Ik heb een vraag over zorg

Antwoorden op veelgestelde vragen over zorg en ondersteuning. Bijvoorbeeld over huishoudelijke hulp, de regiotaxi, jeugdzorg, kindermishandeling, zorgverzekering en persoonsgebonden budget.

Waar moet ik zijn voor hulpmiddelen zoals een rolstoel of woonaanpassingen?

Heeft u vragen over noodzakelijke aanpassingen aan uw woning? Wilt u hulpmiddelen aanvragen? Heeft u vragen over vervoer of wilt u een pas voor de regiotaxi aanvragen? Bel dan met de afdeling zorg van gemeente Amersfoort op het nummer 14033. Vraag naar de gemeente Amersfoort, afdeling Zorg. Wij helpen u graag verder.

Kan ik hulp krijgen bij het begrijpen van brieven of het invullen van formulieren?

Krijgt u een brief van bijvoorbeeld de Belastingdienst en begrijpt u die niet goed? Of heeft u hulp nodig bij het invullen van een formulier, het aanvragen van een voorziening of het opzeggen van een abonnement? Dan kunt u terecht bij Indebuurt033.

Waar moet ik zijn voor huishoudelijke hulp?

Kunt u door je leeftijd, ziekte of handicap het huishouden niet meer zelfstandig doen? En lukt het ook niet (volledig) om dit via familieleden, buren of vrienden te regelen? Dan kunt u mogelijk huishoudelijke ondersteuning krijgen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Neem hiervoor contact op het Wijkteam.

Moet ik een nieuwe indicatie aanvragen voor huishoudelijke hulp als deze afloopt?

Nee, dat hoeft niet. Twee maanden voordat uw indicatie afloopt, kunt u bellen of e-mailen met het Wijkteam. Zij onderzoeken samen met u welke hulp in het huishouden u nodig heeft.

U krijgt geen waarschuwing als uw indicatie afloopt. U moet dit zelf in de gaten houden.

Wat is het belangrijke verschil tussen Huishoudelijke Hulp 1 (HH1) en Huishoudelijke Hulp 2 (HH2)?

Bij HH1 gaat het om schoonmaak en advies bij huishoudelijke werkzaamheden. Ook bekijkt HH1 of de hulp op die manier voldoende is.

U krijgt een indicatie voor HH2 als ook extra ondersteuning nodig is bij het dagelijkse huishouden. Bijvoorbeeld met lichte administratieve taken en dingen uitleggen. Of helpen bij het bereiden van warme maaltijden en het helpen bij de verzorging van anderen in het huishouden.

Wie bepaalt welke ondersteuning ik nodig heb?

Bij nieuwe aanvragen bespreekt het wijkteam uw persoonlijke situatie met u. Het overleg gaat over wat u nog zelf kunt, eventueel met hulp van uw netwerk. En voor welke werkzaamheden u extra hulp nodig heeft.

Huishoudelijke ondersteuning via de gemeente is een basisvoorziening. Het gaat om de meest noodzakelijke werkzaamheden om uw woning schoon te houden, zoals het schoonmaken van uw woonkamer, slaapkamer, toilet en badkamer. In bijzondere situaties kunnen er afspraken worden gemaakt over de was en de boodschappen. Het wijkteam bespreekt dit met u.

Voor andere werkzaamheden dient u zelf een oplossing te zoeken. Bijvoorbeeld via mensen uit uw netwerk of een betaalde hulp.

Wat is de regiotaxi?

Regiotaxi Eemland-Heuvelrug is een vorm van openbaar vervoer. U reist van deur tot deur, van en naar een opstapplaats of een halte van het openbaar vervoer. Regiotaxi Eemland-Heuvelrug is toegankelijk voor iedereen die zelfstandig of met begeleiding kan reizen. De chauffeur haalt u op bij de voordeur en brengt u tot de deur van uw bestemming. Regiotaxi Eemland-Heuvelrug onderscheidt zich van een gewone taxi door het combineren van ritten, waardoor de reiziger niet altijd via de kortste weg reist. Houd daarom rekening met enige omrijtijd. De Regiotaxi kan een kwartier vroeger of later voor komen rijden dan het afgesproken tijdstip.

Reizigers met een Wmo-indicatie kunnen alleen reizen tegen het lagere tarief als zij over een regiotaxipas beschikken. Een regiotaxipas vraagt u aan bij het Wmo-loket van uw gemeente. Uw gemeente geeft dan aan Regiotaxi Eemland-Heuvelrug door dat voor u het lagere zonetarief geldt.

Waar kan ik een regiotaxipas vanuit de Wmo aanvragen?

Deze kunt u aanvragen bij de Afdeling Zorg van de gemeente Amersfoort. Bel met 14033.

Kan ik met korting reizen met de Regiotaxi als ik een Wmo-indicatie heb?

U kunt met korting met de Regiotaxi reizen als u een Wmo-vervoerspas heeft. Als u door een beperking geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, komt u wellicht in aanmerking voor een WMO-vervoerspas. Een Wmo-vervoerpas kunt u aanvragen bij de Afdeling Zorg van de gemeente Amersfoort. Bel met 14033.

