het aanvullende pakket maatregelen van de pakketstudie VERDER. Dit betekent dat de raad heeft ingestemd met de verdere uitwerking van verschillende maatregelen.


Programma Beter Benutten

Samen met Rijk, regionale overheden en het bedrijfsleven worden gerichte plannen bedacht om de bestaande infrastructuur (wegen, spoor- en waterwegen en openbaar vervoer) in deze Kabinetsperiode merkbaar beter te benutten. Beter Benutten stelt zich ten doel om de files in de komende drie jaar met 20-30% te verminderen op specifieke trajecten waar de spitsproblematiek zich het meeste voortdoet. En om op spoorgebied de stijgende vraag te kunnen accommoderen en op de corridors van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) een gemiddelde groei van 5% per jaar van het aantal reizigerskilometers mogelijk te maken tot 2020.

Hiertoe worden gebiedspakketten uitgewerkt voor de regio's met de grootste spitsdrukte zoals de regio Utrecht. Dit betekent dat het Rijk, de regionale overheden en het bedrijfsleven gezamenlijk optrekken en gerichte maatregelen treffen. Ieder op zijn eigen terrein en binnen de eigen verantwoordelijkheid, mogelijk in de vorm van cofinanciering. De maatregelen worden in de periode 2012-2014 uitgevoerd. Met het programma Beter Benutten worden nog deze kabinetsperiode merkbare resultaten voor de reiziger gerealiseerd.


Openbaar vervoer

Alle bedrijventerreinen worden in meer of minder mate ontsloten door één of meerdere buslijnen. De lijnvoering kan jaarlijks wijzigen vanwege lijnoptimalisaties door de vervoerder. Dit kan leiden tot de wens om nieuwe bushaltes aan te leggen. Het is nu niet te voorzien op welke locaties de komende jaren behoefte is aan nieuwe bushaltes


Parkeren

Het huidige parkeerbeleid is vastgelegd in:
- Parkeerbeleidsplan 2005

- Nota Parkeernormen Amersfoort 2009

- Bouwverordening 2012-II

- Parkeerverordeningen

Toekomstig aanvullend beleid op bedrijventerreinen kan zijn dat we willen stimuleren dat bedrijven gezamenlijk hun parkeervraag oplossen. Op die manier kan efficienter met (aan te leggen) parkeerruimte worden omgegaan. Beheer (en exploitatie) van zo'n parkeervoorziening kan ondergebracht worden in een parkeerschap.


Planstudies Rijkswaterstaat

Er lopen momenteel studies door Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A1, A28 en de aanpassing van knooppunt Hoevelaken. Deze planstudies grenzen aan de bedrijventerrreinen Calveen, de Wieken, de Hoef, en Vathorst. Voor deze plannen worden tezijnertijd aparte planologische procedures gevoerd door Rijkswaterstaat. In dit bestemmingsplan worden de huidige bestemmingen opgenomen.

4.2.2 Per bedrijventerrein

4.2.2.1 Isselt

Auto

De ontsluiting van de Isselt of het stedelijk hoofdwegennet wordt voor de auto gevormd door de Radiumweg , Industrieweg en de Amsterdamseweg. Via deze wegen wordt de Isselt in alle windrichtingen ontsloten, onder andere richting Bunschoterstraat/A1, Barchman Wuytierslaan/A28 en naar Soest en richting centrum

Fiets

Het hoofdfietsnetwerk van Isselt is voorzien van vrijliggende fietspaden.
Isselt heeft voor de fiets een goede interne ontsluitingsstructuur via de wegen met vrijliggende fietspaden naar de overige wegen. Ook zijn er goede directe verbindingen met de rest van de stad. Uitzondering vormt Amersfoort-zuid, waar het spooremplacement zuidelijk van het Soesterkwartier een fysieke barrière vormt.

Openbaar vervoer

De Isselt wordt per 2013 ontsloten met de streeklijn van en naar Soest. Deze rijdt over de route Heliumweg-Nijverheidsweg Noord- Industrieweg.

Parkeren

Isselt kent geen parkeerregime. Het grootste deel van Isselt is ontstaan in een periode dat de auto voor woon-werkverkeer nog nauwelijks een rol speelde. Gevolg is dat op veel locaties langs de openbare weg wordt geparkeerd. De parkeerdruk is op enkele locaties hoog. Bij nieuwe bedrijven of uitbreidingen moet op eigen terrein worden voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm.

Bij de ontwikkeling van het meest nieuwe deel van Isselt aan de Siliciumweg (tussen de spoorbaan, de Amsterdamseweg en de Birkt) is van meet af aan het uitgangspunt gehanteerd dat elk bedrijf op eigen terrein in de eigen parkeerbehoefte moet voorzien.

Ontwikkelingen:

a. Programma VERDER

In de het programma VERDER zijn twee projecten opgenomen die raken aan bedrijventerrein De Isselt

  • I. Project Blueports (Amersfoort Isselt)

Het wegennet in de provincie Utrecht is overbelast. Een substantieel deel hiervan is vrachtverkeer over de weg. Het gaat zowel om verkeer dat herkomst en bestemming buiten de provincie heeft (doorgaand verkeer) als verkeer met herkomst en/of bestemming in de provincie Utrecht. Een instrument om (groei van) het goederenvervoer over de weg te beperken is het beter gebruik maken van binnenvaart. Het vervoer van bulkgoederen en containers biedt hierbij de beste kansen. Op termijn moet dit leiden tot een verdubbeling van het goederenvervoer over water. Dit betekent jaarlijks een vermindering van circa 300.000 vrachtautoritten in de provincie Utrecht. Naast minder vrachtverkeer (positief voor congestie en wegonderhoud), leidt dit ook tot een grotere veiligheid en minder emissie van stoffen en geluidsoverlast. Een van locaties die hierin een rol kan spelen is de laad- en loswal op de Isselt, ter hoogte van de rioolwaterzuivering.
De planning is om in 2014 een uitgebreide analyse te maken naar mogelijkheden en gebruik van deze voorziening. Doel is om duidelijkheid te krijgen over gebruik van deze voorziening, voordat wordt overgegaan tot realisatie.

  • II. Fietsverbinding Amersfoort – Soest

Het deel dat betrekking heeft op de Isselt is de verbinding tussen Amersfoort Centrum en Soest. Dit is gespecificeerd in twee deelprojecten op de Isselt, namelijk een deel twee richtingenfietspad Amsterdamseweg en het verbeteren van de fietsverbinding tussen de A.P Hilhorstweg en Nijverheidsweg. Doel is om de fietsafstand tussen Soest en het centrum van Amersfoort (via de route over de Isselt) te verkorten. Er moet nog onderzoek worden gestart naar inpasbaarheid en haalbaarheid waarbij besloten is om een bredere insteek te kiezen en te kijken welke alternatieven er voor deze verbinding zijn. Mogelijk dat de relatie ook kan worden gefaciliteerd via het Soesterkwartier. Aangezien de aansluiting op de Birktstraat weer afhankelijk is van de Westelijke ontsluiting, worden de eerste resultaten daarvan afgewacht.

III. Verbeteren doorstroming N199

De N199 is een belangrijke regionale verbinding. Op deze verbinding neemt het verkeer de laatste jaren bovengemiddeld toe. Op het drukste gedeelte bedraagt de intensiteit inmiddels 38.000 mvt/werkdag. De routes zijn van belang voor de verbinding van de A1 naar Amersfoort-centrum en de Isselt en van Amersfoort Noord naar de A28. Door een betere koppeling en afstemming van de gemeentelijke en provinciale verkeersregelinstallaties op deze route zal de doorstroming verbeteren. Een van de middelen die ingezet zullen worden is een centrale netwerkregeling. Met deze maatregel zal ook gezorgd worden dat de bus beter de beschikbare busstroken zal kunnen bereiken. Mogelijk moet de detectie en/of bekabeling van de VRI's aangepast worden.

b. Programma Beter Benutten
Binnen het programma Beter Benutten loopt het project “Stedelijk HWN groene golven op doorstromingsroutes”. In dit project zijn verschillende routes benoemd om een groene golf te realiseren of te verbeteren. Eén van die trajecten is het traject Amsterdamseweg. Op de Amsterdamseweg – Radiumweg is in het verleden een groene golf ingezet. Inmiddels zijn de instellingen zo verouderd dat een groene golf lang niet altijd het geval is. De grootste stroom verkeer zit tussen de kruising bij de BW-laan en de Bunschoterstraat, maar mogelijk kan ook de stroom van en naar het centrum worden meegenomen. In overleg met de provincie kan gekeken worden of er ook een koppeling kan worden gemaakt met de verkeerslichten van de provincie op de Bunschoterstraat (zie het bovenstaande VERDER project).

Vanuit de Fietsersbond ligt ook de vraag om te kijken naar de mogelijkheden voor een groene golf voor fietsverkeer. Of uitvoering hiervan ook mogelijk is zal moeten worden onderzocht, maar dit kan worden meegenomen in het onderzoek. De planning is om hiermee eind 2012 mee aan de slag te gaan.

4.2.2.2 De Hoef

Auto
De Hoef is via de Outputweg/Rondweg-Oost aangesloten op de stedelijke hoofdwegenstructuur. Via de Outputweg richting Hogeweg/A28 en via de Rondweg-Oost richting Rondweg-Noord/ A1.
Het zuidwestelijk deel van de Hoef heeft aansluitingen op de Outputweg met de Computerweg, Plotterweg en Modemweg. Het noordoostelijk deel via Computerweg en Basicweg.

Fiets
De Hoef heeft fietsverbindingen naar de wijken Schothorst, Zielhorst, Liendert, Vathorst en naar Hoevelaken.

Openbaar vervoer
In de zuidwesthoek van de Hoef ligt NS station Schothorst, aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle.
In 2012 en 2013 wordt de Hoef bij wijze van pilot bediend met een spitslijn vanuit Leusden (zie hieronder ook 'ontwikkelingen, programma VERDER') en daarnaast wordt station Schothorst aangedaan door verschillende stad-, streek- en spitslijnen, waarmee de zuidwesthoek van de Hoef wordt bediend.

Parkeren
Parkeren gebeurt deels op eigen terrein, deels zijn parkeervoorzieningen in het openbaar gebied aangebracht. De Hoef kent geen parkeerregime waardoor er ook soms op de rijbaan wordt geparkeerd. Lokaal is er sprake van een hoge parkeerdruk, wat soms leidt tot parkeeroverlast (stoepparkeren, blokkeren uitritten bedrijven). Waar nodig worden maatregelen genomen als parkeerverboden of fysieke maatregelen.
De parkeerdruk schommelt nogal eens, afhankelijk van de bezetting van kantoor- of bedrijfspanden.
In 2011 is bij station Schothorst het aantal P+R-parkeerplaatsen flink uitgebreid, zowel voor de auto als voor de fiets, om daarmee meer ruimte te bieden voor OV-reizigers. Het terrein wordt ook gebruikt door omliggende kantoren en het ROC; zolang er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven voor de P+R-parkeerder, zal op het terrein geen parkeerregime worden ingevoerd.

Ontwikkelingen

a. Programma VERDER

  • 1. Er wordt een studie gedaan naar de mogelijkheid van een nieuwe autoverbinding tussen de Outputweg en de aan te leggen Energieweg (ten noorden van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle). Doel van deze maatregel is een betere doorstroming op de Hogeweg, omdat hier een kruising komt te vervallen. Verder levert dit een betere verbinding tussen de bedrijventerreinen De Wieken en De Hoef. Afhankelijk van het instandhouden van aansluiting Hoevelaken ontstaat er een snellere autoverbinding voor reizigers van en naar Apeldoorn en is daarmee indirect een minder zware belasting van knooppunt Hoevelaken. Dit project bevindt zich nog in de onderzoeksfase.
  • 2. Er wordt studie gedaan naar het verbeteren van de stallingsmogelijkheden van de fiets. Dit wordt voor alle stations gedaan, dus ook voor station Schothorst. Recent is er al geinvesteerd in de uitbreiding van het aantal fietsenstallingen. Of meer stallingsplaatsen noodzakelijk zijn, moet uit het onderzoek naar voren komen. De onderzoeksfase van dit project gaat nog voor de zomer in.
  • 3. Om de bereikbaarheid per openbaar vervoer te verbeteren, is er een pilot gestart waarbij er een direct busverbinding is gerealiseerd tussen Leusden en Station Schothorst. De bus rijdt inmiddels. De pilot heeft een looptijd van 3 jaar.

b. Onderzoek haalbaarheid station Amersfoort-Oost
Vanuit het Verkeer- en Vervoerplan Amersfoort is ingestoken op een betere benutting van het spoor. Ook vanuit het ministerie en de provincie bestaat de wens om meer reizigers op het spoor te krijgen. Daarom is samen met de provincie, Prorail en de NS een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en randvoorwaarden voor de realisatie van nieuwe stations en/of beter gebruik van de bestaande stations.Ook is de mogelijkheid onderzocht om een nieuw station Amersfoort-oost op de lijn richting Apeldoorn/Barneveld aan te leggen. Uit het onderzoek blijkt dat het inzetten op nieuwe stations voorlopig geen kansrijke optie is. Bestaande stations kunnen wel worden versterkt. Voor station Schothorst geldt dat de verbinding naar Liendert verbeterd kan worden door in te zetten op een andere inrichting van de openbare ruimte.

4.2.2.3 Calveen

Auto
Calveen wordt via de Rondweg- Noord ontsloten op het stedelijk hoofdwegennet, richting A1 en N199. Er zijn secundaire ontsluitingen naar de Laan van Duurzaamheid (Nieuwland) en in noordelijke richting via de Ariane

Fiets
Calveen heeft goede fietsverbindingen met de wijken Kattenbroek, Nieuwland, Vathorst en richting Bunschoten. Op onderstaand kaartje zijn de hoofdfietsverbindingen weergegeven.

Openbaar vervoer
Per 2013 wordt Calveen ontsloten via de bus via de stadslijn naar Vathorst die over de Rondweg Noord rijdt. Bij halte Lancering en de nieuwe halte Ruimtevaart kunnen mensen in- en uitstappen.

Parkeren
Op Calveen geldt een parkeerverbodszone, om parkeren buiten de vakken en op de rijbaan tegen te gaan. Bij diverse bedrijven is er hoge parkeerdruk op eigen terrein.

Ontwikkelingen
Voor Calveen worden geen grootschalige verkeerskundige ontwikkelingen voorzien. Wel is de aanleg van een nieuwe bushalte op de Rondweg-Noord (t.h.v. de Ruimtevaart) gepland.

4.2.2.4 De Wieken

Auto
De Wieken –Zuid (ten zuiden van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle) wordt via de nog grotendeels aan te leggen Energieweg, ontsloten op de stedelijke hoofdwegenstructuur. De Energieweg wordt naar verwachting in 2015 aangelegd. Tot die tijd vormt de Hogeweg de ontsluiting in oostelijke richting, naar de aansluiting met de A1.
De wijze van aansluiting van de Wieken-Noord op de Energieweg wordt nog onderzocht.

Fiets
De Wieken is vanuit de stad goed bereikbaar via de Hogeweg en de Oude Lageweg. Via de Barneveldseweg en Hogeweg zijn er verbindingen met respectievelijk Leusden en Hoevelaken/Vathorst. De Wieken-Noord heeft via het Accupad een verbinding richting bedrijventerrein De Hoef/ Amersfoort en naar Hoevelaken.

Openbaar vervoer
Bedrijventerrein de Wieken wordt per 2013 bediend door streeklijn 102 die tussen Amersfoort en Hoevelaken rijdt, over de Hogeweg. Daarnaast is er tot en met 2013 nog spitslijn 75 die, bij wijze van pilot, tussen Station Amersfoort, Schothorst en Leusden rijdt, over de Barneveldseweg. Er komt mogelijk nog een halte aan de Rustenburgerweg. Vandaar is via de fietstunnel in de Oude Lageweg de Wieken aan de westkant te voet bereikbaar.

Parkeren
De Wieken kent een parkeerverbodszone. Parkeren is op het hele bedrijventerrein alleen toegestaan op eigen terrein.

Ontwikkelingen

a. Energieweg

Na het openstellen van de Energieweg wordt de Hogeweg voor in elk geval doorgaand autoverkeer afgesloten door middel van een “knip” tussen de de spoorwegovergang en de Koedijkerweg. Daardoor zal de hoeveelheid autoverkeer op de Hogeweg drastisch afnemen. Busverkeer, langzaam verkeer en hulpdiensten houden in elk geval een doorgang bij de knip. Er moet nog worden onderzocht welke inrichting de Hogeweg moet krijgen na openstelling van de Energieweg.

b. Programma VERDER

Verbinding Outputweg-Energieweg
Er wordt een studie gedaan naar de mogelijkheid van een nieuwe autoverbinding tussen de Outputweg en de aan te leggen Energieweg (ten noorden van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle). Doel van deze maatregel is een betere doorstroming op de Hogeweg, omdat hier een kruising komt te vervallen. Verder levert dit een betere verbinding tussen de bedrijventerreinen De Wieken en De Hoef. Afhankelijk van het instandhouden van aansluiting Hoevelaken ontstaat er een snellere autoverbinding voor reizigers van en naar Apeldoorn en is daarmee indirect een minder zware belasting van knooppunt Hoevelaken. Dit project bevindt zich nog in de onderzoeksfase.

c. Verbeteren fietsverbinding Amersfoort-Hoevelaken over de Hogeweg
Er wordt onderzocht op welke wijze comfort en rijsnelheid voor de fietser op deze route verbeterd kan worden. Dit heeft een relatie met het knippen van de Hogeweg voor doorgaand autoverkeer: dit kan invloed hebben op de keuze voor het type fietsvoorzieningen (fietspaden of fietsstroken) en de inrichting van de Hogeweg.

d. Entreegebied

Het gemotoriseerde verkeer van en naar Wieken Zuid wordt afgewikkeld via het kruispunt Wiekenweg/ De Schakelaar. De ontsluiting van de Entreekavel vanaf de Wiekenweg ligt dicht bij dit kruispunt. Voor een goede verkeersafwikkeling van Wieken Zuid zijn linksafbewegingen van en naar het Entreegebied vanaf en naar de Wiekenweg niet toegestaan, omdat er dan een grote kans is van het blokkeren van het kruispunt Wiekenweg/ De Schakelaar. Aan de Zuidzijde van het entreegebied, de aansluiting met de Hogeweg, zijn wel links- en rechtsafbewegingen toegestaan.

