Bewijs van in leven zijn, Attestatie de vita

Om op papier te laten zien dat u leeft, heeft u een ‘bewijs van in leven zijn’ of attestatie de vita nodig. Pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties vragen hier soms om.

Bewijs van in leven zijn, Attestatie de vita

Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Dit is alleen geldig in Nederland, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba.

De Attestatie de vita is een internationaal document dat gebruikt wordt in het buitenland.

Online regelen

AANVRAGEN

U betaalt via iDEAL. U krijgt het bewijs thuisgestuurd binnen 5 werkdagen.

Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.
Meenemen bij aanvraag

U neemt mee:

  • Uw legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of ID-kaart).
  • Als u het bewijs nodig heeft voor een pensioenbetaling (dus geen uitkering van een lijfrente), neem dan de brief van het pensioenfonds mee.

U krijgt het bewijs meteen mee.

Internationaal bewijs: attestatie de vita

Een ‘attestatie de vita’ is een ‘bewijs van in leven zijn’ om te gebruiken in het buitenland. U kunt dit alleen persoonlijk in het stadhuis aanvragen. Maak een afspraak.

U neemt mee:

  • uw legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of ID-kaart)

U kunt in het stadhuis alleen pinnen. Is dat voor u niet mogelijk, bel dan 14033. Dan zoeken we samen met u naar een passende betaalwijze.

Kosten
Bewijs van in leven zijn € 13,40
Attestatie de Vita € 13,40

Met schriftelijk verzoek van een pensioenfonds voor een pensioenbetaling: gratis

Iemand machtigen

Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders machtigen met een machtiging. De gemachtigde neemt mee naar het stadhuis:

  • een door u opgemaakte en ondertekende machtiging (brief met naam, adres, reden voor de aanvraag, handtekening)
  • een kopie van uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)
  • zijn eigen geldige legitimatiebewijs.
  • Als het bewijs nodig is voor een pensioenfonds: de brief van het pensioenfonds

De baliemedewerker van het stadhuis geeft het bewijs mee aan de gemachtigde. Machtigen kan niet voor de aanvraag van een internationale attestatie de vita.

Openingstijden Burgerzaken

Op afspraak
maandag t/m vrijdag: 13.00 - 16.30 uur
donderdag: 17.00 - 20.00 uur

Zonder afspraak
maandag t/m vrijdag: 9.00 - 12.00 uur

Voor het ophalen van een reisdocument of rijbewijs is geen afspraak nodig. U kunt terecht op maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur en donderdagavond van 16.00 – 20.00 uur, behalve wanneer Burgerzaken gesloten is.

Let op! De afdeling Burgerzaken is 20 juni van 12.00 - 14.00 uur gesloten.

    Bezoekadres

    Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort