Akte geboorte, huwelijk, overlijden

Een akte is een bewijs van een belangrijke, officiële gebeurtenis in uw leven. Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. U kunt een afschrift (kopie van de akte) bestellen.

Akte geboorte, huwelijk, overlijden

    De gemeente maakt een akte voor de volgende gebeurtenissen:

    • geboorte
    • huwelijk
    • geregistreerd partnerschap
    • overlijden
    • echtscheiding
    • beëindiging geregistreerd partnerschap

    Een afschrift kan een gedeelte van de akte zijn of een volledige weergave. U kunt een afschrift online aanvragen (binnen vijf werkdagen met de post in huis) of in het stadhuis kopen. Vergeet u dan niet uw legitimatiebewijs mee te nemen.

    Online aanvragen

    Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.

    Kopen in het stadhuis

    Als u een afspraak maakt, hoeft u niet te wachten.

    Voor wie

    U kunt een afschrift van de akte aanvragen voor:

    • uzelf
    • uw kind dat bij u woont, jonger dan achttien jaar
    • iemand die u gemachtigd heeft

    Kosten
    • Digitaal € 14,03
    • Aan de balie € 13,20

    U kunt in het stadhuis alleen pinnen.

    Iemand machtigen

    Kunt u niet persoonlijk langskomen? Dan kunt u iemand anders machtigen met een machtiging. De gemachtigde neemt mee naar het stadhuis:

    • een door u opgemaakte en ondertekende machtiging (brief met naam, adres, reden voor de aanvraag, handtekening)
    • een kopie van uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart)
    • zijn eigen geldige legitimatiebewijs.

    AFSPRAAK MAKEN

    Schriftelijk of per e-mail aanvragen

    Woont u in het buitenland of kunt u niet betalen met iDEAL? U kunt het afschrift ook schriftelijk of per e-mail aanvragen. U krijgt dan eerst een verzoek tot betaling. Stuur uw naam, adres, reden voor de aanvraag samen met een kopie van uw legitimatiebewijs naar:

    Gemeente Amersfoort 
    t.a.v. Afdeling Burgerzaken 
    Postbus 4000 
    3800 EA Amersfoort

    Of per mail naar burgerzaken@amersfoort.nl.

    Bent u notaris of advocaat en heeft u een uittreksel nodig, dan kunt u een aanvraag op origineel briefpapier van uw kantoor per post of per mail sturen naar bovengenoemde adressen.
    In de brief moet u de gerechtelijke procedure omschrijven waarvoor de gegevens nodig zijn. Ook eventuele toevoegingen moet u meesturen.

    Internationaal afschrift

    U kunt uw afschrift burgerlijke stand laten afdrukken op een formulier dat in meerdere talen is opgesteld. Dit is een internationaal afschrift. Het internationale afschrift burgerlijke stand is opgesteld in de talen: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Grieks, Italiaans, Turks, Spaans, Portugees en Servisch.

    Let op: u kunt niet van alle aktes een internationaal afschrift opvragen. Van een akte geregistreerd partnerschap of beëindiging geregistreerd partnerschap kan alleen een Nederlandstalig afschrift gemaakt worden. Als u een van deze aktes voor het buitenland nodig heeft, moet u deze zelf laten vertalen.

    Openingstijden Burgerzaken

    Op afspraak
    maandag t/m vrijdag: 13.00 - 16.30 uur
    donderdag: 17.00 - 20.00 uur

    Zonder afspraak
    maandag t/m vrijdag: 9.00 - 12.00 uur

    Voor het ophalen van een reisdocument of rijbewijs is geen afspraak nodig. U kunt terecht op maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur en donderdagavond van 16.00 – 20.00 uur, behalve wanneer Burgerzaken gesloten is.

    Let op! De afdeling Burgerzaken is gesloten op maandag 24 december vanaf 16.00 uur, dinsdag 25 december, woensdag 26 december, maandag 31 december vanaf 16.00 uur en dinsdag 1 januari.

    Bezoekadres

    Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort

      Oude aktes

      Oude aktes vindt u bij Archief Eemland