4.2.2.5 Vathorst

Auto
Bedrijventerrrein Vathorst is via de Valutaboulevard en Hanzeboulevard aangesloten op de stedelijke hoofdwegenstructuur. Via deze wegen zijn er ontsluitingen naar de A1 (aansluiting Amersfoort-Noord) , naar de A28 (aansluiting Corlaer Amersfoort Vathorst), de verbinding richting Kattenbroek/Rondweg Oost via de Heideweg en via de Hanzetunnel/Nijkerkerstraat richting Hoevelaken (aansluiting A1 Hoevelaken).

Fiets
Er zijn goede fietsverbindingen met de wijk Vathorst zelf en met Kattenbroek, Zielhorst, de Hoef en richting Nijkerk en Hoevelaken via de Hanzetunnel.

Openbaar vervoer
Per 2013 is er een ontsluiting met de stadslijn die via de Heideweg over de Hanzeboulevard richting station Vathorst rijdt. De streeklijn uit Nijkerk rijdt via de Heideweg. Aan de westkant is het bedrijventerrein ontsloten via de stadslijn die via de Bergpas en de Bergenboulevard Vathorst inrijdt. Langs de Heideweg ter hoogte van de Valutaboulevard wordt medio voorjaar 2013 een nieuwe halte gerealiseerd.

Parkeren
Het uitgangspunt op het bedrijventerrein Vathorst is dat er alleen op eigen terrein geparkeerd dient te worden. Ten westen van de spoorlijn Amersfoort- Zwolle geldt reeds een parkeerverbodszone.

Ontwikkelingen

a. Programma Verder
Vanuit het regionale programma Verder wordt onderzocht of een rechtstreekse ontsluiting van de Heideweg op de Rondweg-oost wenselijk en haalbaar is. Dit onderzoek wordt binnenkort opgestart

b. Holleweg
Parallel aan de A1 ligt de Holleweg. Deze weg is in eigendom van Rijkswaterstaat, zodat deze ruimte gebruikt kan worden voor de uitbreiding van de A1. Tevens heeft het college van B&W d.d. 19 juli 2005 het uitwerkingsplan bedrijventerrein Vathorst II 2005 vastgesteld. Hierin wordt de geluidsbeperkende voorziening gerealiseerd in de vorm van een geluidswal met daarop geluidsschermen (gezamenlijk 12m hoog), zoals dat ook westelijk van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle is gerealiseerd. De huidige route via de Lubeckweg en de Holleweg, die nu voor een groot deel door doorgaand verkeer wordt gebruikt is dan niet meer mogelijk. Via de Brenninkmeijerlaan en de parallelweg van de Hanzeboulevard, is een autoverbinding in één richting mogelijk van de Databankweg richting Vathorst. De route langs de Brenninkmeijerlaan en de parallelweg zal worden voorzien van een vrijliggend (brom)fietspad. Bestuurlijke besluitvorming over het éénrichtingsverkeer op de Brennikmeijerlaan tussen de Databankweg en de Hanzeboulevard dient nog plaats te vinden.

4.2.2.6 De Brand

Auto
Bedrijventerrein De Brand heeft via de Laan naar Emiclaer zijn hoofdontsluiting op de stedelijke hoofdwegenstructuur naar de Rondweg-Noord en vandaar richting A1 of Outputweg-Hogeweg (A28).

Fiets
Er zijn goede fietsverbindingen naar de omliggende wijken en de rest van de stad

Openbaar vervoer
Per 2013 is er een ontsluiting door de stadslijn en de streeklijn uit Nijkerk die over de Heideweg rijden. Ook de stadslijn naar Kattenbroek en de spitslijn van en naar De uithof stopt in de buurt van De Brand.

Parkeren
Parkeren gebeurt op de Brand overal op eigen terrein. Er geldt geen parkeerregime

Ontwikkelingen

Voor de Brand worden geen grote verkeerskundige ontwikkelingen voorzien.