direct naar inhoud van 6.1 Algemeen
Plan: Maatweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00018-0301

6.1 Algemeen

Zoals de naam al aangeeft worden in dit hoofdstuk de regelingen zoals die in het bestemmingsplan zijn opgenomen toegelicht. Voordat op de verschillende bestemmingen wordt ingegaan die op de verbeelding zijn terug te vinden, komen eerste enkele meer algemene onderwerpen aan de orde.

Plansystematiek

Uit de vorige hoofdstukken is duidelijk naar voren gekomen dat de verschillende plannen en projecten die de komende periode in het gebied Maatweg gerealiseerd zullen worden ieder hun eigen planning, dynamiek en besluitvorming kennen. Voor een deel van de plannen, zoals de bouw van het nieuwe ziekenhuis, zijn de hoofdlijnen van de toekomstige ontwikkelingen bekend. Van anderen, zoals de dijkverbetering, is dat nog niet het geval. Het is daarom niet goed mogelijk om alle plannen en projecten op dezelfde manier in het bestemmingsplan op te nemen.

De Wet op de Ruimtelijke Ordening biedt echter verschillende mogelijkheden om zaken in het bestemmingsplan te regelen:

  • Gedetailleerde bestemmingen, waarbij vrij nauwkeurig wordt aangegeven waar en tot hoe hoog mag worden gebouwd en waarvoor de gebouwen en gronden mogen worden gebruikt. Dit is een goede manier van werken voor de bestaande situatie in het plangebied, zoals de woningen aan De Schans.
  • Globale(re) bestemmingen, waarbij het plan meer ruimte laat voor verschillende invullingen. De grote lijnen zijn echter duidelijk in het plan vastgelegd. Deze manier van werken is toegepast voor de bestemming "Natuur" en de Maatweg.
  • Uit te werken bestemmingen. Die komen in dit bestemmingsplan niet voor.
  • Wijzigingsbevoegdheden, die kunnen worden gebruikt als de toekomstige ontwikkelingen nog niet voldoende duidelijk zijn. Op de plankaart is dan de bestaande situatie door middel van gedetailleerde of globale bestemmingen opgenomen. Door middel van de wijzigingsbevoegdheid kan de bestemming veranderd worden als de toekomstige ontwikkelingen wel duidelijk zijn. Deze manier van werken is in dit bestemmingsplan o.a. toegepast voor natuurontwikkeling.

Anders dan uit te werken bestemmingen, die alleen worden toegepast als duidelijk is dat de gewenste ruimtelijke ontwikkeling ook daadwerkelijk plaats zal vinden (dat betekent dat onder andere duidelijkheid moet bestaan over de financiƫle haalbaarheid en de randvoorwaarden van bijvoorbeeld geluid en luchtkwaliteit), wordt bij het instrument van de wijzigingsbevoegdheid de bestaande situatie het uitgangspunt voor de regeling in het plan. Het betreft een bevoegdheid van burgemeester en wethouders en geen verplichting. In de regels kunnen de randvoorwaarden worden opgenomen waaraan voldaan moet worden voordat de wijzigingsbevoegdheid wordt toegepast c.q. de bestemming kan worden gewijzigd.

De regelingen met betrekking tot het bouwen

De bepalingen met betrekking tot het bouwen worden op deze plaats toegelicht. Deze zijn immers voor de meeste bestemmingen gelijk.Over het algemeen mogen alleen gebouwen gerealiseerd worden binnen de op de verbeelding ingetekende bouwvlakken Daarop gelden enkele uitzonderingen, zoals:

  • binnen de bestemming Woondoeleinden mogen op de gronden buiten de vlakken aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen (carports) gerealiseerd worden;
  • de regels bieden de mogelijkheid om nutsgebouwtjes te bouwen binnen bijvoorbeeld de verkeersbestemming;
  • in de regels is geregeld dat ondergeschikte bouwdelen de op de plankaart ingetekende bebouwingsgrenzen mogen overschrijden. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om regenpijpen en dakoverstekken.

Op de verbeelding is aangegeven hoe hoog de gebouwen binnen de bouwvlakken mogen zijn. De delen waarvoor verschillende hoogtebepalingen gelden, zijn door middel van de hoogtescheidingslijn op de verbeelding aangegeven (ziekenhuislocatie) In de regels is vastgelegd dat de hoogtematen niet gelden voor zogenaamde dakopbouwen, zoals liftinstallaties, ornamenten en balkonhekken.

In principe mag een bouwvlak helemaal bebouwd worden. Dat is niet het geval als op de plankaart in een vlak een bebouwingspercentage is vermeld.