Rijbewijs

U wilt een rijbewijs aanvragen of vernieuwen. Het aanvragen en afhalen gaat alleen op afspraak. Vergeet niet om ook een afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs.

Rijbewijs

Wachttijden

Het duurt op dit moment minimaal 6-8 weken voordat u een afspraak voor de aanvraag kunt inplannen.

Heeft u uw document eerder nodig? Dan kan een spoedaanvraag alleen de levertijd van 1 week verkorten tot 1-2 werkdagen, mits voor het ophalen tijdig een afspraak is ingepland. Vanwege de huidige drukte is dat niet mogelijk.

Een spoedaanvraag betekent dus niet dat u eerder terecht kunt. Dit gaat puur om eerdere uitgifte na aanvraag.

U maakt dus twee afspraken:

  • Een voor rijbewijs aanvragen
  • Een voor afhalen rijbewijs (minimaal vijf werkdagen na de aanvraag. Let op: feestdagen tellen niet mee als werkdag).

AFSPRAAK MAKEN

  • Een recente (niet ouder dan 6 maanden) pasfoto in kleur. Kijk voor de regels voor een pasfoto op de website van Rijksoverheid.
  • Een geldig legitimatiebewijs (dit mag uw verlopen rijbewijs zijn).
  • Het oude rijbewijs, als u dat heeft.


U betaalt meteen bij de aanvraag. U kunt in het stadhuis alleen pinnen.

  • Rijbewijs: € 41,60
  • Spoedaanvraag: € 34,10 extra
  • Aanvraag na vermissing: € 37,- extra

U betaalt meteen bij de aanvraag. U kunt in het stadhuis alleen pinnen. Is dat voor u niet mogelijk, bel dan 14033. Dan zoeken we samen met u naar een passende betaalwijze.

Uw nieuwe rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig.

U moet uw rijbewijs altijd persoonlijk afhalen. Dit kan in principe vijf werkdagen na de aanvraag.

Voor het afhalen van uw document kunt u alleen terecht wanneer u hiervoor een afspraak maakt.

Het verwerken van een spoedaanvraag vóór 14.00 uur duurt 1 werkdag. Na 14.00 uur duurt het 2 werkdagen.

U hebt 3 maanden de tijd om uw rijbewijs af te halen. Hierna wordt het document vernietigd en vervalt uw aanvraag.

Soms heeft u een Gezondheidsverklaring nodig om uw rijbewijs te vernieuwen. Bijvoorbeeld als u 75 jaar of ouder bent, als u een buitenlands of militair rijbewijs wilt omwisselen of als u een vrachtauto- of busrijbewijs heeft.

Waar kan ik een gezondheidsverklaring kopen?

De gemeente Amersfoort verkoopt geen Gezondheidsverklaringen. U kunt op de volgende manieren een Gezondheidsverklaring kopen:

  • Via het CBR kunt u de Gezondheidsverklaring online kopen en invullen. Dit kan via Gezondheidsverklaring - CBR. Inloggen gaat via DigiD met sms-controle en u betaald met iDeal.
  • Via de CBR webshop kunt u een Gezondheidsverklaring op papier kopen. Dit kan via Front Page - Gezondheids Verklaring / CBR. U betaald dan met iDeal en de Gezondheidsverklaring wordt met de post opgestuurd.

Voor een medische keuring gaat u naar een arts; dit mag eventueel ook uw eigen huisarts zijn. Bij het vernieuwen van een groot rijbewijs (vrachtwagen of bus) moet een arbo-arts u keuren.

Hulp nodig?

Heeft u moeite met digitaal bestellen? Vraag dan hulp bij familie of bekenden. U kunt zich ook laten helpen in de plaatselijke bibliotheek.

Door de coronamaatregelen is nog steeds niet altijd mogelijk om het rijbewijs op tijd te verlengen. Vanuit de Europese Unie is opnieuw een coulanceregeling getroffen.

U kunt met een verlopen rijbewijs mogelijk nog een tijdje autorijden. Dit hangt bijvoorbeeld af van de datum waarop uw rijbewijs verliep. Hiervoor gelden nieuwe Europese regels die terugwerken tot en met 1 september 2020. Op basis van die nieuwe regels gelden de volgende verlengingen.

EU rijbewijs (+ code 95) verlopen tussen Hoe lang mag u nog rijden?
01-02-2020 t/m 31-05-2020 Tot 01-07-2021
01-06-2020 t/m 31-08-2020 13 maanden vanaf de einddatum van het rijbewijs
01-09-2020 t/m 30-06-2021 10 maanden vanaf de einddatum van het rijbewijs

U mag langer doorrijden op basis van de coulanceregeling. Dit is niet verplicht. Wilt u het rijbewijs wel verlengen, dan blijft dit gewoon mogelijk. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid

Een verloren of gestolen rijbewijs meldt u online via Dienst Wegverkeer (RDW). Daardoor is het rijbewijs direct ongeldig. Als de melding is geregistreerd, stuurt RDW u een schriftelijke bevestiging. Melding maken kan op elk moment van de dag. Voor het online melden van verlies, diefstal of misbruik van het rijbewijs heeft u uw DigiD nodig.

Indien online niet lukt, kan dit ook tijdens het aanvragen van uw nieuwe rijbewijs op het stadhuis. U moet hiervoor een geldig legitimatiebewijs meenemen.

Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw rijbewijs bij “Meenemen bij aanvraag”.

Misdrijf

Als u slachtoffer bent van een misdrijf (zakkenrollen, woninginbraak, beroving) is het verstandig om hiervan aangifte te doen bij de politie.

Na het melden van de vermissing vraagt u een nieuw rijbewijs aan bij de gemeente. U moet hiervoor een geldig legitimatiebewijs meenemen. Als u het verloren rijbewijs later terugvindt, is het niet meer geldig. Lever het dan in bij het stadhuis. Bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs betaalt u extra vermissingskosten

Wie 17 jaar is, mag alleen rijden onder begeleiding van een coach met een begeleiderspas. Het aanvragen van een begeleiderspas voor de coach(es) kan via de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De 17-jarige registreert minimaal één en maximaal vijf coaches. Nadat de begeleiding geregeld is, kan het rijbewijs bij de gemeente aangevraagd worden.

U kunt uw buitenlandse rijbewijs nog een tijdje gebruiken na aankomst in Nederland. Het ligt aan het land waar het rijbewijs is afgegeven hoe lang dat is. U heeft daarna een Nederlands rijbewijs nodig. Hoe dat gaat, leest op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Voor rijden op een brommer, scooter of snorfiets of in een brommobiel is een rijbewijs nodig met minimaal categorie AM. Dit kan vanaf 16 jaar. Hiervoor doet u examen bij het CBR. Als u bent geslaagd, vraagt u bij de gemeente uw rijbewijs aan.

Om een tractor of trekker te besturen heeft u een tractorrijbewijs nodig. Dit heet ook wel het trekkerrijbewijs of T-rijbewijs. Kijk voor informatie over dit rijbewijs op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand ander spullen zonder te betalen. Bent u slachtoffer door misbruik van (een kopie van) uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Meld dit via Rijksoverheid.nl.

Bovendien is het verstandig om zo snel mogelijk een nieuw document aan te vragen.

Let op! Laat uw document niet als vermist registreren

Openingstijden Burgerzaken

De afdeling Burgerzaken werkt alleen op afspraak.
Ook afhalen van paspoort, ID-kaart of rijbewijs kan alleen nog op afspraak.

Let op! Maak voor het juiste product of de juiste dienst een afspraak.

Voor algemene vragen; info@amersfoort.nl

Bekijk de sluitingsdata.

Bezoekadres

Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort