direct naar inhoud van 3.1 Gemeentelijk beleid
Plan: Maatweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00018-0301

3.1 Gemeentelijk beleid

3.1.1 Structuurplan Maatweg

Op 8 maart 2005 heeft de gemeenteraad het Structuurplan Maatweg vastgesteld. In het Structuurplan zijn de toekomstige ontwikkelingen in het plangebied beschreven. In deze paragraaf is een samenvatting van het Structuurplan opgenomen en besteden we aandacht aan de bestuurlijke besluitvorming over dit plan.


Visie landschap

De locatie Maatweg vormt één van de groene lobben die tot ver in de stad doordringt en uniek is door de samenkomst van stad/landschap, de rivier de Eem en de Schans. Het groene karakter van deze entree van de stad moet gehandhaafd worden. Tevens liggen er kansen om de beleving van de unieke plek waar Eem en Valleikanaal samenkomen te versterken.


De ecologisch-landschappelijke verbindingszones langs de Eem en tussen landgoed Schothorst en landgoed Coelhorst hebben een duidelijk effect op het gebied. Zij geven het ambitieniveau van het plangebied weer en bieden duidelijke grenzen aan de bouwmogelijkheden. De inrichting van de verbindingszones bepaalt voor een groot deel het totale landschapsbeeld, waarbij de Oude Eemloop een inspiratiebron is. Het reconstrueren van de Oude Eemloop draagt bij aan de karakteristiek van het gebied en de belevingswaarde.


Door de Maatweg een dubbele bomenrij te geven wordt de structuur versterkt en zal de weg een laankarakter krijgen.


Door de Grebbeliniedijk als recreatieve route te ontwikkelen wordt de lineaire vorm en de oude functie benadrukt. De verscheidenheid aan beelden langs de oevers (ecologie, industrie, haven, begroeide oevers) kan zo behouden en versterkt worden. Voor De Schans geldt het zichtbaar en beleefbaar maken van de historische structuur. Door het plangebied voor recreatief wandelen en fietsen te ontsluiten krijgt het gebied een meerwaarde voor de bewoners van de stad.

Stedenbouwkundige visie op het gebied

In de huidige situatie ontbreekt het aan ruimtelijke samenhang en keert het gebied zich af van de stad. Door de ontwikkeling van het industrieterrein Isselt en daarna Schothorst en het stadsdeel Amersfoort Noord, met de daarbij behorende infrastructuur, is het gebied omgrensd geraakt door de stad. De wijken hebben zich afgekeerd van het plangebied en heel geleidelijk en op kleine schaal is het agrarisch gebruik afgenomen. Meer op de stad gerichte functies hebben zich in het gebied gevestigd. De huidige functies, waaronder recreatie, werken en wonen, zijn in zichzelf gekeerd en dragen niet bij aan de beleving van het gebied als totaal.


Het gebied heeft zeker een aantal ruimtelijke kwaliteiten, maar deze komen onvoldoende tot uiting. Door op een aantal plekken en weloverwogen bebouwing te realiseren, krijgt het plangebied meer identiteit en oriëntatie en wordt een duidelijker entree van de stad gecreëerd. Daarbij blijft het groene karakter van de stadsentree behouden.


Een ziekenhuis moet op een herkenbare plek in de stad liggen. De in het plangebied aanwezige scheiding tussen het open gebied en het meer gesloten gebied kan hiervoor goed gebruikt worden. Bebouwing en groen kunnen elkaar versterken.


In het gebied dient zo compact mogelijk gebouwd te worden, tot incidenteel een maximale hoogte van 9 bouwlagen. De inrichting van de te bebouwen omgeving, moet daarbij afgestemd worden op de gewenste landschappelijke karakteristiek en ecologische wensen.


In het structuurplan is niet alleen gekeken naar de inpassing van het ziekenhuis in de stad, maar ook naar de transformaties die in de omgeving nodig zijn om tot de gewenste ruimtelijke kwaliteiten te komen. Daarbij is geconcludeerd dat de stad zich ook naar de plek moet voegen en dat het niet gewenst is dat de stad zich met de achterkant naar het ziekenhuis toe richt. Tevens is het belangrijk om voor de te verwachten toestroom van mensen routes te bieden die sociaal veilig zijn (langzaam verkeer).


Langs de Maatweg / de Schans wordt de mogelijkheid geopend enkele bouwkavels te realiseren. Hierdoor kunnen genoemde wegen stedenbouwkundig beter begeleid worden en kan worden bijgedragen aan de sociale veiligheid met betrekking tot de toekomstige fietsroute over de Schans.


Ter hoogte van de Stuw en omgeving verdient het aanbeveling om bij een eventuele herontwikkeling van de bestaande functies de gebouwen in een compactere vorm op de oever te herplaatsen.


Structuurplankaart

De structuurplankaart voor het plangebied is een soort basiskaart waar de belangrijkste ingrepen in het gebied op af te lezen zijn. Per deelgebied zijn de zoekgebieden voor nieuwe bouwlocaties aangegeven. De bebouwingslocaties, maximale hoogten en de oriëntatie van de nieuwe objecten zijn aangegeven. Daarnaast worden belangrijke zichtlijnen en groene landschappelijk-ecologische relaties aangegeven.


Het plangebied is op te delen in verschillende deelgebieden. Voor ieder deelgebied zijn in het Structuurplan de landschappelijke en stedenbouwkundige randvoorwaarden uiteengezet en de relaties met andere deelgebieden benoemd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0019.png"

Figuur: Structuurplankaart

Ziekenhuislocatie

In het Structuurplan wordt geconstateerd dat de te realiseren nieuwbouwprogramma's nog in beweging zijn en gedurende de loop van het ontwikkelingsproces nog enige tijd zullen blijven variëren. Uitgangspunt is het realiseren van een compact gebouw en een gebouwde parkeervoorziening (voor het personeel). Met het oog op de toekomst dient volgens het Structuurplan rekening te worden gehouden met een uitbreiding van het ziekenhuis.


De entree van het gebouw ligt richting Maatweg, gekoppeld aan de ingang van het terrein. Vanuit de entree worden de verschillende functies met zo kort mogelijke looplijnen geordend. Volgens het Structuurplan dient voor het ziekenhuis rekening gehouden te worden met de realisering van ongeveer 1.500 parkeerplaatsen in gebouwde vorm.


Ecologische verbinding Eemoever en Grebbeliniedijk

Hoofddoelen uit het Structuurplan zijn het vormgeven van een ecologische verbinding langs de Eem, het versterken van de Grebbeliniedijk als lineair cultuurhistorisch element, het inpassen van een recreatief fiets/wandelpad en het inpassen van de bestaande recreatieve functies en woonschepen. Ter plekke van het plangebied wordt ten noorden van de Grebbeliniedijk een watergang gerealiseerd: de Oude Eemloop. Het nieuwe stroomgebied wordt ecologisch / landschappelijk vormgegeven.


Bij de ontwikkeling van de Eemoever moet volgens het Structuurplan worden gekeken naar de verhouding tussen ecologie en recreatie. De huidige functies zullen worden gehandhaafd en gerespecteerd. Waar mogelijk worden de bestaande functies beter ingepast.


Bij de vaststelling van het structuurplan in 2005 heeft de gemeenteraad bij amendement besloten dat Hemus in principe op een ecologisch verantwoorde manier ingepast dient te worden op het ziekenhuisterrein.

Het Waterschap gaat de dijken langs de Eem verbeteren, waarbij een (beperkte) ophoging naar verwachting noodzakelijk is. Deze plannen zullen behoorlijke consequenties hebben. De planontwikkeling voor het doorgaande fiets/voetpad en de plannen voor de aanleg van een ecologische verbindingszone langs de Eem zullen inhoudelijk en in de planning afgestemd worden op die van het Waterschap.

De Oude Eemloop

Doel is realiseren van een nat milieu, waarbij het thema "Oude Eemloop" als inspiratie dient. Door verschillende kaarten over elkaar te leggen komt een beeld van de meest voorkomende loop van de Eem naar voren. In het vervolgtraject kan met de loop, breedte en inrichting nog gespeeld worden. Zo kunnen Oude Eemloop en ziekenhuis op elkaar inspelen. Bij de ontwikkeling van de groene zone met de Oude Eemloop zijn er goede mogelijkheden om hier natuurwaarden te ontwikkelen. Het gebied kan daarmee voor een deel van de doelgroepsoorten een ondersteunende functie vervullen voor de ecologische verbindingszone langs de Eem.


Het is mogelijk de Oude Eemloop gefaseerd aan te leggen. Zo zou eerst het gedeelte ter hoogte van het ziekenhuisterrein kunnen worden aangelegd. De oude Eemloop ligt voor een belangrijk deel op particuliere terreinen. Realisatie is derhalve afhankelijk van de medewerking van deze eigenaren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0020.jpg"

Voorbeelduitwerking oude Eemloop in structuurplan


Ecologische verbinding Schothorst - Coelhorst

Het gebied ten zuiden van de Bunschoterstraat zal ecologisch / landschappelijk worden ingericht, met het doel de landgoederen Schothorst en Coelhorst met elkaar te verbinden. Deze verbindingszone voor planten en dieren van de biotooptypen "droge bossen" en "vochtige loofbossen en schraallanden" vormt een verbinding tussen de aanwezige en te ontwikkelen natuurgebieden op en nabij de landgoederen Schothorst en Coelhorst. Bij de inrichting moet tevens gedacht worden aan zichtlijnen, behoud van het open karakter en het samenspel met het ziekenhuis.


Ook voor deze ecologische verbindingszone geldt dat hiervoor al vele jaren plannen bestaan en dat de daadwerkelijke realisering een zaak van lange adem is. De medewerking van grondeigenaren zal daarbij een belangrijke (zo niet doorslaggevende) rol spelen. Ook hier biedt de komst van het ziekenhuis goede kansen de realisering een stapje dichterbij te brengen.


De Stuw en omgeving

Het Structuurplan Maatweg geeft aan dat dit gebied opgewaardeerd kan worden, waarbij de ruimtelijk ecologische samenhang kan worden vergroot. In het gebied zijn kanovereniging Keistad, jachthaven de Stuw en de scouting gevestigd. Het gebied heeft een unieke ruimtelijke kwaliteit door de samenkomst van Eem en Valleikanaal. Door de oriëntatie van de gebouwen en de bestaande hekwerken keert de plek zich erg af van de stad en is de samenkomst van de watergangen slecht beleefbaar.


In het structuurplan is aangegeven dat het aanbeveling verdient om bij een eventuele herontwikkeling van de bestaande functies de bestaande gebouwen in een compactere vorm op de oever te herplaatsen en functiemenging te bevorderen. Hierdoor, en door gerichte maatregelen aan de oevers en de beplanting langs de weg en om de gebouwen, kunnen de ecologische verbindingen worden geoptimaliseerd. Door de herschikking en herinrichting van de overige ruimte en het toegankelijker maken, zal deze bijzondere plek in de stad een grotere betekenis krijgen. Het gebied blijft via de centrumkant ontsloten. Hier is een centrale parkeerplaats voor de verschillende functies.

Deze omschrijving in het structuurplan is inmiddels achterhaald, omdat de geplande dijkverbetering nu via een ander tracé verloopt, namelijk langs de Ringweg Koppel, en omdat daarnaast de ecologische verbinding nu via de kop van Schothorst gaat lopen.Er zijn geen middelen beschikbaar om de ambitie uit het strcutuurplan waar te maken. Het deelgebied de Stuw wordt nu conserverend bestemd.


De Schans en omgeving

Doel is het zichtbaar maken van de historische structuur van de Schans als verdedigingswerk van de Grebbelinie.


Watersportvereniging De Eemkruisers ligt tussen de historische Schans en de Maatweg. Vanaf de Maatweg is de jachthaven aan het oog onttrokken. Momenteel is de Schans een doodlopend straatje waaraan een aantal vrijstaande huizen staat. Het verkeer van watersportvereniging De Eemkruisers en roeivereniging Hemus rijdt over de Schans.


Het water aan de noordzijde van de Schans is waarschijnlijk een deel van een oude Eemloop. De nieuwe Oude Eemloop loopt aan de zuidzijde ter hoogte van de Schans met de Grebbeliniedijk mee. Indien het talud van de Grebbeliniedijk verruigd wordt en het water wordt verbreedt, kan een natuurlijke scheiding tussen de dijk en de Schans ontstaan. In dat geval ontstaat een mogelijkheid om het hek dat het fort momenteel afsluit te verwijderen. Aangezien het hek op particulier terrein staat is het aan de eiegnaar om te bepalen of hij/zij het hek wil verwijderen.

Het fort is niet toegankelijk en sinds 1836 in particuliere handen. Het opwaarderen van de betekenis van de Schans zal in overleg met de eigenaar dienen te geschieden.


Bij de verdere ontwikkeling van de Schans moet een evenwicht gevonden worden tussen het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de ecologische en de cultuurhistorische waarden.


Langs de Schans zijn enkele bouwlocaties aanwezig. Hier kunnen enkele nieuwe woningen gebouwd worden. De woonhuizen zijn georiënteerd op de Schans.


De oude toegang tot het defensieterrein zal worden gebruikt als noodontsluiting voor het ziekenhuis. Tevens voorziet het Structuurplan in een ontsluiting naar de Grebbeliniedijk via deze voormalige ingang. Deze nieuwe weg maakt het mogelijk de functies op en langs de Grebbeliniedijk beter te ontsluiten voor met name gemotoriseerd verkeer. De huidige weg langs de jachthaven van de Eemkruisers zal dan met name een functie krijgen voor (recreatief) fiets- en wandelverkeer.


Deelstudies

In het kader van het Structuurplan Maatweg zijn meerdere deelstudies en onderzoeken verricht. Deze onderzoeken zijn als bijlage bij dit bestemmingsplan opgenomen:

Onderzoek:   Van:   Datum:   Opgenomen in bijlage:  
Ziekenhuis Maatweg verkeersberekeningen   Goudappel Coffeng   5 september 2003   11  
Natuurwaarden van Structuurplan Maatweg in de gemeente Amersfoort   Adviesbureau Mertens   februari 2004   18  
Externe veiligheidsrisico's in relatie tot de nieuwbouw van een ziekenhuis in Amersfoort   Ingenieurs / adviesbureau SAVE   17 maart 2004   6 (in 2011 verscheen een aanvullende rapportage, deze is opgenomen in bijlage 7  


Besluitvorming in de gemeenteraad

Voorafgaand aan de vaststelling van het Structuurplan heeft de gemeenteraad op 28 september 2004 ingestemd met de Notitie Herhuisvesting Meander Medisch Centrum. Naar aanleiding van dit besluit is studie verricht naar de ontwikkelingsmogelijkheden op de bij de herhuisvesting betrokken locaties. Een van deze locaties is het deelgebied Kop van Schothorst.


Een van de items die bij de totstandkoming van het Structuurplan een rol heeft gespeeld is de (her)huisvesting van Roeivereniging Hemus. Bij de vaststelling van het Structuurplan Maatweg in 2005 heeft de raad een amendement aangenomen, waarin o.a. is vastgelegd, dat de vestiging van Hemus/Huis van de Watersport binnen het plangebied planologisch mogelijk moet worden gemaakt en dat het gebouw op een ecologisch verantwoorde manier moet worden ingepast op het MOB-terrein.

3.1.2 Studie ziekenhuislocaties

De locatie Kop van Schothorst vormt een onderdeel van dit bestemmingsplan. Met dit bestemmingsplan is de huidige situatie in dit deelgebied vastgelegd. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zijn hier op basis van dit bestemmingsplan niet mogelijk.

De locatie Kop van Schothorst is in het verleden wel onderzocht op een mogelijke toekomstige (woningbouw)ontwikkeling. De gemeenteraad heeft op 5 april 2005 de Studie Ziekenhuislocaties Amersfoort behandeld. In deze studie komen de (her)ontwikkelingsmogelijkheden van de locaties Kop van Schothorst, Lichtenberg en Elisabeth (de huidige ziekenhuislocaties) aan de orde. Deze studie is opgesteld door bureau Khandekar stadsontwerp en landschapsarchitectuur. Voor elke locatie zijn in het rapport twee ruimtelijke ontwikkelingsmodellen opgenomen.

In het voorontwerp bestemmingsplan Maatweg 2007 is nog een uitvoerige beschrijving van de uitgangspunten voor de planontwikkeling van Kop van Schothorst opgenomen. Inmiddels is door het college op 23 februari 2010 besloten om de Kop van Schothorst de komende jaren niet voor woningbouw te ontwikkelen. Dat komt, omdat de eigenaar van het winkelpand aan de Balladelaan de komende jaren niet overgaat tot herontwikkeling. Er is geen goede ruimtelijke ontwikkeling van de locatie Kop van Schothorst mogelijk zonder herontwikkeling van de Balladelaan. Onderzoeken hebben uitgewezen dat er ook geen goede alternatieve ontwikkelingen voor de Kop van Schothorst mogelijk zijn zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit en de geformuleerde kaders, zoals behoud van waardevolle bomen en de ecologische verbindingszone. Het uitgangspunt blijft wel dat de locatie Kop van Schothorst op termijn voor woningbouw in aanmerking kan komen. In dit bestemmingsplan wordt dat uitgangspunt niet overgenomen, omdat niet met zekerheid te zeggen is of de ontwikkeling van deze locatie binnen 10 jaar plaats gaat vinden. De locatie waar de ontwikkelingen moeten plaatsvinden maakt nog wel onderdeel uit van dit bestemmingsplan, maar de planologische regeling uit het voorgaande bestemmingsplan wordt niet gewijzigd. Kortom: de huidige situatie is met dit bestemmingsplan vastgelegd en nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zijn hier op basis van dit bestemmingsplan niet mogelijk.

3.1.3 Definitief programma van eisen inrichtingsplan Maatweg

Op 23 maart 2010 hebben burgemeester en wethouders het Definitief Programma van Eisen Inrichtingsplan Maatweg e.o. vastgesteld. Onderdeel daarvan is de kaart van het Inrichtingsplan Maatweg. Tezamen met het Structuurplan Maatweg 2005 vormt het Inrichtingsplan Maatweg (en uiteraard het voorliggende bestemmingsplan) het kader voor de in het plangebied te realiseren plannen en projecten. In het Inrichtingsplan en het Programma van Eisen zijn de randvoorwaarden en aandachtspunten weergegeven, die in acht moeten worden genomen bij de verdere uitwerking van de deelgebieden van het Maatweggebied. Het Programma van Eisen vormt onderdeel van de Samenwerkingsovereenkomst Grebbeliniedijk tussen de provincie Utrecht, het Waterschap Vallei en Veluwe en de gemeente Amersfoort. Aan die Samenwerkingsovereenkomst wordt aandacht besteed in paragraaf 3.1.4 van deze toelichting.

Op de kaart van het Inrichtingsplan zijn kort samengevat de belangrijkste "items / wensbeelden" van en voor het gebied beschreven. Die worden hierna toegelicht.

  • De Grebbelinie is een belangrijk ontwerpuitgangspunt voor het Maatweggebied. De werking van het systeem is zichtbaar gemaakt. De Grebbelinie bestond in hoofdzaak uit de dijk, dwarskades en inundatiekommen. De dijk is volgens militair principe uitgevoerd in een strak profiel. De dijk ligt tussen de Eem en het land dat onder water kon worden gezet, de inundatievelden. Daarmee is dit een uniek onderdeel van de Grebbelinie. Uit de oorspronkelijke doorsneden van de dijk valt op te maken dat langs de Eem de Eemzijde als de veilige kant van de dijk werd beschouwd. Aan deze kant is de dijk laag. De dijk heeft nog altijd dit opvallende profiel. Water werd bij dreigend oorlogsgeweld in de kommen ingelaten via een sluisje, waardoor het land tot de volgende dwarskade onder water kwam te staan.
  • Het Werk aan de Glashut (de Schans) is een essentieel onderdeel van de Grebbelinie Amersfoort. Voor een goed begrip van de historie van de Schans is het zicht erop en de herkenbaarheid sterk verbeterd. Het buitentalud van de Schans is begroeid met gras en solitaire bomen. Ook op het Terreplein staan solitaire bomen, struiken groeien vooral langs de randen. Langs het buitentalud ligt een plas-dras zone met wilgengriend. Het water rond de Schans herinnert aan de sfeer die er vroeger was als de waterlinie in werking was en is belangrijk in de ecologische verbinding.
  • Het Meander Ziekenhuis is de nieuwe entree van de stad. Het gebouw staat niet alleen op de rand van stad naar land, het ziekenhuis is zo ontworpen dat gebouw en landschap met elkaar verweven zijn. De directe omgeving van het gebouw kan worden beschouwd als helend landschap. Binnen worden mensen gezond gemaakt; buiten de natuur. Water wordt gezuiverd en ecosystemen worden hersteld.
  • Een deel van de weilanden tussen het ziekenhuis en de Bunschoterstraat zou als herinnering aan de inundatiekommen worden ingericht als moerasgebied met slootjes. De weilanden zijn onderdeel van de Ecologische Verbindingszone Coelhorst-Schothorst en de Ecologische Verbindingszone Eem-Valleikanaal. Om de natuurwaarden zo groot mogelijk te latenzou het gebied niet toegankelijk worden. Vanaf de dijk zou er uitzicht zijn over deze inundatievelden, die ook voor retentie van hemelwater uit de woonwijken dienen. Dit onderdeel uit het inrichtingsplan wordt niet uitgevoerd, omdat de financiele uitvoerbaarheid niet gegarandeerd is ten tijde van de vaststelling van dit bestemmingsplan. Het water komt dan ook niet terug op de verbeelding van dit bestemmingsplan.
  • Verenigingsgebouw Hemus wordt strak langs de oever van de Eem gebouwd. De Grebbeliniedijk loopt er direct ten noorden van het gebouw langs.
  • De woonschepen in de Eem zijn opgenomen in de oevervegetatie door floatlands met ruime rietkragen. Een deel van de buitendijkse oeverzone is bestemd als privé-tuin met ruimte voor de auto. De woonschepen zijn voor personenauto's en langzaam verkeer bereikbaar via een onderlangs de dijk lopend pad.
  • De Jachtwerf Elzenaar is een van de aantrekkelijke authentieke plekken die karakter geven aan de Eem. In het gebruik en de inrichting van de loodsen en het terrein is de oorspronkelijke functie, de botenbouw, nog zichtbaar.
  • Jachthaven De Eemkruisers is een aangename plek voor waterrecreatie langs de Eem. Voor de boottoeristen die Amersfoort bezoeken is de haven het eerste contact met de stad. Het gebied heeft een open uitstraling met een uitnodigend gebaar ook naar de niet-bootbezitter. De levendige haven is een aantrekkelijk doel voor een ommetje.
  • De Stuw is een recreatief knooppunt in de stad. Kanovereniging, scouting en jachthaven de Stuw bieden een scala aan activiteiten. Hier begint het contact tussen stad en land. Langs de Eemoever versterken de ecologische verbindingszone Eem-Valleikanaal.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0021.jpg"

Figuur : kaart Inrichtingsplan Maatweg

Het Programma van Eisen, waarin een nadere beschrijving is opgenomen van de randvoorwaarden en aandachtspunten voor de inrichting van het Maatweggebied, is tot stand gekomen in overleg met de eigenaren en gebruikers van de verschillende deelgebieden. Het Programma wijkt op een aantal punten af van het Structuurplan Maatweg 2005. Alvorens het Programma te beschrijven komen eerst in het kort de verschillen met het Structuurplan Maatweg aan de orde.

Wijzigingen in het Programma van Eisen ten opzichte van het Structuurplan Maatweg

Er komt geen gelijkvloerse fietsoversteek over de Maatweg (ter hoogte van de Oude Hooglandseweg). Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het ongewenst een oversteek voor langzaam verkeer aan te leggen tussen twee kruispunten in.

Al vanaf de totstandkoming van het Structuurplan wordt gesproken over het toepassen van geluidsreducerend asfalt (zeer stil asfalt, geluidsarm asfalt) op de Maatweg. Ook in geluidsonderzoeken is hiermee rekening gehouden. Het is echter niet mogelijk om op het volledige wegvak van de Maatweg geluidsreducerend asfalt toe te passen. Dit geldt vooral bij de kruispunten, omdat de werking in korte termijn teniet wordt gedaan door de verkeersbewegingen die daar plaatsvinden. Aangezien ook kort op elkaar een aantal kruispunten ligt, is onderzocht welke vorm van geluidsreducerend asfalt het beste gebruikt kan worden. Het asfalt dat hiervoor geschikt wordt geacht is SMA - NL5.

In het voortraject is ervan uitgegaan dat tractoren in de toekomst op de Maatweg zouden komen te rijden. Dit betekent dat het kruispunt bij de Bunschoterstraat aangepast moet worden. De provincie heeft inmiddels aangegeven niet akkoord te zijn met deze aanpassing van de Bunschoterstraat. Tractoren zullen in de toekomst over de bestaande parallelvoorziening (fietspad of parallelweg) blijven rijden en gebruik blijven maken van de bestaande met verkeerslichten beveiligde oversteek van de Bunschoterstraat.

Het ziekenhuis krijgt een tweede toegang die alleen bestemd is voor ambulances, bevoorradend verkeer en voor bezoekers aan de eerste hulp.

Gelet op de vele bestaande functies aan de dijk en vooral de vele verharde oevers langs de Eem is het niet mogelijk een optimale ecologische verbindingszone langs de Eemzijde te realiseren. Er wordt daarom uitgegaan van het verleggen van de ecologische verbindingszone van de Eem naar de geplande oude Eemloop en de Schans. In verband met het huidige gebruik van deelgebied de Stuw, kan de ecologische verbinding van en naar het Valleikanaal niet in deelgebied de Stuw en omgeving worden gerealiseerd. De ecologische verbinding tussen het Valleikanaal en de Eem zal over de Kop van Schothorst lopen. De verbinding loopt buitenlangs (rode lijn) in verband met de in de toekomst bedachte bebouwing op deze locatie.

Figuur: Ecologische verbindingszone Kop van Schothorst

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0022.jpg"

Beschrijving van de belangrijke aandachtspunten en randvoorwaarden uit het Inrichtingsplan Maatweg c.q. het Programma van Eisen

Grebbeliniedijk
Voor het Inrichtingsplan Maatweg is een eigentijds grebbelinieprofiel ontworpen. In figuur "Grebbelinieprofiel" is weergegeven hoe dit profiel er uit komt te zien. In dit profiel wordt boven op de dijk gefietst en kan aan de Eemzijde gewandeld worden. Het fietspad is voor een deel ook bestemd als coachpad. Dit profiel wordt ook buiten het Maatweggebied doorgezet tot aan Krachtwijk. Onderzocht wordt nog op welke manier het fietspad na de Bunschoterstraat verder zal gaan lopen. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en beheer is een minimale wegbreedte aangegeven op de dijk. Daar waar er sprake is van een ontsluitingsweg is de volgende maatvoering in deze situatie acceptabel: een wegbreedte van 3,5 meter, aan beide zijden van de weg een verharde grasberm van 40 cm en tot slot aan weerszijden een berm van 1,35 meter. De totale minimale gewenste dijkbreedte komt daarbij op 7 meter. Daar waar sprake is van alleen een fietspad op de dijk is een dijkbreedte van 5,50 meter wenselijk. Daarbij is uitgegaan van een fietspad van 2,5 meter breed met aan weerszijden een berm van 1,50 meter breed.

De uitwerking van de deelgebieden die vallen onder de Grebbeliniedijk wordt gedaan door het Waterschap Vallei en Veluwe (uitgezonderd deelgebied de Stuw). Momenteel is het waterschap bezig met de milieueffectrapportage in verband met de dijkverbetering. De start van de uitvoering van de dijkverbetering is gepland in 2013.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0023.jpg"

Figuur: Grebbelinieprofiel


De Stuw en omgeving

Het inrichtingsplan voor dit deelgebied gaat uit van het verleggen van de dijk richting Ringweg Koppel. Als belangrijke randvoorwaarde voor dit deelgebied geldt, dat het nieuwe ontwerp van de botenstalling in nauw overleg tussen kanovereniging en gemeente moet worden gemaakt. Ook de nieuwbouw van het scoutinggebouw vereist een zorgvuldig overleg tussen gemeente en de scoutingvereniging.


Ten tijde van de opstelling van dit bestemmingsplan is duidelijk geworden dat in deelgebied de Stuw moet worden afgeweken van het inrichtingsplan. Dat betekent dat er geen nieuwe bouwmogelijkheden worden opgenomen voor de roeivereniging en de scouting, de bestaande situtaie is vastgelegd. De reden hiervoor is een gebrek aan financiele middelen om het gebied opnieuw in te richten. Het gebied maakt geen onderdeel uit van het Rijksmonument Grebbelinie, waardoor de directe aanleiding / noodzaak van herinrichting ook minder groot is dan op andere locaties.


Jachthaven De Eemkruisers

De aansluiting van de ecologische verbindingszone vanuit de Kop van Schothorst vindt plaats over de bestaande toegang van de Eemkruisers naar de Schans. Deze zone moet worden uitgewerkt als een "natte verbinding" met moeras, poeltjes etc. De entree van de jachthaven moet opnieuw worden ingericht. Het Waterschap Vallei en Veluwe zal de bestaande bomen en struiken verwijderen in verband met de dijkverbetering. Daarnaast zullen zij een hekwerk terugplaatsen op de door de gemeente en Eemkruisers gewenste locatie.


