Dienstencheque huishoudelijke hulp

Als u zorg nodig heeft of geeft, kunt u een dienstencheque aanschaffen voor (extra) huishoudelijke hulp. Dat kan online. Deze regeling stopt op 1 januari 2019. Aanvragen van de dienstencheque kan dus tot en met 31 december 2018.

Dienstencheque huishoudelijke hulp

AANVRAGEN

Iedereen die hulp krijgt via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kan de dienstencheque kopen voor huishoudelijke hulp: schoonmaken, wassen, strijken. Ook Amersfoorters die zorgen voor iemand met een Wmo-indicatie (mantelzorgers) kunnen de dienstencheque kopen. Dat kan tot en met 31 december 2018. Tot 31 maart 2019 kan de cheque verzilverd worden.

Ontvangt u al huishoudelijke ondersteuning via de gemeente? Dan kunt u de cheques gebruiken als aanvulling op de ondersteuning die u al krijgt. Bijvoorbeeld als u wilt dat er extra werkzaamheden worden gedaan of dat ze extra vaak gebeuren. U kunt de cheques ook inzetten voor werkzaamheden waarvoor u geen indicatie heeft, zoals strijken.

Kosten

Voor de dienstencheque betaalt u een eigen bijdrage van € 5,- per uur. Dit bedrag is niet afhankelijk van uw inkomen. De eigen bijdrage rekent u af bij het aanschaffen van de cheque. De echte kosten voor een uur hulp bij het huishouden zijn € 22,50. De gemeente betaalt de rest van het bedrag.

Aanvragen

Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand heeft als u de cheque aanvraagt:

  • uw BSN-nummer
  • uw e-mailadres
  • het IBAN-nummer van uw bankrekening

Vraagt u de cheque aan voor iemand anders, dan geeft u de gegevens door van die persoon.

U komt op de website Landelijk platform dienstenvouchers, waar u zich registreert. Na registratie krijgt u uiterlijk na één werkdag inloggegevens op het door u opgegeven e-mailadres. Dan kunt u inloggen en de cheque(s) aanschaffen. U kunt maximaal 12 uren inkopen per maand. U kunt voor meerder maanden inkopen, maar wel maximaal 24 uren per aanvraag.

Waar kan ik terecht met de cheque?
Als aanvragen niet lukt

Als registreren of aanvragen niet lukt, dan kunt u bellen met 088 007 9488. Dit is het nummer van de helpdesk van het Landelijk Platform Dienstenvouchers.

Hoeveel uren kan ik inkopen?
U kunt maximaal 12 uren per maand inkopen en maximaal 24 per aanvraag.
Tot wanneer kan ik een dienstencheque aanvragen?

De regeling loopt tot en met 31 december 2018. Tot 31 maart 2019 kan de cheque verzilverd worden.

Hoe lang is de dienstencheque geldig?

U kunt maximaal 24 uur per keer kopen en u kunt maximaal 24 uur in twee maanden zorg krijgen. Dat laatste in overleg met de zorgaanbieder die u kiest.

Is het mogelijk om gekochte cheques weer in te leveren en het geld terug te krijgen?

Het is niet mogelijk om gekochte cheques in te leveren en geld terug te krijgen. De organisatie die voor de gemeente het systeem en de uitvoering van de cheques regelt, heeft daar de administratieve capaciteit niet voor. Ook bij ziekte of overlijden is het daarom helaas niet mogelijk om geld terug te krijgen.

Waarom kan ik een dienstencheque alleen digitaal aanvragen?

De dienstencheque voor huishoudelijke hulp is alleen digitaal aan te vragen. Hier hebben we voor gekozen om een snelle en goedkope manier van het uitgeven van de dienstencheque te in te kunnen richten.

Ik heb vragen over het aanvragen of registreren van mijn dienstencheque. Waar kan ik terecht?

Zorg-Lokaal voert het administratieve proces uit voor Amersfoort. Neem contact op met de Zorg-Lokaal helpdesk via 088 - 007 94 88. Of kijk op de website www.zorg-lokaal.nl

Met algemene vragen over de dienstencheque kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 033.

Hulp, zorg en ondersteuning

Voor hulp en activiteiten in uw buurt, vrijwilligerswerk en ondersteuning bij mantelzorg: www.indebuurt033.nl.

Voor het bespreken van uw persoonlijke (gezins)situatie met professionals:
www.wijkteam-amersfoort.nl.

Voor specifieke vragen over uw gezondheid kunt u terecht bij uw huisarts, tandarts, fysiotherapeut, consultatiebureau, etc. via de bekende contactgegevens.