direct naar inhoud van 7.6 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Maatweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00018-0301

7.6 Economische uitvoerbaarheid

De voorziene ontwikkelingen kennen een sluitende grondexploitatie en zijn daarmee uitvoerbaar. Bij vaststelling van het bestemmingsplan zal een grondexploitatie worden vastgesteld. In onderstaande paragrafen wordt de bekostiging van de belangrijkste ontwikkelingen toegelicht.

Nieuwbouw ziekenhuis

De kosten van grondexploitatie aan de zijde van de gemeente bestaan uit de kosten van verwerving, bouwrijp maken, aanleg van voorzieningen, plan- en apparaatskosten en (mogelijke) planschade. De aanleg van voorzieningen betreft de reconstructie van de Maatweg.

Voornoemde kosten van grondexploitatie worden nagenoeg geheel gedekt op grond van financiële afspraken met Meander MC vastgelegd in de verkoopovereenkomst bouwterrein Maatweg en een aanvulling op de verkoopovereenkomst bouwterrein Maatweg, beide gedateerd 17 december 2004. Daarnaast zijn er op bestuurlijk niveau afspraken gemaakt tussen de gemeente en Meander MC onder andere blijkende uit het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2004 (reg.nr. 1497405).

Het gedeelte van de kosten van grondexploitatie welk niet is gedekt op grond van voornoemde financiële afspraken betreft de reconstructie van de Maatweg. De daaraan verbonden kosten kunnen niet geheel worden toegerekend aan het Meander MC. Onder verkeersmaatregelen wordt aangegeven hoe de reconstructiekosten gedekt worden.

De realisatie van de ontwikkeling geschiedt voor rekening en risico van Meander MC. De realisatie is inmiddels in volle gang. De bouw zal omstreeks eind 2013 worden opgeleverd. Omtrent de uitvoerbaarheid van de ontwikkeling bestaat derhalve geen twijfel.

Verkeersmaatregelen

In het kader van VERDER worden de volgende maatregelen uitgevoerd:

  • Kruising Ringweg Koppel - Maatweg: Voor deze kruising wordt een aparte by-pass (vrije busbaan) aangelegd voor het busverkeer van de Ringweg Koppel naar de Maatweg. Door deze aanpassing hoeft het busverkeer niet meer te wachten op autoverkeer uit andere richtingen. De by-pass loopt door in een busstrook tot aan de kruising met de Hamseweg.
  • Kruising Maatweg - Hamseweg: De busstrook van de Ringweg Koppel loopt over deze kruising. Na de kruising voegt de bus in bij het autoverkeer. Bij de kruising Maatweg - Bunschoterstraat is al een busstrook aanwezig, waardoor de bus richting Vathorst en Bunschoten ook daar ongehinderd door kan rijden.

Voor de ontsluiting van het nieuwe ziekenhuis worden de hoofdingang en de ambulance ingang aangesloten op de Maatweg, wordt bij de hoofdingang een verkeersregelinstallatie aangelegd, worden twee bushaltes aangelegd, wordt een noodontsluiting aangelegd tussen Schans en Grebbeliniedijk en wordt de groene inrichting langs de Maatweg gerealiseerd. De kosten van deze maatregelen worden gedekt door een bijdrage van Meander MC (op grond van aanvulling op de verkoopovereenkomst bouwterrein Maatweg, d.d. 17 december 2004) en de bijdrage uit VERDER (raadsbesluit d.d. 18 december 2012). De kosten van het geluidscherm langs de woningbouwlocatie aan De Schans wordt ook uit het VERDER-budget bekostigd.

Grebbeliniedijk

Het project maakt onderdeel uit van het Hoogwater Beschermingsprogramma (HWBP), een onderdeel van Rijkswaterstaat. Het overgrote deel van het dijkverbeterproject wordt gefinancierd door het HWBP. De kosten van grondexploitatie aan de zijde van de gemeente bestaan uit plan- en apparaatskosten, de kosten van de aanleg van een aantal voorzieningen, zoals het fietspad op de dijk en (mogelijke) planschade.

Eventuele kosten van planschade in verband met het verlenen van vergunningen voor de voorzieningen ten behoeve van het Waterschap worden door hen vergoed, Daartoe is een schriftelijke toezegging aan de gemeente gedaan. De plan- en apparaatskosten worden verhaald via de aan de vergunningen verbonden leges.

Met het Waterschap Vallei en Veluwe en de provincie Utrecht is op 11 februari 2011 een Samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Daarin is de financiering van de dijkverbetering en de aanvullende voorzieningen geregeld. De samenwerkingsovereenkomst maakt deel uit van de bijlagen bij deze ruimtelijke onderbouwing. De dijkverbetering wordt (met subsidie van het Rijk) gefinancierd door het waterschap. In de overeenkomst is aangegeven welke middelen beschikbaar zijn om de aanvullende voorzieningen te realiseren. De gemeenteraad heeft besloten middelen beschikbaar te stellen voor het fietspad (€ 600.000,=, investeringskrediet Paden langs de Eem, 8 december 2009), dekking kosten huisvesting roeivereniging Hemus (€1.100.000, 6 december 2011) en woonschepen (voor gebied Maatweg/De Schans € 45.000, 26 januari 2010).

Hemus

De kosten van nieuwbouw van de huisvesting door roeivereniging Hemus worden conform de 1/3 regeling voor 2/3 betaald door roeivereniging Hemus. De gemeente draagt 1.100.000 euro bij (1/3 van de kosten). De gemeenteraad besloot op 6 december 2011 om de 1.100.000 euro te dekken uit RSV2 (800.000 euro) en budget 1/3 regeling sport (300.000 euro).

Ecologische verbindingszone

De kosten van de aanleg van de ecologische verbinding langs de Eem en het Valleikanaal worden bekostigd door derden (in belangrijke mate Meander MC), subsidie van de provincie Utrecht en de gemeente (beschikbaar stellen grond Kop van Schorhorst/gedeelte voormalig MOB terrein).

Woningbouw De Schans

De gemeentelijke kosten voor de bouw van 6 woningen aan De Schans van kosten van verwerving, bouwrijp maken, aanleg van voorzieningen, plan- en apparaatskosten en (mogelijke) planschade. De kosten worden gedekt uit de verwachte verkoopopbrengsten.