Plan: | Achter de Arnhemse Poortwal II |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0307.BP00055-0301 |
In opdracht van de NV Wonen boven Winkels Amersfoort is door Han van Zwieten architecten op deze plek een plan ontwikkeld voor de nieuwbouw van sociale huurappartementen en starterswinkels. Er komen in het plan 20 appartementen en 6 winkels. De tussenliggende steeg wordt heringericht en gedeeltelijk overbouwd. Het plan sluit aan op de in 2007 tot stand gekomen 1e fase van het project (Achter de Arnhemse Poortwal 37-59).
De winkels komen op de begane grond en de woningen op de verdiepingen. Het gebouw bestaat uit vier lagen en een kap. Verder is de verbouw van het pand Arnhemsestraat 17 in het plan opgenomen.
De NV Wonen boven Winkels Amersfoort is al eigenaar van het voormalige pand van Stadstoezicht.
In een met de initiatiefnemer te sluiten overeenkomst zullen nadere afspraken worden gemaakt over de overdracht cq. het gebruik van de gronden van het te slopen fietsenstallingsgebouw en het bouwen boven de steeg (alsmede de herinrichting daarvan).
Het gebied van het betrokken bouwplan aan de Achter de Arnhemse Poortwal wordt van oorsprong gekenmerkt door “achterkanten”. Ondanks de routes die er lopen (Hema, Amicitia) maakt het dat gebied tot een sociaal minder veilig en minder aantrekkelijke omgeving om te verblijven. Er is geen samenhangend beeld van functies en volumes.
Tot voor kort ontbrak de woonfunctie in het gebied. Met de totstandkoming van de eerste fase van het project aan de Achter de Arnhemse Poortwal 39-59 is een aanzet gegeven om het ruimtelijke beeld van het gebied te verbeteren en te versterken en met wonen en voorzieningen in de plint sociaal veiliger en aantrekkelijker te maken. Het voorliggende plan op de percelen Achter de Arnhemse Poortwal 23-35 borduurt op dat concept voort met wonen op de verdiepingen en winkels in de plint. Het project heeft ook betekenis voor de beleving van de tussenliggende Slijkpoortsteeg (de steeg) omdat een aantal woningen daarop is georiënteerd. In het kader van het project wordt deze steeg ook heringericht. Bij de overbouwing van de steeg wordt door de situering van etalages en het aanbrengen van verlichting een positieve bijdrage aan de sociale veiligheid geleverd. Bovendien zijn er woningen met ingangen aan de steeg.
De welstandscommissie heeft een positief advies gegeven over de architectuur en het bouwplan. De nieuwbouw past binnen de geldende kaders voor de ruimtelijke en functionele structuur van dit deel van de binnenstad. De bij het plan betrokken gronden zijn in het Stadsvernieuwingsplan Centraal Stadsgebied bestemd voor “Centrumfuncties”. Daarin zijn wonen en detailhandel toegestaan.
In de nieuwbouw is er geen ruimte om te voorzien in parkeerplaatsen voor auto's. Op basis van de daarvoor geldende parkeernormen leidt de nieuwbouw tot een behoefte aan 7 parkeerplaatsen. Met de initiatiefnemer van het project worden afspraken gemaakt, waarmee wordt gegarandeerd dat elders in die parkeerbehoefte wordt voorzien.