Jachtwerf Elzenaar

De huidige loods en het clubhuis van Hemus staan vooralsnog nog ingetekend op de kaart van het inrichtingsplan. Bij de verplaatsing van Hemus naar de locatie ter hoogte van het nieuwe ziekenhuisterrein moet worden ingezet op een zo groen mogelijke invulling van het terrein en de gebouwen die de vereniging momenteel in gebruik heeft. Bij de verdere uitwerking van dit deelgebied moet helder worden op welke manier het parkeren ten behoeve van de jachtwerf opgelost wordt. Daarnaast moeten afspraken met Elzenaar worden gemaakt over de toekomstige invulling van het huidige terrein en de gebouwen die Hemus achterlaat.


woonschepen en het Verenigingsgebouw Hemus

De uitwerking van deze subdeelgebieden (Verenigingsgebouw Hemus en woonschepen) zal voor een groot deel plaatsvinden in het kader van het dijkverbeterplan door het waterschap in nauw overleg met de woonbootbewoners en de gebruikers van het Huis van de Watersport.
De uitwerking op het toekomstige terrein van Hemus vindt plaats door Hemus zelf in nauw overleg met de gemeente en het waterschap. De feitelijke bouw van het Huis van de Watersport is pas mogelijk als de dijkverplaatsing en - verbetering heeft plaatsgevonden. Volgens de huidige planning zal dit in 2014/2015 zijn.

De keermogelijkheid voor auto's (met name transportmiddelen voor roeiboten en bevoorrading) bij het toekomstige verenigingsgebouw mag geen gevolgen voor het dijklichaam hebben. In verband met scheepvaartbewegingen moet een veilige vlonder bij het Huis van de Watersport worden gerealiseerd. Over het water mogen verder geen of slechts in zeer beperkte mate gebouwdelen van het verenigingsgebouw uitsteken in verband met de benodigde manoeuvreerruimte van de scheepvaart. Als het parkeren voor het verenigingsgebouw plaatsvindt op het ziekenhuisterrein moet de voetgangersverbinding vanaf het ziekenhuisterrein richting het verenigingsgebouw de ecologie zo min mogelijk belasten.

Viaduct Bunschoterstraat en gemaal

Het gemaal in Kop van Schothorst wordt niet verplaatst. In het gebied moeten maatregelen getroffen worden om het waterpeil aan te passen. In het inrichtingsplan is rekening gehouden met een waterpeil dat is aangegeven door het waterschap en dat rekening houdt met de verplaatsing van het gemaal in de toekomst.


Het werk aan de Glashut, de Schans

Met de eigenaar van de Schans zijn (herinrichtings)maatregelen overeengekomen die in dit deelgebied wenselijk zijn ter versterking en herstel van de Grebbelinie. De maatregelen omvatten naast landschappelijke- en beheersmaatregelen de mogelijkheid om een aantal bouwwerken te verplaatsen en elders in het deelgebied te concentreren. De eerste fase van de werkzaamheden in het gebied heeft inmiddels plaatsgevonden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0024.jpg"

Figuur: Werk aan de Glashut / de Schans

De Schans

Om in dit deelgebied woningbouw mogelijk te maken zijn geluidswerende voorzieningen noodzakelijk. De verkaveling zoals opgenomen in het inrichtingsplan moet mogelijk nog aangepast worden op eventuele busbanen op de Maatweg. De mogelijkheden van wegversmalling op het gedeelte van de Schans het dichtst bij het ziekenhuis moeten nader worden onderzocht, rekening houdend met aangrenzend gebruik van aanwonenden (erfafscheiding en parkeren).

Meander Medisch Centrum
In nauw overleg met de gemeente moet de ecologische zone op het terrein van Meander worden vormgegeven. Met Meander is overeenstemming bereikt over het dubbelgebruik van de parkeerplaatsen. Op het terrein komt een voetgangersontsluiting van de parkeerplaatsen naar het Huis van de Watersport. Deze voetgangersontsluiting mag geen verstoring van de ecologische verbindingszone betekenen. De overgang naar het gebied van Meander is vanuit ecologisch oogpunt niet optimaal. Een brug met ruimte voor doorlopende oevers heeft vanuit ecologisch oogpunt een sterke voorkeur boven een duiker. Moeilijkheid daarbij is de ligging van een zestal 50 kV kabels, met een tracébreedte van 1 meter.

De bestaande bomen langs de nieuwe ontsluitingsweg moeten zoveel mogelijk worden gehandhaafd.


Ten behoeve van het verenigingsgebouw Hemus, de woonschepen en deels ook voor het ziekenhuis zal de nieuwe ontsluitingsweg tussen het Werk aan de Glashut en het ziekenhuisterrein worden aangelegd. Ook zal de ontsluitingsweg op de dijk verder doorgetrokken worden richting verenigingsgebouw Hemus om het gebouw te ontsluiten voor bevoorrading en botentrailers.


Weilanden Bunschoterstraat

De huidige eigenaar van het grootste gedeelte van dit deelgebied wil vooralsnog niet meewerken aan het ecologisch inrichten van zijn terrein. Dit deelgebied krijgt de bestemming agrarisch met een wijzigingsbevoegdheid naar natuur. Deze keuze is mede ingegeven vanwege de planschaderisico's. Indien de huidige eigenaar dan op een later moment wel mee wil werken aan de omzetting naar natuur, kan door hem een beroep gedaan worden op rijkssubsidies voor waardevermindering, inrichtingskosten en beheerkosten.

In dit deelgebied is sprake van 2 ecologische verbindingzones. De zone Eem-Valleikanaal is een zogenaamde “natte” ecologische verbindingszone. Omdat de mogelijkheden langs de Eem beperkt zijn, is er in het totale plangebied gekozen voor het realiseren van de oude Eem. Vooral in dit deelgebied is er ruimte en zijn er mogelijkheden voor een optimale inrichting. Voor de specifieke doelsoorten die gebonden zijn aan plas-dras gronden worden dan nog geen voorzieningen geboden in dit gebied. Alleen de oevers van de Eem kunnen heringericht worden. Het deel Oude Eem dat op het terrein van het ziekenhuis wordt gerealiseerd zal daarnaast op een andere manier aansluiting moeten krijgen op de Eem en haar oevers.

Tussen Coelhorst en Schothorst loopt een “droge” verbindingszone. Alleen met medewerking van de betrokken eigenaar zal deze verbindingszone optimaal ingericht kunnen worden.

Verkeersmaatregelen

  • De Maatweg wordt gereconstrueerd in verband met de bereikbaarheid van het ziekenhuis. De verkeersafwikkeling op de Maatweg met aanpalende kruispunten moet ongestoord kunnen plaatsvinden. De komst van het ziekenhuis en het grote aantal aansluitingen die op relatief korte afstand van elkaar liggen, maken het wenselijk om een maximumsnelheid van 50 km/h in te stellen waar dat nu nog niet het geval is. Om de doorstroming van verkeer op de Bunschoterstraat en op het kruispunt Bunschoterstraat/Maatweg ook in de nabije toekomst te garanderen in al in 2009 een aantal rijstroken toegevoegd. Zo is op het kruispunt Maatweg/Bunschoterstraat de bestaande linksafstrook Bunschoterstraat verlengd tot aan ongeveer de Van Boetzelaerlaan. Voor het verkeer vanaf de Maatweg is een tweede rechtsafstrook naar de Bunschoterstraat beschikbaar. Voor het kruispunt Maatweg/Hamseweg en Maatweg/Ringweg Koppel zijn geen aanpassingen nodig.
  • De Liniedijk gaat dienst doen als ontsluiting voor het Hemus, de woonschepen en de jachthaven. Om parkeren in de berm van de dijk zelf te voorkomen, zijn anti-parkeermaatregelen nodig. In totaal moeten er naar schatting 48 tot 57 pp worden gerealiseerd en 8-2 voor de kajuitjachtjes en 6 of 7 voor de woonschepen).
  • Het deel van de Schans richting het ziekenhuis blijft ongewijzigd en het nog aan te leggen deel richting de Eem zal niet breder zijn dan 3,5 meter, met uitzondering van de bocht ter hoogte van de nooduitgang. Voor een recreatief tweerichtingen fietspad moet bij voorkeur een breedte worden aangehouden van 3,50 m (en eventueel 2,50 m).
  • Parkeren voor het verenigingsgebouw van Hemus gaat plaatsvinden op het terrein van Meander Medisch Centrum. Op de dijk komen in principe geen parkeerplaatsen. Waarschijnlijk zijn fysieke maatregelen nodig om te voorkomen dat er op de dijk geparkeerd wordt. Ten behoeve van het laden en lossen en noodhulp is het gewenst om bij verenigingsgebouw Hemus een paar (laad- en los) plekken aan te leggen. Het parkeren ten behoeve van de woonbootbewoners gebeurt op de kade direct naast de woonschepen.

