Identiteitskaart

U wilt een identiteitskaart aanvragen of vernieuwen. Daarvoor kunt u een persoonlijke afspraak maken.

Identiteitskaart

De Nederlandse identiteitskaart is geldig voor een beperkt aantal landen. Bekijk het overzicht op de website van de Rijksoverheid. Reist u naar andere landen? Dan moet u een paspoort aanvragen.

Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.

Komt u liever zonder afspraak langs? Of komt u een document ophalen? Bekijk de openingstijden.

Meenemen bij aanvraag

Naar uw afspraak op het stadhuis neemt u mee:

  • Een recente pasfoto in kleur. Kijk voor de regels voor een pasfoto op de website van Rijksoverheid.
  • Alle Nederlandse reisdocumenten op uw naam, zoals uw oude paspoort of id-kaart, ook als deze verlopen zijn. Als u deze niet heeft, neem dan bijvoorbeeld uw geldige rijbewijs mee.


U betaalt meteen bij de aanvraag. U kunt in het stadhuis alleen pinnen.

Kosten en geldigheid
Kosten Geldig
tot en met 17 jaar € 29,05 5 jaar
18 jaar of ouder € 51,08 10 jaar
Spoedaanvraag € 47,55 extra

U betaalt meteen bij de aanvraag. U kunt in het stadhuis alleen pinnen.

Wanneer ophalen

U moet uw identiteitskaart altijd persoonlijk ophalen. Dit kan in principe 1 week na de aanvraag. Ook kinderen moeten aanwezig zijn bij het ophalen van hun document.

Het verwerken van een spoedaanvraag vóór 14.00 uur duurt 1 werkdag. Na 14.00 uur duurt het 2 werkdagen.

Voor het ophalen van uw document kunt u zonder afspraak terecht op de volgende tijden:

  • Maandag t/m vrijdag van 09.00 – 16.00 uur
  • Donderdagavond van 16.00 – 20.00 uur.

U hebt 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen. Hierna wordt het document vernietigd en vervalt uw aanvraag.

ID-kaart voor kinderen tot 12 jaar

Kinderen moeten zowel bij de aanvraag als het afhalen van de identiteitskaart aanwezig zijn. U neemt bij de aanvraag het volgende mee:

  • alle oude reisdocumenten, ook als ze verlopen zijn.
  • Een recente pasfoto in kleur. Kijk voor de regels voor een pasfoto op de website van Rijksoverheid.
    • Kinderen onder de 12 jaar hebben voor de aanvraag toestemming nodig van de gezaghouder(s). Dit is/zijn meestal de ouder(s). Als er twee gezaghouders zijn, dan moeten zij beide toestemming geven. Dat kan op drie manieren:

1. U komt allebei mee. U en de andere ouder/gezaghouder komen samen met het kind de identiteitskaart aanvragen. Beide ouders/gezaghouders nemen een geldig identiteitsbewijs mee.

2. Eén ouder/gezaghouder komt mee met een geldig identiteitsbewijs. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult de digitale toestemmingsverklaring in. Doe dit minimaal twee werkdagen voor de aanvraag van de identiteitskaart.

Voor dit formulier heeft u DigiD nodig

Uw toestemming blijft maximaal vier weken na indiening geldig. Hierna wordt deze vernietigd.

Let op: de gemeente heeft twee dagen nodig om te controleren of degene die het formulier invult ook gezaghouder is. Als dit niet het geval is, krijgt die persoon daarvan bericht. Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Kijk dan bij het kopje Spoedaanvraag.

3. Eén ouder/gezaghouder komt mee. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult onderstaande toestemmingsverklaring in en neemt deze mee naar het stadhuis. Daarnaast moet u van beiden een geldig identiteitsbewijs meenemen, dus geen kopie.

Reizen met kinderen

Vaders en moeders hebben soms een andere achternaam dan hun kinderen. Zij hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (zie de website van de Rijksoverheid) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel.

De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met één volwassene reist. Kijk voor meer informatie over reizen met kinderen op de website van de Koninklijke Marechaussee.

Spoedaanvraag

Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? U kunt dit met spoed aanvragen. Als de aanvraag voor 14.00 uur binnen is, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag na 12.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten.

Een spoedaanvraag is bij een verloren of gestolen document niet altijd mogelijk.

Is de spoedprocedure niet snel genoeg voor u? Dan vraagt u een nooddocument aan bij de Koninklijke Marechaussee. Kijk voor meer informatie op www.defensie.nl.

Verlies of diefstal

Bent u uw identiteitskaart kwijt? Of is uw paspoort of identiteitskaart gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeven. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Ook moet u een nieuw reisdocument aanvragen. Het melden van een vermissing van een reisdocument is gratis. Kijk voor meer informatie en het digitale meldformulier op de pagina Paspoort of identiteitskaart, vermissing of diefstal doorgeven.

Als u slachtoffer bent van een misdrijf (zakkenrollen, woninginbraak, beroving) is het verstandig om hiervan aangifte te doen bij de politie.

Verlies of diefstal in het buitenland

Bij verlies of diefstal in het buitenland kunt u aangifte doen bij de buitenlandse politie. U heeft geen buitenlands aangiftebewijs nodig voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Uw reisverzekering kan wel om dit aangiftebewijs vragen.


Aanvraag aan huis

Bent u door een lichamelijk beperking niet in staat om naar het stadhuis te komen om een identiteitskaart aan te vragen? In sommige gevallen kunt u in aanmerking komen voor een huisbezoek. Dit kan alleen als u op geen enkele andere manier naar het stadhuis kunt komen, bijvoorbeeld met een taxi, bus of met hulp van iemand anders. Bel met de gemeente via telefoonnummer 14 033 om te bespreken of een huisbezoek voor uw situatie mogelijk is.

Openingstijden Burgerzaken

Op afspraak
maandag t/m vrijdag: 13.00 - 16.30 uur
donderdag: 17.00 - 20.00 uur

Zonder afspraak
maandag t/m vrijdag: 9.00 - 12.00 uur

Voor het ophalen van een reisdocument of rijbewijs is geen afspraak nodig. U kunt terecht op maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur en donderdagavond van 16.00 – 20.00 uur, behalve wanneer Burgerzaken gesloten is.

Let op! De afdeling Burgerzaken is gesloten op maandag 24 december vanaf 16.00 uur, dinsdag 25 december, woensdag 26 december, maandag 31 december vanaf 16.00 uur en dinsdag 1 januari.

Bezoekadres

Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort