Rijbewijs

Je wilt een rijbewijs aanvragen of vernieuwen. Het aanvragen en afhalen gaat alleen op afspraak. Vergeet niet om ook een afspraak te maken voor het afhalen van je rijbewijs.

Rijbewijs

Online verlengen

Sta je ingeschreven in de gemeente Amersfoort en heb je een Nederlands rijbewijs? Dan kun je sinds maandag 3 oktober onder bepaalde voorwaarden ook online de verlenging of categorie-uitbreiding van je rijbewijs aanvragen:

  • Je maakt een digitale pasfoto bij een van de hiervoor erkende fotografen. Kijk voor een overzicht van de erkende fotografen op de website van de RDW.
  • Met de DigiD-app met ID-check vraag je je rijbewijs daarna online aan.
  • Je haalt het nieuwe rijbewijs vervolgens op afspraak bij ons op. Dit kan twee werkdagen na jouw aanvraag. Maak een afspraak via de rode button op deze pagina.

Meer informatie over het online verlengen van je rijbewijs vind je op de website van de RDW.

Je maakt dus twee afspraken:

  • Een afspraak voor rijbewijs aanvragen
  • Een afspraak voor afhalen rijbewijs (minimaal 5 werkdagen na de aanvraag. Let op: feestdagen tellen niet mee als werkdag).

AFSPRAAK MAKEN

  • Een recente pasfoto (niet ouder dan 6 maanden) in kleur. Kijk voor de regels voor een pasfoto op de website van Rijksoverheid.
  • Een geldig legitimatiebewijs (dit mag je verlopen rijbewijs zijn).
  • Het oude rijbewijs, als je dat hebt.

Je betaalt meteen bij de aanvraag. Je kunt in het stadhuis alleen pinnen.

  • Rijbewijs: € 41,60
  • Spoedaanvraag: € 34,10 extra
  • Aanvraag na vermissing: € 37,- extra

Je betaalt meteen bij de aanvraag. Je kunt in het stadhuis alleen pinnen. Is dat voor jou niet mogelijk, bel dan met 14 033. Dan zoeken we samen naar een passende betaalwijze.

Je nieuwe rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig.

Je moet je rijbewijs altijd persoonlijk afhalen. Dit kan in principe 5 werkdagen na de aanvraag.

Voor het afhalen van uw document kun je alleen terecht wanneer je hiervoor een afspraak maakt.

Het verwerken van een spoedaanvraag vóór 14.00 uur duurt 1 werkdag. Na 14.00 uur duurt het 2 werkdagen.

Je hebt 3 maanden de tijd om je rijbewijs af te halen. Hierna wordt het document vernietigd en vervalt je aanvraag.

Heeft u snel een (nieuw) rijbewijs nodig? U kunt dit met spoed aanvragen. Als de aanvraag voor 14.00 uur binnen is, kunt u uw rijbewijs de volgende werkdag na 12.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten.

Een spoedaanvraag is bij een verloren of gestolen document niet altijd mogelijk.

Soms is een gezondheidsverklaring nodig om je rijbewijs te vernieuwen. Bijvoorbeeld als je 75 jaar of ouder bent, als je een buitenlands of militair rijbewijs wilt omwisselen of als je een vrachtauto- of busrijbewijs heeft.

Gezondheidsverklaring kopen

De gemeente Amersfoort verkoopt geen gezondheidsverklaringen. Je kunt op de volgende manieren een gezondheidsverklaring kopen:

  • Via het CBR kun je de gezondheidsverklaring online kopen en invullen. Dit kan via de website van het CBR. Inloggen gaat via DigiD met sms-controle en je betaalt met iDEAL.
  • Via de CBR-webshop kun je een Gezondheidsverklaring op papier kopen. Dit kan via de website van het CBR. Je betaalt met iDEAL en de gezondheidsverklaring wordt met de post opgestuurd.

Voor een medische keuring ga je naar een arts. Dit mag eventueel ook je eigen huisarts zijn. Bij het vernieuwen van een groot rijbewijs (vrachtwagen of bus) moet een arbo-arts je keuren.

Hulp nodig?

Heb je moeite met digitaal bestellen? Vraag dan hulp bij familie of bekenden. Je kunt ook hulp krijgen in de plaatselijke bibliotheek. Kijk voor meer informatie op www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl.

Een verloren of gestolen rijbewijs meld je online via de website van Dienst Wegverkeer (RDW). Daardoor is het rijbewijs direct ongeldig. Als de melding is geregistreerd, stuurt RDW een schriftelijke bevestiging. Melding maken kan op elk moment van de dag. Voor het online melden van verlies, diefstal of misbruik van het rijbewijs heb je DigiD nodig.

Als online niet lukt, kan dit ook tijdens het aanvragen van je nieuwe rijbewijs op het stadhuis. Neem hiervoor een geldig legitimatiebewijs mee.

Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw rijbewijs bij “Meenemen bij aanvraag”.

Misdrijf

Als je slachtoffer bent van een misdrijf (zakkenrollen, woninginbraak, beroving) is het verstandig om hiervan aangifte te doen bij de politie.

Na het melden van de vermissing vraag je een nieuw rijbewijs aan bij de gemeente. Je moet hiervoor een geldig legitimatiebewijs meenemen. Als je het verloren rijbewijs later terugvindt, is het niet meer geldig. Lever het dan in bij het stadhuis. Bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs betaal je extra vermissingskosten.

Wie 17 jaar is, mag alleen rijden onder begeleiding van een coach met een begeleiderspas. Het aanvragen van een begeleiderspas voor de coach(es) kan via de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De 17-jarige registreert minimaal 1 en maximaal 5 coaches. Nadat de begeleiding geregeld is, kan het rijbewijs bij de gemeente aangevraagd worden.

Je kunt je buitenlandse rijbewijs nog een tijdje gebruiken na aankomst in Nederland. Het ligt aan het land waar het rijbewijs is afgegeven hoe lang dat is. Je hebt daarna een Nederlands rijbewijs nodig. Hoe dat gaat, lees je op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Voor rijden op een brommer, scooter of snorfiets of in een brommobiel is een rijbewijs nodig met minimaal categorie AM. Dit kan vanaf 16 jaar. Hiervoor doe je examen bij het CBR. Als je bent geslaagd, vraag je bij de gemeente je rijbewijs aan.

Om een tractor of trekker te besturen, heb je een tractorrijbewijs nodig. Dit heet ook wel het trekkerrijbewijs of T-rijbewijs. Kijk voor informatie over dit rijbewijs op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand ander spullen zonder te betalen. Ben je slachtoffer door misbruik van (een kopie van) uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Meld dit via de website van de Rijksoverheid.

Bovendien is het verstandig om zo snel mogelijk een nieuw document aan te vragen.

Let op! Laat je document niet als vermist registreren

Openingstijden Burgerzaken

De afdeling Burgerzaken werkt alleen op afspraak.
Ook afhalen van paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan alleen nog op afspraak.

Let op! Maak voor het juiste product of de juiste dienst een afspraak.

Voor algemene vragen; info@amersfoort.nl

Bekijk de sluitingsdata.

Bezoekadres

Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort