Communicatieadviseur Energietransitie-Netcongestie (36 uur)

Over de vacature

Sluitingsdatum
14 oktober 2024

Amersfoort wil een duurzame stad  zijn en in de toekomst geen gebruik meer maken van fossiele brandstoffen. Daarnaast groeit de stad en raakt het elektriciteitsnetwerk overbelast door teveel vraag of teveel aanbod op hetzelfde moment (netcongestie). We hebben als gemeente beperkte invloed op het tegengaan van netcongestie, maar het raakt wel veel van onze projecten en heeft flink impact voor inwoners, bedrijven en partnerorganisaties.

Goede participatie en communicatie zijn hierbij van belang omdat we goed willen luisteren naar betrokkenen, hen van de juiste informatie willen voorzien en daar waar mogelijk ook samen op zoek willen gaan naar oplossingen.

Werk mee aan een duurzame energietransitie in Amersfoort en maak het verschil voor inwoners en ondernemers van nu en generaties na ons.

Jouw rol

Binnen het programma Energietransitie werken onder andere projectmanagers en adviseurs samen. Dit programma bestaat uit 4 pijlers: energiebesparing, warmtetransitie, duurzame opwek en energiesysteem. Binnen het programmateam geef je gevraagd en ongevraagd strategisch communicatie/participatieadvies. De verschillende communicatieadviseurs die werken binnen het programma verdelen onderling de pijlers en taken. Jij richt je in eerste instantie vooral op de pijler energiesysteem en dan meer specifiek op netcongestie.

Je weet wat er binnen de energietransitie leeft in de stad en brengt dit in in het programmateam. Je faciliteert het proces van gesprek tussen gemeente en Amersfoorters, zodat de gemeente besluiten kan nemen op basis van verschillende perspectieven, belangen en behoeften.

Je formuleert communicatie- en participatiedoelen en strategieën die bijdragen aan het realiseren van de inhoudelijke opgave. Bijvoorbeeld voor de komst van 400 nieuwe transformatorhuisjes in Amersfoort. Dit doe je op basis van jouw informatie van wat leeft in de samenleving en op basis van belangen van betrokken stakeholders.

Je kijkt daarbij vanuit een integrale communicatieblik. Naast alle thema’s die te maken hebben met een duurzame stad zijn we met veel ontwikkelingen bezig, vaak in dezelfde wijk. Je zoekt andere communicatieadviseurs in het team actief op, om af te stemmen over je aanpak en daar waar mogelijk elkaars aanpak te versterken.  

Je maakt kernboodschappen uit complexe informatie en werkt nauw samen met de contentspecialisten uit het Mediateam die content maken voor de gemeentelijke (massa)communicatiekanalen.  Door jullie gezamenlijke inzet  wordt geluisterd naar inwoners en andere betrokkenen, is voor hen duidelijk wat ze kunnen verwachten en hoe ze eventueel kunnen participeren.

Tot slot kan een rol in het crisispiket een onderdeel zijn van je takenpakket.

Hier ga je werken

Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2023 kreeg Amersfoort internationale erkenning als European City of the Year. Zo’n 1.500 collega’s zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners. Collega’s waarderen de positieve, resultaatgerichte en collegiale werksfeer: we doen het samen. Daarbij krijg je alle ruimte om jouw functie en ontwikkeling zelf vorm te geven.  

Met wie werk je samen

De stad is jouw werkterrein, net als de hele gemeentelijke organisatie. De cultuur van onze organisatie is informeel en resultaatgericht met veel ontwikkelkansen. Je komt in het team van communicatieadviseurs binnen de afdeling Publiekscontact & Advies (PCA). Hier vind je je klankbord op het vlak van communicatie. Ook de contentspecialisten uit het Mediateam en de collega’s van het team Klant Contact Centrum maken deel uit van deze afdeling.  Je werkt binnen het programma Energietransitie samen met twee andere communicatieadviseurs en een contentspecialist met natuurlijk ook de vakinhoudelijke collega's uit het programmateam. 

Dit bieden we jou

Werk dat er echt toe doet: hier kun je verschil maken voor de stad. We bieden alle ruimte om je talenten verder te ontwikkelen en investeren in je groei. Je krijgt veel vertrouwen en verantwoordelijkheid en ruimte om je werk op jouw manier te doen.

Je kunt rekenen op:

  • voor deze baan ontvang je een salaris van maximaal € 6.072,- bruto per maand (schaal 11) op basis van een 36-urige werkweek;
  • een aanvulling op je salaris met een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05%, dat je vrij kunt besteden aan je persoonlijke wensen;
  • flexibele werktijden met uitstekende thuiswerkmogelijkheden en -middelen, voor een goede balans tussen werk en privé;
  • een mobiele telefoon, laptop en databundel;
  • een volledige ov-reiskostenvergoeding voor je woon-werkverkeer (2e klasse) of een fietsregeling;
  • alle ruimte voor jouw ontwikkeling: we werken vanuit talent met jouw persoonlijke talentprofiel (CliftonStrengths) en je kunt rekenen op een uitgebreid opleidingsaanbod, een coachpool, een inwerkbuddy en goede doorgroeimogelijkheden;
  • goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder 194,4 verlofuren, een thuiswerk- en internetvergoeding, een goede pensioenregeling en 50% betaald ouderschaps- en zorgverlof.

Dit breng je mee

  • hbo werk- en denkniveau in communicatie en ervaring met participatie, verkregen door opleiding en/of ervaring;
  • een antenne voor bestuurlijke of maatschappelijke gevoeligheden en je bent in staat hier in je communicatieadvies en -aanpak rekening mee te houden;
  • je bent een snelle denker, maar kunt ook goed empathisch luisteren en neemt geen genoegen met aannames;
  • je hebt een drive om kwaliteit te leveren: je maakt dilemma’s bespreekbaar en bent oplossingsgericht;
  • je bent flexibel en klantgericht: je bent in staat ad hoc te schakelen als de situatie daarom vraagt zonder daarbij de doelen of belangen van betrokkenen uit het oog te verliezen;
  • je komt met creatieve ideeën, stelt jezelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, deelt graag jouw kennis en staat ervoor open om te leren van anderen;
  • je bent in staat technische informatie te vertalen naar een duidelijke boodschap voor de stad.

Als je meer wilt weten

Heb je vragen over de inhoud van de functie? Bel met Marleen Kwak, afdelingsmanager Publiekscontact en Advies, telefoon: 06 5253 5742. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Jacqueline Meijer, Recruitment medewerker, telefoon: 06 5253 5565 .

Zo kun je reageren

We horen graag van je! Door op ‘Solliciteren’ te klikken, kun je ons je contactgegevens, motivatiebrief en curriculum vitae doorgeven.

Je kunt op de vacature reageren tot en met maandag 14 oktober 2024. De eerste gesprekken zijn gepland op donderdag 17 oktober 2024 van 13:00 - 15:00 uur en dinsdag 22 oktober 2024 van 14:30 - 17:00 uur.

Voel je thuis in Amersfoort, je bent welkom zoals je bent. We willen een werkomgeving bieden waar je het beste uit jezelf kunt halen en waar ruimte is voor verschillen. Want juist diversiteit brengt ons bij betere oplossingen voor de opgaven waar we voor staan. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent, ongeacht waar je bent geboren, van wie je houdt of waar je in gelooft. En als je een (arbeids)beperking hebt, dan kijken we samen wat er mogelijk is en wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.