direct naar inhoud van 4.3 Verkeer- en verkeersmaatregelen
Plan: Maatweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00018-0301

4.3 Verkeer- en verkeersmaatregelen

Onderzoek en discussie

Naar aanleiding van het voorontwerp van het bestemmingsplan en de inspraakreacties is veel discussie geweest over en onderzoek verricht naar het verkeer in het gebied. Ten opzichte van het voorontwerp zijn de plannen op enkele punten aangepast. Van de discussie en het onderzoek wordt uitgebreid verslag gedaan in de "Notitie Verkeer" en de "Second Opinion Maatweg" die daar deel van uitmaakt (zie bijlage 2 bij deze toelichting). Op basis van de Second Opinion is gekozen voor Variant 2, die hieronder kort beschreven wordt. Voor een meer uitgebreide toelichting wordt naar de Notitie Verkeer verwezen.


Verkeersprognoses

In het kader van het Structuurplan Maatweg heeft bureau Goudappel Coffeng in 2003 verkeersberekeningen gemaakt. De berekeningen zijn gemaakt om enerzijds de gevolgen van de bouw van het ziekenhuis voor de verkeersintensiteiten op de wegen in en rond het plangebied te bepalen en anderzijds om het benodigd aantal parkeerplaatsen te berekenen. Inmiddels is gebleken dat de berekening van de verkeersintensiteiten uit dat rapport geactualiseerd moeten worden. Daar zijn verschillende redenen voor. Uit waarnemingen en tellingen blijkt dat de ontwikkelingen in de toename van het verkeer en de verdeling van het verkeer over de wegen in de stad anders is dan eerder werd voorspeld. Daarnaast zijn er nieuwe inzichten over de verkeersaantrekkende werking van het ziekenhuis en is inmiddels duidelijkheid dat de openbaar vervoerlijn naar Vathorst over de Maatweg zal rijden. Tot slot kan worden opgemerkt dat het onderzoek van Goudappel Coffeng het jaar 2010 als horizon had, wat niet toereikend is voor het bestemmingsplan.


De meest recente verkeersmodellen kijken nu vooruit tot het jaar 2020. Omdat de looptijd van het bestemmingsplan tot 2017 gaat, zijn uit het recente verkeersmodel de verkeersprognoses in en rond het gebied Maatweg gedestilleerd (zie figuur Verkeersprognoses 2010). Dit zijn ook de gegevens waarmee in de milieu-onderzoeken wordt gerekend, zoals die verderop in dit hoofdstuk beschreven worden. In de figuur zijn voor de verschillende wegvakken de etmaalintensiteiten op een gemiddelde werkdag, na realisatie van het ziekenhuis en voor het jaar 2017, aangegeven.


Figuur: Verkeersprognoses 2017 (werkdagintensiteiten).

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0061.jpg"
Er van uitgaande dat in het spitsuur 10% van het etmaaltotaal wordt afgewikkeld en rekening houdend met het feit dat per rijstrook 2000 voertuigen per uur afgewikkeld kunnen worden, kan worden geconcludeerd dat de te verwachten intensiteiten in 2020 op de bestaande wegenstructuur kan worden afgewikkeld. In de toekomst zal het snelheidsregime op een deel de Maatweg verlaagd worden van 80 naar 50 km per uur door dit deel de Maatweg binnen de bebouwde kom te halen. Het gaat om het volgende traject van de Maatweg:

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0062.jpg"

De verlaging van de snelheid betekent dat landbouwverkeer op de Maatweg toegelaten kan worden (maar niet op het kruispunt met de Bunschoterstraat).


Variant 2

Volgens Variant 2 zullen de volgende verkeersmaatregelen worden uitgewerkt en gerealiseerd:

  • ter hoogte van de hoofdingang van het ziekenhuis een aansluiting op de Maatweg voor autoverkeer, fietsers, voetgangers en bevoorradend verkeer;
  • ter hoogte van de hoofdingang bushalten langs de Maatweg;
  • een aparte ontsluitingsweg voor ambulances;
  • verkeer naar de woonschepen en het Huis van de Watersport via de Schans en een nieuw aan te leggen weg richting Eemdijk;
  • het handhaven van het fietspad aan de noordzijde van de Maatweg.


Verkeersafwikkeling kruispunten

Op basis van de verkeersprognose voor 2017 zijn de verkeerslichteninstallaties op de kruispunten Maatweg - Bunschoterstraat, Maatweg - Hamseweg en Maatweg - Ringweg Koppel doorgerekend. Bij die berekeningen is rekening gehouden met een goede doorstroming van de Lijn Vathorst, die over de Maatweg en de Bunschoterstraat zal gaan rijden. Uit het onderzoek is gebleken dat bij enkele kruisingen extra rijstroken nodig zijn om een goede afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken:

  • op het kruispunt Maatweg - Bunschoterstraat is dat vanaf de Maatweg naar de Bunschoterstraat een tweede rechtsafstrook erbij en vanaf de Bunschoterstraat naar de Maatweg een linksafstrook erbij. Om dat mogelijk te maken dient er op de Maatweg een extra ingaande strook aangelegd te worden;
  • op het kruispunt Maatweg - Ringweg Koppel is vanaf de Maatweg een extra linksafstrook en een extra rechtsafstrook nodig (deze is inmiddels in het kader van de Lijn Vathorst gerealiseerd);
  • op het kruispunt Maatweg - Hamseweg zijn geen extra maatregelen noodzakelijk.


Langzaam verkeer

Hiervoor is al aangegeven dat in het plangebied, met name langs de grote wegen, verschillende fietspaden/routes voorkomen. De ventweg aan de zuidwestzijde van de Maatweg zal in de toekomst alleen nog een functie hebben voor het fietsverkeer, omdat onder andere landbouwverkeer op de Maatweg mag rijden als de maximum snelheid wordt verlaagd. In het Structuurplan Maatweg is de mogelijkheid open gehouden om het fietspad aan de noordoostzijde van de Maatweg in de toekomst te laten vervallen. Naar aanleiding van de inspraakreacties is besloten het fietspad in stand te houden. Het wordt landbouwvoertuigen via een algemene ontheffing toegestaan om gebruik te maken van het westelijke fietspad van de Maatweg. Dit is noodzakelijk omdat landbouwvoertuigen niet rechtstreeks vanaf de Maatweg naar de parallelweg van de Bunschoterstraat kunnen rijden.