Vanuit het buitenland naar Amersfoort verhuizen (immigreren)

Wil je je vanuit het buitenland in Amersfoort vestigen? En verblijf je in een half jaar tijd langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet je je bij de gemeente inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit geldt ook als je eerder in Nederland ingeschreven hebt gestaan.

Vanuit het buitenland naar Amersfoort verhuizen (immigreren)

Inschrijving

Geef je voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door, maar uiterlijk 5 werkdagen na je verhuizing. Voor de inschrijving kom je persoonlijk langs in het stadhuis. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14 033 (vanuit het buitenland 0031 33 469 5111). Ook minderjarige kinderen moeten persoonlijk naar het stadhuis komen.

Are you an expat?

International Welcome Centre Utrecht Region

The International Welcome Centre makes it easier for expats to register. Take a look on the website of the International Welcome Center for more information.

Arrange the registration for the expat as an employer or organization

Are you the employer or organization that arranges matters for the expat on behalf of the employer? Then you are the recognized sponsor of the expat. You can make an appointment via the International Welcome Center Utrecht Region for registration.

Meenemen

  • een geldig legitimatiebewijs
  • een bewijs dat je rechtmatig in Nederland verblijft, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning
  • bewijsstukken van zaken die in het buitenland hebben plaatsgevonden (geboorte, huwelijk, echtscheiding). Kijk voor meer informatie op de webpagina Inleveren/Afhalen van buitenlandse documenten
  • een kopie van je huurcontract of koopovereenkomst (alleen de pagina's met adresgegevens, namen en handtekeningen). Als je via een particulier een woning huurt, moet je ook een toestemmingsverklaring meenemen van de verhuurder en een kopie van zijn legitimatiebewijs.
  • als je bij iemand gaat wonen, moet je een ingevulde toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner/eigenaar meenemen en een kopie van zijn legitimatiebewijs
  • bij vestiging vanuit Curaçao, Sint Maarten, Saba, Sint Eustatius, Bonaire of Aruba een bewijs van uitschrijving uit de basisadministratie

Let op dat je alle documenten meeneemt naar de afspraak, anders kan de gemeente je inschrijving nog niet verwerken.