Als gemeente houden we ons aan de privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Alleen medewerkers die bevoegd zijn, kunnen persoonlijke gegevens inzien. Zij hebben een geheimhoudingsplicht. Kijk voor meer informatie op Privacy en Wmo.

Jongeren tot 18 jaar met problemen kunnen gebruik maken van de jeugdzorg. Er zijn verschillende vormen van jeugdhulp. Bijvoorbeeld hulp aan huis bij problemen in het gezin. De gemeente regelt de toegang tot de jeugdhulp.

Meer over Jeugdzorg

Is er sprake van kindermishandeling of huiselijk geweld?

Bel met het gratis telefoonnummer: 0800 2000 Dit nummer is altijd bereikbaar. U belt dan met Veilig Thuis, het telefoonnummer voor iedereen die hulp nodig heeft omdat het thuis niet veilig is: kinderen, volwassenen, ouderen, slachtoffers, maar ook plegers van geweld, familie, buren en andere omstanders.

Kan ik anoniem bellen?

Vragen stellen kan zonder uzelf bekend te maken. Wilt u een melding doen, dan moet u wel uw naam geven, maar Veilig Thuis houdt deze geheim voor de mensen om wie het gaat.

Is er direct gevaar? Bel meteen 112. Voor al uw andere vragen aan de politie belt u 0900 8844

Voor meer informatie kijkt u op www.veiligthuisutrecht.nl.

Om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn heeft Veilig Thuis tijdens de periode van de avondklok de chatfunctie uitgebreid tot tien uur ‘s avonds. De chat is te vinden via www.veiligthuis.nl. Slachtoffers, omstanders en plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling kunnen tot en met 9 februari tijdens werkdagen van 09.00 uur tot 22.00 uur chatten met een medewerker van Veilig Thuis.

Ik kan het eigen risico niet betalen. Wat moet ik doen?

Jaarlijks bepaalt de regering de hoogte van het eigen risico van uw zorgverzekering. Dit bedrag is niet altijd voor iedereen in één keer te betalen.

Als u een groot bedrag ineens moet betalen, kunt u een betalingsregeling vragen aan uw zorgverzekeraar. Vindt u dit lastig of heeft u hier wat hulp bij nodig? Neem contact op met Stadsring51 in Amersfoort.

Contact

Stadsring51
Telefoonnummer: 033 460 0600
E-mail: info@stadsring51.nl
Website: www.stadsring51.nl

Wat is er in plaats van de regeling voor Compensatie Eigen Risico?

De gemeente helpt mensen met hoge zorgkosten. Dit gebeurt onder andere door de Collectieve zorgverzekering via de gemeente, de verlaging van de eigen bijdragen en ondersteuning voor bijzondere en/of schrijnende situaties.

Meer informatie vindt u ook via de website Meerkosten.nl. Deze website is een initiatief van Ieder(in), een netwerk voor mensen met een handicap of chronische ziekte.

Wilt u weten welke zorgkosten u (deels) vergoed krijgen? En of dat via uw zorgverzekering, via de gemeente of via een landelijke regeling loopt? Kijk op www.zorgkosten.nl. Daar vindt u alle vergoedingen en regelingen voor zorgkosten.

De gemeente heeft met veel (zorg-)aanbieders een contract afgesloten. Als u andere zorg nodig heeft, bijvoorbeeld van een aanbieder zonder contract, kan dit met een persoonsgebonden budget (pgb).

Met het pgb kunt u zelf uw zorgverleners inhuren voor de zorg die u nodig hebt. Of u kunt zelf hulpmiddelen kopen of laten maken.

Meer over het persoonsgebonden budget

Heeft u een vraag over opvoeden? Dan kunt u terecht bij Indebuurt033.

Ook op www.opvoeden.nl vindt u informatie, tips en advies over opvoeden. Over kinderwens, baby, dreumes, peuter, basisschoolkind, puber, jongvolwassene en ouderschap. Met onderwerpen zoals gezondheid, voorbereidingen, adoptie, relatie, wennen, groeien, leren, spelen, vrienden maken, pesten, computeren, tv-kijken, zelfstandig worden, studeren en werken.

Hulp, zorg en ondersteuning

Heeft u ondersteuning of hulp nodig?

Er zijn verschillende organisaties in de stad die u kunnen helpen. Weet u niet bij wie u moet zijn?

Wij kijken hoe u zo snel mogelijk passende ondersteuning kunt krijgen. Als u het fijner vindt om iemand persoonlijk te spreken, kunt u naar een informatiewinkel van Indebuurt033.

Voor specifieke vragen over uw gezondheid kunt u terecht bij uw huisarts, tandarts, fysiotherapeut of consultatiebureau.

Staat uw vraag er niet bij?

Bel bij vragen naar 14 033. Hulp of ondersteuning nodig? Neem contact op met het wijkteam.