3.1.4 Samenwerkingsovereenkomst Grebbeliniedijk

Zoals hiervoor is aangegeven vormt het Inrichtingsplan met het bijbehorende Programma van Eisen onderdeel van de Samenwerkingsovereenkomst Grebbeliniedijk tussen de provincie Utrecht, het Waterschap Vallei en Veluwe en de gemeente Amersfoort. Deze samenwerkingsovereenkomst is op 11 februari 2011 gesloten.

In de Samenwerkingsovereenkomst hebben de betrokken partijen afspraken gemaakt over de samenwerking bij de verbetering van de Grebbeliniedijk en de realisatie van aanvullende voorzieningen. Daarbij zal het Waterschap de dijkverbetering voorbereiden en uitvoeren en rekening houden met de eisen en wensen van de gemeente en de provincie ten aanzien van de aanvullende voorzieningen. Die zijn met name in de overeenkomst genoemd en omvatten:

  • de aanleg van wegen, fietspaden voetpaden en bijbehorende voorzieningen binnen het deelgebied Grebbeliniedijk;
  • de aanleg van een fietspad, inclusief bijbehorende voorzieningen buiten het deelgebied Grebbeliniedijk tot aan de fietsbrug bij het gemaal van de Malewetering (ligt buiten de grenzen van het voorliggende bestemmingsplan);
  • de ontwikkeling van een locatie voor het Hemus binnen het deelgebied Grebbeliniedijk;
  • de inpassing van nieuwe ligplaatsen voor de woonschepen die nu in het deelgebied Grebbeliniedijk zijn gelegen;
  • de inpassing van de bestaande niet openbare functies (Jachtwerf Elzenaar, Jachthaven De Eemkruisers, Jachthaven de Stuw, de kanovereniging, de scouting en de roeivereniging) binnen het deelgebied Grebbeliniedijk;
  • het zichtbaar maken van de zogenaamde kazematten binnen het deelgebied Grebbeliniedijk;
  • het aanbrengen van het Grebbelinieprofiel binnen en buiten het plangebied Grebbeliniedijk tot aan Krachtwijk;
  • de inrichting van de Grebbeliniedijk als droge component van de ecologische verbindingszone en de inrichting van de vooroever van de Eem als vochtige ecologische verbindingszone.

Het Inrichtingsplan Maatweg c.q. het Programma van Eisen vormt de basis voor de verdere planvorming in het gebied inclusief de planvorming die door het Waterschap zal worden vervaardigd ten behoeve van de verbetering van de dijk. Op basis van het Inrichtingsplan c.q. het Programma van Eisen en het door het Waterschap uit te voeren MER-onderzoek zal het schap het dijkverbeterplan (op grond van de Wet op de Waterkering) opstellen. Daarin zullen naast de voorzieningen voor de dijkverbetering ook de hiervoor aanvullende voorzieningen worden meegenomen.

Voor het projectplan waarin de dijkverbetering is beschreven moet conform de Wet milieubeheer en het Besluit MER de procedure voor de milieueffectrapportage worden doorlopen. Op dit moment wordt gewerkt aan de tweede fase van de MER "Veiligheid Zuidelijke Randmeren en Eem". In de eerste fase MER (van 2004 tot 2007) heeft het Waterschap Vallei en Veluwe onderzocht wat de beste manier is om de veiligheidsnormen in het gebied te realiseren. In 2007 is de definitieve keuze voor dijkverbetering gemaakt. Nu in de tweede fase MER, wordt die keuze voor dijkverbetering in detail uitgewerkt. Alle belanghebbenden worden betrokken bij die uitwerking.

3.1.5 Structuurvisie Amersfoort

De Structuurvisie Amersfoort is vastgesteld door de gemeenteraad van Amersfoort op 30 juni 2009.

In het Ontwikkelingsbeeld volgens de Structuurvisie is het plangebied van de Maatweg aangewezen als "Groene herstructurering", waarbij een transformatie plaatsvindt in de vorm van de nieuwbouw van het ziekenhuis. Het gebied is volgens de structuurvisie een belangrijke verbinding van de stad met het ommeland (ecologie, recreatie en Grebbelinie); een groene zone langs de Eem en aan de stadsrand is dan ook onderdeel van de voorgestane ontwikkeling.

In het gebied krijgen verschillende functies een plek in een groene omgeving. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de realisatie van ecologische zones. de versterking van de Grebbeliniedijk, de aanpassingen van de infrastructuur en een nieuw onderkomen voor de roeivereniging Hemus. De grootste ontwikkeling, aldus de Structuurvisie, is de nieuwbouw van het ziekenhuis, dat ruim 300.000 mensen in Amersfoort en de regio gaat bedienen.

3.1.6 Nota parkeernormen Amersfoort

In de Nota parkeernormen Amersfoort 2009 zijn specifieke parkeernormen geformuleerd voor diverse functies. Ze geven een indicatie van het aantal auto's dat bij een bepaalde functie geparkeerd wordt in een bepaalde tijdsperiode. De normen worden gebruikt voor nieuwbouwsituaties of bij functiewijzigingen, waarvoor een vergunning of ontheffing dient te worden verkregen. In de parkeernormen wordt rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen in het autobezit.

Vanuit de hoofddoelstelling uit het parkeerbeleidsplan ‘bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte en de leefbaarheid’ is het van belang dat er strikte bepalingen worden gehanteerd ten aanzien van parkeren. Parkeren moet op eigen terrein plaatsvinden zodat een ontwikkeling niet of zo min mogelijk zorgt voor extra parkeerdruk in het openbaar gebied. De belangrijkste voorwaarde is dan ook dat het aantal parkeerplaatsen volgens de norm moet worden aangelegd op eigen terrein. Hiervoor zijn in Nota parkeernormen Amersfoort normen opgenomen per type voorziening (kantoren, detailhandel, onderwijs, gezondheidszorg, overige openbare gebouwen en voorzieningen, industrie, bouw en transport en wonen). In de Nota parkeernormen is ook aangegeven dat bij het opstellen van parkeerbalansen rekening wordt gehouden met de mogelijkheid tot meervoudig gebruik van parkeerplaatsen.

3.1.7 Beleidsvisie groen-blauwe structuur

Op 31 maart 2004 heeft de gemeenteraad de Beleidsvisie Groen-Blauwe Structuur vastgesteld. Hiermee is een integraal beleidskader voor de grote groengebieden in en rond de stad tot stand gekomen. Het gebied Maatweg maakt in de beleidsvisie deel uit van het deelgebied Eemloop en omgeving.


Groen-Blauwe Structuur in 2002

In de Beleidsvisie wordt eerst de bestaande situatie (anno 2002) beschreven. Het gebied Eemloop en omgeving (het gebied tussen de Eem en de A1) wordt landschappelijk bepaald door de Eem, stromend vanuit de stad door een halfopen landschap naar het zeer open landschap van het Eemland. Een deel van het gebied bevat de hoger gelegen dekzandgronden waar onder meer de landgoederen Schothorst, Coelhorst en de Schans zijn gelegen.


