direct naar inhoud van 5.5 Externe veiligheid
Plan: Soesterkwartier
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00003-0201

5.5 Externe veiligheid

Externe veiligheid heeft betrekking op de gevaren die mensen in de directe omgeving lopen als gevolg van een ongeval waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen inrichtingen waar gevaarlijke stoffen worden bewaard en/of bewerkt en transportroutes waarlangs gevaarlijke stoffen worden vervoerd. De aan deze activiteiten verboden risico's moeten aanvaardbaar blijven.

5.5.1 Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI)

Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:

  • bedrijven waar activiteiten plaatsvinden die gevolgen hebben voor de externe veiligheid;
  • vervoer van gevaarlijke stoffen over wegen, spoor, water of leidingen.

Voor zowel bedrijvigheid als vervoer van gevaarlijke stoffen zijn twee aspecten van belang, te weten het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Voor bedrijvigheid is dit geregeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen(BEVI). Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is dit geregeld in de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Zowel in het besluit als in de circulaire zijn de centrale begrippen het plaatsgebonden en het groepsrisico.
Het plaatsgebonden risico (PR) is de kans per jaar dat een persoon dodelijk wordt getroffen door een ongeval, indien hij zich onafgebroken ) en onbeschermd op een bepaalde plaats zou bevinden. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting dan wel infrastructuur.
Het groepsrisico (GR) drukt de kans per jaar uit dat een groep mensen van minimaal een bepaalde omvang overlijdt als direct gevolg van een ongeval in een inrichting waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn. Voor het GR geldt een verantwoordingsplicht. Indien de oriƫnterende waarde voor het groepsrisico wordt overschreden, legt dit in het algemeen ook ruimtelijke beperkingen op aan een gebied buiten de 10-6-contour (PR).

5.5.2 Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (ministerie van Verkeer en Waterstaat)

Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is in augustus 2004 de bovenstaande circulaire vastgesteld. In deze circulaire is het externe veiligheidsbeleid voor het vervoer van gevaarlijke stoffen opgenomen. In nieuwe situaties geldt voor het plaatsgebonden risico een grenswaarde voor kwetsbare objecten en een richtwaarde voor beperkt kwetsbare objecten op een niveau van 10-6 per jaar. Uit de circulaire blijkt dat op meer dan 200 meter afstand van een aangewezen route gevaarlijke stoffen het aspect externe veiligheid geen beperkingen oplegt aan de het ruimtegebruik. Uit de circulaire blijkt voorts dat bij het vervoer van gevaarlijke stoffen beargumenteerd van de grenswaarde, richtwaarde en oriƫnterende waarde mag worden afgeweken.

5.5.3 Provinciale Milieubeleidsplan en structuurvisie ruimtelijke ordening

Externe veiligheid wordt door de provincie geborgd in het milieubeleidsplan en de structuurvisie ruimtelijke ordening.

Voor het plangebied is beoordeeld of sprake is van activiteiten met gevaarlijke stoffen in en in de omgeving van het plangebied, die mogelijk risico's zouden kunnen opleveren. Meer specifiek is gekeken naar de aanwezigheid van bedrijven die zijn aangewezen in het BEVI, waaronder LPG-tankstations, transportroutes over weg, spoor en water.

5.5.4 Externe veiligheid in relatie tot het plangebied

Het plangebied ligt niet binnen de invloedssfeer van bedrijven waar externe veiligheid een rol van betekenis heeft. De groengordel ligt in het invloedsgebied van Esso Isselt. Hier is reeds een overschrijding GR aanwezig.

Externe veiligheid kan ook een rol spelen bij het transport van gevaarlijke stoffen over de weg en over het spoor. Het meest nabij gelegen transport van gevaarlijke stoffen vindt plaats over de spoorbaan, met de route Amersfoort-Apeldoorn/Zwolle. Omdat de as van de spoorbaan op ten minste 100 meter vanaf het plangebied ligt, zijn er geen effecten op het groepsrisico.

Eventuele ontwikkelingen die van invloed zijn op het GR, vinden plaats in het kader van de herstructurering van het spoorwegemplacement. Bij het opstellen van het bestemmingsplan voor dat gebied, wordt ingegaan op de gevolgen voor het GR.