(Senior) Communicatieadviseur Mobiliteit (32 - 36 uur)

Over de vacature

Sluitingsdatum
17 februari 2025

Amersfoort groeit hard: naar verwachting tot 180.000 inwoners in 2040. Om onze stad leefbaar, duurzaam en bereikbaar te houden is het belangrijk dat we anders omgaan met mobiliteit. Dat betekent dat we meer lopen, fietsen en met het openbaar vervoer reizen in plaats van met de auto. Om dit te realiseren is samenwerking met verschillende mensen en organisaties nodig, met een goed oog voor de belangen die spelen. Als (senior) communicatieadviseur mobiliteit kun jij een belangrijke rol hebben in het toekomstbestendig maken van Amersfoort.

Jouw rol

In deze functie ben je de (senior) communicatieadviseur op het gebied van mobiliteit. Je houdt je bezig met communicatie rondom de transitie naar duurzame mobiliteit, maar je bent ook aanspreekpunt voor het brede thema mobiliteit en verkeer.

Binnen het programma duurzame mobiliteit werk je met meerdere communicatieadviseurs en een -medewerker aan verschillende onderdelen van het programma. Je adviseert het programmateam en het bestuur over communicatie en samenwerking met inwoners, bedrijven en andere organisaties in de stad.

Het doel is te zorgen dat iedereen in Amersfoort zich goed kan verplaatsten, met minder auto’s op straat en meer ruimte voor groen. Een grote opgave, waarin veel verschillende belangen en maatschappelijke ontwikkelingen spelen. Zo raakt het Amersfoortse parkeerbeleid ook aan de parkeernorm bij woningbouw. Met jouw strategische blik weet je over de grenzen van het programma heen te kijken.

Voorbeelden van jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Je stelt doelen en strategieën op voor communicatie en participatie met de stad, die bijdragen aan het realiseren van de inhoudelijke opgaven.
  • Je weet hoe communicatie de uitvoering van beleid kan ondersteunen en doet wat hiervoor nodig is: je onderzoekt, adviseert en zet uit. Je geeft richting aan de inzet van middelen, schrijft teksten, bereidt de opzet van bijeenkomsten voor en begeleidt campagnes.
  • Je bedenkt gedragsinterventies en zorgt samen met je team voor de uitvoering ervan. Bijvoorbeeld om te zorgen dat inwoners of bezoekers voor duurzaam vervoer kiezen.
  • Je haalt pro-actief signalen van inwoners, ondernemers en bezoekers op, deelt deze met je opdrachtgevers en betrokken collega’s en vertaalt deze naar de juiste acties.
  • Een communicatierol in het crisispiket kan onderdeel zijn van je takenpakket.

Dit breng je mee

Voor deze functie zijn de volgende competenties belangrijk:

  • Samenwerken - Je zoekt actief de samenwerking met mensen binnen en buiten je team. Daarbij durf je om hulp te vragen en breng je ook je eigen mening en deskundigheid in. Het doel: elkaar versterken, inspireren en samen leren. Je trekt samen op met collega's om tot een steviger of breder gedragen advies te komen.
  • Resultaatgerichtheid - Met jouw resultaatgerichtheid zorg jij voor een goede intake met de programmamanager mobiliteit om het inhoudelijk doel te achterhalen. Je achterhaalt de vraag achter de vraag: wat is nu echt de communicatievraag en welk resultaat moet met communicatie worden behaald? Op basis daarvan stel je doelen voor communicatie op en werk je aan concrete resultaten. Gedurende het programma monitor je de effecten van communicatie en stuur je bij waar nodig.
  • Omgevingsbewust handelen - Je doorziet de relevante gemeentelijke, politiek-bestuurlijke, culturele en maatschappelijke ontwikkelingen die spelen en vertaalt deze naar een communicatiestrategie. Je legt verbinding met de stad en praat met de doelgroepen om te zorgen dat je communicatie steeds aansluit bij wat er in de stad leeft.
  • Initiatieven nemen - Jij zoekt actief de interne collega's op met wie je werkt. Je stelt vragen en signaleert relevante ontwikkelingen. Op basis daarvan neem je zelf het initiatief tot acties, zoals het betrekken van inwoners bij nog te maken keuzes, of het benutten van kansen voor publiciteit. Hiermee weet je al in een vroeg stadium de blik van buiten in te brengen, zodat de relatie met inwoners het uitgangspunt is en niet het sluitstuk. 
  • Schriftelijke communicatie - Je schrijft met het publiek voor ogen; in goed en eenvoudig Nederlands, inclusief en aansluitend bij de doelgroep, zodat onze communicatie voor al onze inwoners te begrijpen is.

Hier ga je werken

Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2024 kreeg Amersfoort internationale erkenning als European City of the Year. Zo’n 1.500 collega’s zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners. Collega’s waarderen de positieve, resultaatgerichte en collegiale werksfeer: we doen het samen. Je krijgt alle ruimte om jouw functie en ontwikkeling zelf vorm te geven. 

Met wie werk je samen

Op afdeling Publiekscontact en Advies werken zo’n 30 (senior) communicatieadviseurs en 20 communicatiemedewerkers. In deze functie ben je onderdeel van het adviseursteam, waarbinnen vier collega's (adviseurs en medewerkers) zich specifiek met mobiliteit bezighouden. Daarnaast werk je ook veel samen met je vakinhoudelijke collega's van het opgaveteam mobiliteit en met betrokkenen daarbuiten.

Dit bieden we jou

Werk dat er echt toe doet: hier kun je verschil maken voor de stad. We bieden alle ruimte om je talenten verder te ontwikkelen en investeren in je groei. Je krijgt veel vertrouwen en verantwoordelijkheid, en ruimte om je werk op jouw manier te doen. Je kunt rekenen op:

  • Een salaris van maximaal € 6.072,- of € 6.862,- bruto per maand (schaal 11 of 12 van de cao Gemeenten) op basis van een 36-urige werkweek. Op basis van wat je meebrengt bepalen we de zwaarte van de functie en het salaris dat daarbij past.
  • Een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% als aanvulling op je salaris. Hiermee kies je zelf voor extra geld, meer verlofuren, fiscaal voordeel op een deel van de kosten voor je sportschool of andere voordelen.
  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van een jaar, met zicht op een vast contract.
  • Flexibele werktijden met uitstekende thuiswerkmogelijkheden en -middelen, voor een goede balans tussen werk en privé.
  • Een laptop en mobiele telefoon met databundel.
  • Een volledige ov-reiskostenvergoeding voor je woon-werkverkeer (2e klas) of een fietsregeling.
  • Alle ruimte voor jouw ontwikkeling: we werken vanuit talent met jouw persoonlijke talentprofiel (CliftonStrengths) en je kunt rekenen op een uitgebreid opleidingsaanbod, een coachpool, een inwerkbuddy en goede doorgroeimogelijkheden.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder 201,6 verlofuren, een thuiswerk- en internetvergoeding, een goede pensioenregeling en 50% betaald ouderschaps- en zorgverlof.

Als je meer wilt weten

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Bel met Marleen Kwak, afdelingsmanager Publiekscontact en Advies op telefoonnummer 06 5253 5742. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Jacqueline Meijer, recruitmentmedewerker, via telefoonnummer 06 5253 5565 .

Zo kun je reageren

We horen graag van je! Door op ‘Solliciteren’ te klikken, kun je op deze vacature reageren.    

Voor deze vacature vragen we je niet om je cv en motivatiebrief, maar om een antwoord op enkele vragen. We stellen alle kandidaten dezelfde vragen. Zo krijgen we zo objectief mogelijk zicht op de mate waarin je aan relevante competenties voldoet. Besteed voldoende aandacht aan het invullen: dit is de enige informatie waar we je in deze ronde op beoordelen. Lees meer over solliciteren bij Gemeente Amersfoort en het voorbereiden van je sollicitatie.   

Gebruik per antwoord maximaal 300 woorden.

  1. Samenwerken - Geef een voorbeeld van een situatie waarin je actief hebt samengewerkt met collega's. Wat heb je gedaan om ideeën en deskundigheid van anderen in te zetten? Hoe heeft de samenwerking geleid tot een beter resultaat?
  2. Resultaatgerichtheid - Welke vragen stel jij als communicatieadviseur in elk geval bij een intake voor een nieuw project?
  3. Omgevingsbewust handelen -  Kun je een situatie beschrijven waarin je een communicatiestrategie hebt aangepast op basis van veranderende gemeentelijke, politieke of maatschappelijke ontwikkelingen? Hoe heb je  deze inzichten verkregen en vervolgens gebruikt om je strategie beter af te stemmen op wat er in je omgeving speelde of veranderde?
  4. Initiatieven nemen - Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je zelf initiatief hebt genomen tot een communicatiestrategie en/of middelen? Hoe heb je in een vroeg stadium belanghebbenden betrokken? 
  5. Schriftelijke communicatie - Hoe zorg jij ervoor dat onze communicatie voor al onze inwoners te begrijpen is? Stuur een tekst op die jij hebt geschreven voor een specifieke doelgroep.  

Je kunt op de vacature reageren tot en met maandag 17 februari 2025. 

De eerste gesprekken zullen plaatsvinden op maandag 24 februari 2025.

Voel je thuis in Amersfoort, je bent welkom zoals je bent. We willen een werkomgeving bieden waar je het beste uit jezelf kunt halen en waar ruimte is voor verschillen. Want juist diversiteit brengt ons bij betere oplossingen voor de opgaven waar we voor staan. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent, ongeacht waar je bent geboren, van wie je houdt of waar je in gelooft. En als je een (arbeids)beperking hebt, dan kijken we samen wat er mogelijk is en wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Lees meer over jezelf zijn bij Gemeente Amersfoort