Het deelgebied Eemloop en omgeving heeft als hoofdfunctie landbouw. In Buitengebied West zijn agrarische bedrijven met groeiambities. Ten noorden van de Eem bevindt zich een natuurontwikkelingsgebied. Zowel de oevers als de gebieden ten noorden en ten zuiden van de Eem (waaronder Coelhorst) maken deel uit van een ecologische verbindingszone.


Groen-Blauwe Structuur in 2015

In de beleidsvisie wordt ook de gewenste groene en blauwe structuur beschreven. Voor het gebied Eemloop en omgeving zijn daarbij (in het kader van het voorliggende bestemmingsplan) de volgende zaken van belang. Naast het patroon van extensiever ruimtegebruik naar buiten toe, is in het deelgebied nog een zonering van belang. Langs de Eem ligt de nadruk op de ontwikkeling van natuur. Aan beide zijden van de Eem heeft de natuur grote potenties. De ambitie is om voor het fietsen en wandelen paden langs en nabij de Eem te ontwikkelen (inclusief een coachpad voor het roeien) en hierbij zo min mogelijk de natuurwaarden aan te tasten.


De gemeente streeft ernaar het landgoed en park Schothorst te verbinden met landgoed Coelhorst. Hier wordt ingezet op een aaneengesloten landschapspark dat verder van de stad af extensiever in het gebruik wordt. De gemeente beoogt om in het landschapspark fiets- en wandelpaden te ontwikkelen en houdt ook rekening met andere basisvoorzieningen voor landrecreatie, zoals spelen, liggen, zitten, picknicken en dergelijke. Het landschap en de natuurwaarden zouden versterkt kunnen worden door toevoeging van enkele boscomplexen en nattere gebieden langs de Grebbeliniedijk. In het Maatweggebied maakt ook het terugbrengen van de meanderende oude Eemloop deel uit van de gemeentelijke plannen.


afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0025.jpg"

Figuur: Groen-Blauwe Structuur in 2015

3.1.8 Duurzaam bouwen

Aandacht voor duurzaam en milieubewust bouwen in alle stadia van het ontwerp- en bouwproces is belangrijk. Al op stedenbouwkundig niveau moeten hierbij keuzes worden gemaakt. Bij de uitwerking van plannen moet rekening worden gehouden met de volgende beleidsdocumenten:

Klimaatakkoord 2007-2011

Bij nieuwbouw en renovatie is een forse energiebesparing mogelijk. In het “Klimaatakkoord 2007-2011” tussen gemeenten en Rijk wordt gesteld dat in 2020 de nieuwbouw klimaatneutraal moet zijn. Het energieverbruik in woningen en gebouwen moet dan met 50% zijn verlaagd. Het rijk zal de EPC-norm de komende jaren stapsgewijs aanscherpen. Gemeenten gaan innovatieve initiatieven in de gebouwde omgeving actief oppakken. Ook zal er een innovatieprogramma energiebesparing bij nieuwbouw en renovatie worden opgezet voor de uitvoering van veldexperimenten, waarin op gebouw- en gebiedsniveau in goed overleg tussen betrokken partijen een hogere energieprestatie zal worden gerealiseerd dan de huidige energieprestatie-eis in de nieuwbouw.
Wat de energieprestatie (epc) van gebouwen betreft is de gemeentelijke ambitie een score die 10 % lager ligt dan de geldende epc volgens het Bouwbesluit.

Meer met Minder

In het plan 'Meer met Minder' richt de nationale overheid zich voor de nieuwbouw op aanscherping van de nationale normen die al bestaan (de EPC). Voor woningbouw gaat de EPC van 0,8 naar 0,6 in 2011 en naar 0,4 in 2015 met als doel de energieneutrale woning in 2020. Voor de utiliteitsbouw geldt een vergelijkbare aanscherping met als doel alle nieuwe utiliteitsbouw 50% energie-efficiënter in 2017. Voor bestaande woningen en utiliteitsbouw zal het kabinet de mogelijkheden verkennen voor invoering van een vergelijkbare normstelling voor de energieprestatie. Er wordt een energielabel voor gebouwen (utiliteits-en woningbouw) ingevoerd. Het energielabel is met ingang van 2008 al verplicht voor woningeigenaren die hun huis gaan verkopen of verhuren

Het werkboek duurzaam bouwen

De in dit beleidsdocument vastgelegde uitgangspunten zijn vertaald naar een ambitieniveau, uitgedrukt in een puntenscore van de in het kader van de gehanteerde GPR-checklist. Voor GPR-gebouw is een basis-ambitie vastgesteld van een score van 7 voor elke thema (energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit, toekomstwaarde). Er geldt een inspanningsverplichting om hoger te scoren.
Voor bepaalde materialen geldt een toepassingsverbod. Dit betreft de uitlogende bouwmetalen koper, lood en zink voorzover deze metalen worden toegepast op plekken onderhevig aan weersinvloeden en het toepassen van hout zonder FSC-keurmerk. Het gebruik van beton met puingranulaat wordt aanbevolen.

3.1.9 Waterplan Amersfoort

Op 1 februari 2005 heeft de gemeenteraad het "Waterplan Amersfoort" vastgesteld. Als onderdeel van de hierin verwoorde visie zijn "duurzaamheidsprincipes", voorwaarden en ambities beschreven en zijn vervolgens per gebied accenten gelegd met behulp van streefbeelden. Verder sluit het plan nauw aan bij het waterhuishoudingsplan van de provincie en het waterbeheerplan van Waterschap Vallei & Veluwe.


Het streefbeeld voor oppervlaktewater voor het gebied Maatweg is in hoofdzaak "Water voor natuur". Voor het streefbeeld "Water voor natuur" ligt het accent vooral op het behouden en versterken van natuurwaarden. Verder is belangrijk dat de huidige bergingscapaciteit niet verkleind wordt. Een andere doelstelling is dat hemelwater niet mag worden afgevoerd naar de RWZI, maar zoveel mogelijk ter plaatse wordt vastgehouden. Dit stelt eisen aan de kwaliteit van het te lozen water. Om verontreiniging van oppervlaktewater te voorkomen worden beperkingen gesteld aan het gebruik van uitloogbare bouwmaterialen (zie ook bij 'duurzaam bouwen').


In het gebied heerst een hoge grondwaterstand. Bij nieuwe ontwikkelingen is het gewenst om zodanig te bouwen dat duurzaam geen hinder ontstaat door bijvoorbeeld voldoende hoge vloerpeilen of kruipruimteloos bouwen.

3.1.10 Besluit woonschepen

Op 26 januari 2010 heeft de raad een besluit genomen over de woonschepen in de Eem. Daarbij is besloten dat aan de Schans 4 ligplaatsen worden aangewezen voor woonschepen. De (verplaatsing van de) woonschepen worden vastgelegd in een apart bestemmingsplan. Dat bestemmingsplan is ten tijde van de opstelling avn dit bestemmingsplan (nog) niet onherroepelijk. Het nu voorliggende bestemmingsplan regelt uitsluitend de tuinen van de ligplaatsen met de bijbehorende bijgebouwen.

3.1.11 Wijziging woonplaatsgrens tussen Amersfoort en Hoogland

Op 6 juni 2012 heeft het Meander Medisch Centrum een verzoek gedaan om het nieuwe ziekenhuis aan de Maatweg een adres te geven in de woonplaats Amersfoort in plaats van Hoogland.

