Toegankelijk vervoer en verkeer

De gemeente werkt samen met verschillende vervoerders en de provincie om de toegankelijkheid voor reizigers te verbeteren. Op deze pagina vindt u meer informatie over de verschillende vervoersmaatschappijen.

Toegankelijk vervoer en verkeer
Trein

Aan het Centraal Station Amersfoort en Schothorst zijn reeds in samenwerking met ervaringsdeskundigen verbeteringen aangebracht. Station Vathorst is beoordeeld door het ministerie, de gemeente, een extern bureau en ervaringsdeskundigen. Verbeteringen aan Station Vathorst worden de komende jaren uitgevoerd. Voor 2030 moeten alle stations toegankelijk zijn.

Heeft u verbetertips voor de NS (Nederlandse Spoorwegen)? U kunt de tips doorgeven aan de klantenservice van de NS.

Bus

Het busvervoer wordt verzorgd door Syntus. De buschauffeurs krijgen training hoe zij service kunnen verlenen aan mensen met een beperking. De chauffeur is ervoor verantwoordelijk dat iemand met een beperking mee kan met de bus.

Wilt u weten welke busstations toegankelijk zijn? Op de website van de Provincie Utrecht staat een halte scan, deze geeft aan of een halte toegankelijk is.

Heeft u verbetertips voor Syntus? U kunt de tips doorgeven aan de klantenservice van Syntus.

Regiotaxi

Mocht u door uw beperking geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer dan kunt u wellicht een WMO-vervoerspas aanvragen. Het aanvragen gaat via het wijkteam.

De gemeente Amersfoort werkt samen met de Provincie Utrecht en ervaringsdeskundigen om de dienstverlening van de Regiotaxi in Amersfoort te verbeteren. Hieronder staan punten die bekend zijn bij de instanties en waaraan gewerkt wordt en waar u rekening mee kunt houden:

  • De standplaatsen worden een paar keer per jaar beoordeeld en waar nodig aangepast

  • Er wordt gekeken naar verbeteringen van het systeem waarmee de rit wordt gereserveerd en de rit wordt gepland

  • De website wordt aangepast met een meer contrasterende kaart

  • De elektrische auto’s hebben minder ruimte achterin en in de kofferbak, dus geef bij uw reservering zoveel mogelijk informatie door over de grote van bagage

  • Er komt een betere omschrijving voor dienstverlening aan mensen die slechtziend of blind zijn

  • De navigatie in de taxi is afhankelijk van de taxileverancier

Reist u met de Regiotaxi? Let op:

  • Zorg dat u altijd 15 minuten voor de afgesproken tijd klaarstaat. De taxi kan een kwartier (15 minuten) te vroeg zijn en probeert maximaal een kwartier (15 minuten) te laat te komen

  • U mag een koffer van maximaal 36 liter meenemen (handbagage)

  • De regiotaxi is alleen voor recreatief gebruik (de taxi is dus niet bedoeld om naar uw werk te brengen)

  • Een OV-begeleider met pas mag altijd gratis met u meereizen

  • Vanaf 1 januari 2020 moet op uw rolstoel een gele stikker zitten om u veilig met een taxibusje te kunnen meenemen. Vraag dit na bij uw rolstoelleverancier.

Heeft u verbetertips voor de Regiotaxi, neemt u dan contact op met de klantenservice van de Regiotaxi.