Wob-verzoek indienen

U wilt dat de gemeente bepaalde informatie openbaar maakt. Dit kunt u doen met een Wob-verzoek.

  Wob-verzoek indienen

Voor dit formulier heeft u DigiD nodig.

Wob-verzoek via e-mail

  • Stuur een e-mail naar info@amersfoort.nl.
  • Geef duidelijk aan dat het om een Wob-verzoek gaat.
  • Geef aan welke informatie u wilt krijgen.
  • Voeg een elektronische handtekening toe.

Schriftelijk Wob-verzoek

  • U kunt een verzoek sturen naar het College van burgemeester en wethouders of naar de gemeenteraad van Amersfoort.
    Adres:
    Postbus 4000
    3800 EA Amersfoort
  • Geef duidelijk aan dat het om een Wob-verzoek gaat.
  • Geef aan welke informatie u wilt krijgen.

Telefonisch Wob-verzoek

  • Neem contact op met ons Klant Contact Centrum, telefoonnummer 14 033.
  • Geef duidelijk aan dat het om een Wob-verzoek gaat.

Informatie van de overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dat staat in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Amersfoort wil dat ook en maakt daarom bijna alle bestuursinformatie openbaar. Soms moet informatie echter (tijdelijk) geheim blijven. Bijvoorbeeld:

  • een geplande grondverkoop
  • de opsporing van strafbare feiten
  • persoonlijke gegevens
  • vertrouwelijke gegevens van bedrijven

Iedereen mag een Wob-verzoek doen bij de gemeente. Daarmee vraagt u of de geheime informatie toch openbaar kan worden. De gemeente beoordeelt dat. In de Wet openbaarheid bestuur staan alle weigeringsgronden: dat zijn de redenen om de informatie tóch geheim te houden.

U kunt de wettekst vinden via de website Overheid.nl.

De gemeente neemt binnen vier weken een beslissing. Die beslissing mag de gemeente een keer uitstellen voor een periode van nog eens vier weken. Zodra de gemeente het besluit bekendmaakt, wordt de informatie openbaar. De gemeente kan na het besluit echter ook nog twee weken wachten en de informatie dán pas openbaar maken. Dat gebeurt als we verwachten dat iemand bezwaar heeft tegen het openbaar maken van de gevraagde documenten.

Voor deze aanvraag heeft u DigiD nodig. DigiD (spreek uit: ‘Diegiedee’) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.

U heeft nog geen DigiD account?

Als u nog geen DigiD heeft kunt u deze aanvragen op de website van DigiD: www.digid.nl.

Digid