Naar aanleiding van dit verzoek heeft het college van burgemeester en wethouders op 13 november 2012 besloten om de woonplaatsgrens zodanig aan te passen dat de gronden die in eigendom zijn van het Meander Medisch Centrum binnen de woonplaats Amersfoort komen te liggen. Op onderstaande afbeelding is te zien op welk gebied de woonplaatsgrenswijziging betrekking heeft.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0026.jpg"

3.1.12 Nieuwe landgoederen

Het agrarisch (buiten)gebied van Amersfoort verandert snel. Naast de schaalvergroting en verbreding in de landbouw stoppen veel kleinere agrarische bedrijven of zijn al gestopt. De schuren blijven staan en worden soms gebruikt voor andere doelen. De Ruimte voor ruimte regeling (voor percelen waar al gebouwen staan) en de nieuwe landgoederenregeling (voor zowel onbebouwde als bebouwde percelen) zijn economische en beleidsinstrumenten om verrommeling tegen te gaan en een duurzame manier om ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Dit is kwaliteit op het gebied van cultuurhistorie, ecologie, recreatie en landschap. In het kader van dit bestemmingsplan gaan we alleen in op de landgoederenregeling, aangezien het agrarisch gebied in dit bestemmingsplan geen bestaande gebouwen bevat.

De nieuwe landgoederenregeling het Maatweggebied is in de nieuwe structuurvisie van de provincie niet aangegeven als 'buitengebied', maar als 'stedelijk gebied'. Dit betekent dat in het Maatweggebied in principe geen directe provinciale belangen gelden. De vraag of regelingen die gelden voor het buitengebied ook worden toegepast in 'stedelijk gebied' moet daarom door de gemeente zelf worden beantwoord. Het agrarisch deel van het Maatweggebied grenst direct aan het buitengebied van Amersfoort. Qua gebruik en uitstraling wijkt het gebied niet af van (bijvoorbeeld) het buitengebied dat ten westen van de Bunschoterstraat ligt. Hierdoor kunnen regelingen in het buitengebied die het mogelijk maken om percelen anders te gaan gebruiken (waarbij geen negatieve gevolgen ontstaan voor landschap en milieu) ook hier van toepassing worden verklaard. Om deze reden is binnen de agrarische bestemming in het Maatweggebied de regeling 'nieuwe landgoederen' opgenomen. Kenmerk voor de regelingen is dat het initiatief bij de grondeigenaren ligt. De gemeente en provincie faciliteren en begeleiden.

De regeling voor nieuwe landgoederen is in een wijzigingsbevoegdheid verwerkt.

Regeling nieuwe landgoederen:

Kenmerk van nieuwe landgoederen is dat agrarisch gebruik grotendeels natuurontwikkeling wordt, met extensief recreatief medegebruik. Nieuwe landgoederen zijn een vorm van rood voor groen. In ruil voor sloop van overbodige schuren, het omzetten van een deel van het gebied in groen en het openstellen van het gebied, mag de eigenaar een nieuw landhuis bouwen.

5 beoogde effecten van een nieuw landgoed zijn:

  • 1. Versterking van de landschapskarakteristiek
  • 2. Tegengaan verrommeling
  • 3. Het bieden van de duurzaam en groen alternatief voor landbouw
  • 4. Vergroting van de recreatieve waarde
  • 5. Vergroting van de ecologische waarde

De richtlijnen voor nieuwbouw op een nieuw landgoed zijn:

  • 5 hectare landgoed: bestaande erf 10%=0,5 ha. Maximaal 1500 m3 nieuwbouw, in ruil voor sloop van minimaal 1000m2 schuren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0027.jpg"

Een nieuw landgoed heeft minimaal 5 hectare aaneensluitend gebied. Sloop van de bestaande schuren is noodzakelijk en bij de nieuwbouw komen geen losse bijgebouwen. De nieuwbouw moet passen op het bestaande erf. Als het volume van de nieuwbouw groter is dan de historische boerderij, bestaat in de gemeente Amersfoort de mogelijkheid de nieuwbouw te splitsen. Zo is het in te passen op het bestaande erf en ontstaat een nieuw erfensemble. Voorwaarde voor nieuwbouw is ook dat het erf ingepast wordt door de kavelgrenzen in te planten.

  • 10 hectare landgoed: inclusief bestaand erf van 1 ha (erf telt mee in oppervlakte landgoed), maximaal 3000 m3 nieuwbouw, in ruil voor sloop alle schuren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0028.jpg"

De 10 hectare is aaneensluitend gebied. Sloop van de bestaande schuren is noodzakelijk en bij de nieuwbouw komen geen losse bijgebouwen. De nieuwbouw moet passen op het bestaande erf. Als het volume van de nieuwbouw groter is dan de historische boerderij, bestaat in de gemeente Amersfoort de mogelijkheid de nieuwbouw te splitsen. Zo is het in te passen op het bestaande erf en ontstaat een nieuw erfensemble. Voorwaarde voor nieuwbouw is ook dat het erf ingepast wordt door de kavelgrenzen in te planten.

  • 10 hectare landgoed: de 10 hectare is zonder een bestaand erf. Het nieuwe erf is 10% dus maximaal 1 ha. Maximaal 3000 m3 nieuwbouw. Hier heeft het nieuwe landhuis zijn eigen karakteristiek. Bij de nieuwbouw komen geen losse bijgebouwen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00018-0301_0029.jpg"

Het agrarisch gebied in het Maatweggebied is ongeveer 10 hectare groot en bevat geen bijgebouwen. Daarom is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die het mogelijk maakt om 3000m3 nieuwbouw te realiseren.

3.1.13 Bomenbeleid

De gemeente Amersfoort beschikt sinds 10 januari 2012 over vastgesteld bomenbeleid. Belangrijkste doel is op een pro-actieve en efficiente wijze zorg te dragen voor behoud van waardevolle bomen en groenstructuren door minder regels voor inwoners en gedeelde verantwoordelijkheid voor een groene leefomgeving. In het nieuwe bomenbeleid draait de gemeente de verplichting van een kapvergunning om. Van de ruim 63.500 bomen die in de straten, plantsoenen en parken van Amersfoort staan komen ruim 11.000 waardevolle bomen op een lijst. Voor die bomen geldt een kapverbod, waarvoor alleen bij hoge uitzondering een ontheffing mogelijk is. Er komen ook particuliere bomen op de bomenlijst. Voor de andere bomen geldt geen kapverbod.

Het nieuwe bomenbeleid betekent dat van tevoren voor iedereen duidelijk is welke bomen niet mogen worden gekapt. De waardevolle bomen zijn in drie categorieën ingedeeld: monumentale bomen, belangrijke beeldbepalende bomen en bomen langs hoofdstructuren zoals het Valleikanaal en de invalswegen zoals de Utrechtseweg, Leusderweg en Arnhemseweg. De indeling is van belang bij de beoordeling van ontheffingsaanvragen. Monumentale bomen krijgen de grootste bescherming. Deze mogen in principe niet worden gekapt. Voor de overige categorieën geldt dat bij het kappen van een boom, een nieuwe boom van moet worden geplaatst.

Zodra de bomenlijst is vastgesteld door het college van B&W kan dit worden doorgevoerd in de Algemeen Plaatselijke Verordeningde (APV). Wanneer een boom van de lijst toch moet worden gekapt is daarvoor een ontheffing nodig op basis van de APV. Voor het bestemmingsplan betekent dit dat er geen monumentale bomen, karakteristieke bomen en / of laanstructuren meer worden opgenomen.

De bescherming van bomen in de straten, plantsoenen en parken van Amersfoort regelen we niet meer via het bestemmingsplan, aangezien hiervoor al het bomenbeleid van kracht is. Alleen in gebieden met een bestemming "Natuur" blijft de bescherming van bomen in het bestemmingsplan geregeld, door middel van een omgevingsvergunningplicht bij het kappen van bomen. In dit bestemmingsplan is de kap van bomen in het kader van dijkverbetering uitgezonderd van de omgevingsvergunningplicht. Bescherming tegen eventuele overstromingen beschouwen wij als een zwaarder wegend belang dan de bescherming van individuele (groepen) bomen.