Herinrichting Leusderweg (tussen Van Campenstraat en Borneoplein)

Algemeen

Gemeente Amersfoort wil de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de Leusderweg tussen de Van Campenstraat en het Borneoplein verbeteren. Daarvoor zijn 5 maatregelen bedacht. De verkeersplateaus en fietssuggestiestroken op de rijbaan en de tijdelijke bushalte zijn inmiddels aangelegd. De andere maatregelen zijn minder concreet en nog in ontwikkeling.

Aanleiding

De raad van Amersfoort heeft in december 2017 het voorstel aangenomen om de veiligheid op de Leusderweg te verbeteren. Het project is daarna intern voorbereid. Lees meer over de historie in het collegebericht aan de raad van 30 januari 2020.

Plattegrond met daarop de Leusderweg

Verkeersplateaus en fietssuggestiestroken

Op de Leusderweg zijn in de eerste helft van 2020 5 verkeersplateaus aangebracht en zogenoemde fietssuggestiestroken aangelegd. Deze concrete maatregelen verbeteren de veiligheid. Ze remmen de snelheid van het autoverkeer af en maken duidelijker onderscheid tussen het auto- en fietsverkeer.

Bekijk de presentatietekening:

De Leusderweg

Pilot laad- en loszones

In het najaar van 2020 vroegen wij bewoners en ondernemers om plekken op de Leusderweg aan te wijzen die wij tijdelijk kunnen inrichten als laad- en loszone voor leveranciers van de winkels. Mede op basis van hun reacties hebben wij 2 plekken gekozen: tussen supermarkt Jumbo en de Edisonstraat en bij de Voltastraat. Beiden aan de kant van de rijrichting centrum. We monitoren een jaar lang het effect van de laad- en loszones. Ook daarbij hopen wij op een actieve inbreng van omwonenden en ondernemers.

Bovendien is de Leusderweg aangewezen als locatie voor een onderzoek naar groene venstertijden. Groene venstertijden zijn ruimere laad- en lostijden voor leveranciers met een uitstootvrije wagen. Onderaan deze pagina lees je daar meer over.

Verkeersonderzoek zone 30 km/uur

Bewoners en ondernemers in het projectgebied hebben ons herhaaldelijk gevraagd om op dit gedeelte van de Leusderweg een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen. Vooralsnog blijft de huidige maximumsnelheid van 50 km/uur gehandhaafd. Het wijzigen van de maximumsnelheid kan betekenen dat een deel van het (doorgaand) verkeer een andere route gaat kiezen. Daarom zijn in het najaar van 2019 snelheidsmetingen en verkeerstellingen gedaan op de Leusderweg tussen de Van Campenstraat en het Borneoplein en de direct omliggende straten, waaronder de Stephensonstraat.

Bekijk hier de resultaten van het verkeersonderzoek:

Het verkeersonderzoek is gedaan voor de aanleg van de verkeersplateaus en fietssuggestiestroken. Het idee was om vervolgens na aanleg het effect van deze snelheidsremmers mee te nemen in het vervolgonderzoek. Dat geeft inzicht in de mogelijk gewijzigde verkeerscirculatie en eventueel reistijdverlies voor de bus. Als uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de consequenties voor het verkeer beperkt zijn dan kan het college van burgemeester en wethouders dit deel van de Leusderweg alsnog aanwijzen als 30 km/uur zone.

Door twee ontwikkelingen vonden wij het op dat moment onverstandig om het vervolgonderzoek uit te voeren:

  • In het tweede kwartaal van 2020 zijn we geconfronteerd met de gevolgen van de corona-uitbraak. Het aantal verkeersdeelnemers daalde zo dat wij geen representatief vervolgonderzoek konden doen.
  • Op dit moment voeren landelijke en lokale politiek een bestuurlijke discussie om in steden de maximumsnelheid overal te verlagen naar 30 km/uur. 

Bushalte

Vervoerder Syntus wilde een definitieve buslijn over de Stephensonstraat laten rijden. We hebben Syntus gevraagd of het mogelijk is een andere route te rijden, via de Leusderweg. Syntus heeft hier positief op gereageerd, als de gemeente wel zorgt voor een vervangende halte in de buurt van de Daltonstraat.

Uit onderzoek van de gemeente blijkt een halte op de hoek Van Campenstraat-Leusderweg de beste optie voor de verkeersveiligheid en doorstroming. Ook kost een halte op deze plek geen bestaande parkeerplaatsen. De gemeente is in gesprek met de eigenaar van het terrein of en zo ja, wanneer de halte daar kan komen. Vooruitlopend hierop is een tijdelijke halte aangelegd op de Leusderweg tussen de huisnummers 99 en 89 (bij de kruising Verhoevenstraat).

Een aantal winkels langs de Leusderweg

Stoepen

Op de stoepen van de Leusderweg staan veel obstakels, zoals uitstallingen van winkeliers en geparkeerde fietsen. De stoepen zijn daardoor niet goed begaanbaar en dit zorgt voor een rommelig beeld. Wij vragen winkeliers en ondernemers om samen met de omgeving een verbeterplan op te stellen met een goede begaanbaarheid van de stoepen als uitgangspunt.

Een Kruidvat filiaal met rode vlaggen en straatborden

Communicatie

Omwonenden en winkeliers van de Leusderweg worden op verschillende momenten betrokken bij de planvorming. Met brieven worden zij op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Onderzoek groene venstertijden

In 2020 is de Aanpak Luchtkwaliteit vastgesteld om de luchtkwaliteit in Amersfoort te verbeteren. 1 van de maatregelen in de Aanpak Luchtkwaliteit is om leveranciers te stimuleren hun goederen bij winkels en (horeca)bedrijven te bezorgen met uitstootvrije (bijvoorbeeld elektrische) voertuigen. Daarom laat de gemeente de mogelijkheden voor groene venstertijden buiten het centrumm onderzoeken. Onder andere op de Leusderweg en Noorderwierweg. Groene venstertijden zijn ruimere laad- en lostijden voor leveranciers met een uitstootvrije wagen.

De binnenstad van Amersfoort kent al groene venstertijden. De ambitie is om die uit te breiden naar winkelgebieden buiten het centrum. Royal Haskoning DHV voert het onderzoek uit en neemt voor het onderzoek ook contact op met winkeliers en leveranciers aan de Leusderweg en Noorderwierweg.

Bekijk meer informatie over schone lucht in Amersfoort op www.amersfoortduurzaam.nl.